Far og fødsel

*Marihøna*

Betatt av forumet
Juligull2021
Lurer på om noen av dere med termin i april vet eller har erfart hvordan det nå gjøres med at far/følgeperson får være med på mer enn den aktive fødselen? Er det skjedd noen endringer på dette?
Spesielt interessert i Ullevål sykehus der hvor det er planlagt at jeg skal føde i juli måned. Har vært på nettsiden å sett men ser ingen oppdateringer der. :rolleyes:
 
Vestlandet her, far får vere med så lenge mor har fått tildelt fødestove. Ingen krav til antall cm, ol. Men må nok vere åleine under første sjekk/innsjekk.
 
Ingen endring i praksis på Bærum sykehus hvert fall. Far får være med når fødsel er etablert. Det er fortsatt opp til sykehusene å vurdere «forsvarlig smittevern» og jeg tror ikke hurtigtest anses som sikkert nok gitt dagens smittetrykk og beredskapsnivå - så ja, ingen endringer i praksis enda hvert fall. Får ikke komme inn noe tidligere.

Ville ikke bekymret meg for dette om jeg var deg. Det er lenge til juli og veldig mye kan ha endret seg innen da.
 
Ingen endring i praksis på Bærum sykehus hvert fall. Far får være med når fødsel er etablert. Det er fortsatt opp til sykehusene å vurdere «forsvarlig smittevern» og jeg tror ikke hurtigtest anses som sikkert nok gitt dagens smittetrykk og beredskapsnivå - så ja, ingen endringer i praksis enda hvert fall. Får ikke komme inn noe tidligere.

Ville ikke bekymret meg for dette om jeg var deg. Det er lenge til juli og veldig mye kan ha endret seg innen da.

Har også fått inntrykk av at disse hurtigtestene ikke er så populære å ta i bruk pga større sjanse for falske resultater. Men så oppfordrer helsedirektoratet til at partner skal være med før, under og etter fødsel.
Uten å ha hørt så mye om det faktisk er steder i landet hvor dette nå blir utført. Del gjerne hvis dere hører om eller selv har erfart positiv endring :)
Vet for min del at det er lenge til juli og mye kan skje innen da, men man vet jo aldri hvordan forløpet blir. #førstegangsfødende
 
Sørlandet Sykehus – jeg fikk beskjed (og det står også skrevet på nettsida) at faren får være med hele veien. De har også mulighet til å ta hurtigtest om far har symptomer. Krysser fingrer at det blir virkelig slikt når jeg skal føde om noen uker!
 
Sørlandet Sykehus – jeg fikk beskjed (og det står også skrevet på nettsida) at faren får være med hele veien. De har også mulighet til å ta hurtigtest om far har symptomer. Krysser fingrer at det blir virkelig slikt når jeg skal føde om noen uker!
Så bra! Gode nyheter :)
 
Lurer på om noen av dere med termin i april vet eller har erfart hvordan det nå gjøres med at far/følgeperson får være med på mer enn den aktive fødselen? Er det skjedd noen endringer på dette?
Spesielt interessert i Ullevål sykehus der hvor det er planlagt at jeg skal føde i juli måned. Har vært på nettsiden å sett men ser ingen oppdateringer der. :rolleyes:
Ingen endring. Husk; det er lenge igjen til juli;)
 
Det er lenge til juli og vil tru samfunnet har mer åpent til den tid.
Dette gjaldt Haugesund sjukehus. Her fekk far vær med fra start til lenge etter fødsel, kunne vært helt til vi dro hjem. Men han ville hjem å sove å så hente oss på morgenen heller.
 
Det er lenge til juli og vil tru samfunnet har mer åpent til den tid.
Dette gjaldt Haugesund sjukehus. Her fekk far vær med fra start til lenge etter fødsel, kunne vært helt til vi dro hjem. Men han ville hjem å sove å så hente oss på morgenen heller.
Ja skulle tro det. Men er vel litt avhengig av hvor i landet man skal føde også og hvordan tilstanden er. Oslo er jo episenteret, så man blir litt mer usikker da.. lenge til juli, men vet jo aldri når ungen kommer :confused1
 
Lurer på om noen av dere med termin i april vet eller har erfart hvordan det nå gjøres med at far/følgeperson får være med på mer enn den aktive fødselen? Er det skjedd noen endringer på dette?
Spesielt interessert i Ullevål sykehus der hvor det er planlagt at jeg skal føde i juli måned. Har vært på nettsiden å sett men ser ingen oppdateringer der. :rolleyes:


«Hør på foreldrerådet podcast episoden, status fra fødeavdelingen på ullevåll»
 
Da jeg var på UL på mandag spurte jeg hvordan prosedyrene er her i Telemark.
Her er det sånn at man kommer inn, blir sjekket og far får komme inn om man er i aktiv fødsel, 4 cm åpning. Da får han være med hele tiden. Er man ikke i aktiv fødsel og har mulighet til å dra hjem en stund så gjør man det. Og så har de litt skjønn, bor man langt unna blir man ikke sendt hjem. Blir man lagt inn til observasjon får far komme på besøk.
 
Jeg fødte på riksen i mars-april iår. Fikk ha med ledsager fra jeg fikk fødestue til jeg dro hjem fra barsel. Mulig pga mye komplikasjoner under fødsel.
 
Jeg fødte på ahus i slutten av mars. Det kan være fordi jeg ikke klarte å gå selv og vi kom inn midt på natten, men far trillet meg inn og var med på sjekken - det var 6cm åpning så vi ble flyttet rett til føden.
 
Jeg fødte på Drammen i slutten av mars, og mannen fikk være med hele veien fra jeg fikk rom (ble satt i gang, og måtte være på sykehuset pga høyrissikosvangerskap), til noen timer etter fødsel. Men fordi det var fult på alle familierommene, måtte jeg bære på barsel alene. Dro hjem så fort de lot meg dra.... Måtte bli et døgn, pga misfarget fostervannet og måling av blodsukker både for meg og baby pga svangerskapsdiabetes
 
Det er lenge til juli og vil tru samfunnet har mer åpent til den tid.
Dette gjaldt Haugesund sjukehus. Her fekk far vær med fra start til lenge etter fødsel, kunne vært helt til vi dro hjem. Men han ville hjem å sove å så hente oss på morgenen heller.
Når fødte du? Eg har termin 30 april og skal også på Haugesunds sjukehus :nailbiting::angelic:
 
Lurer på om noen av dere med termin i april vet eller har erfart hvordan det nå gjøres med at far/følgeperson får være med på mer enn den aktive fødselen? Er det skjedd noen endringer på dette?
Spesielt interessert i Ullevål sykehus der hvor det er planlagt at jeg skal føde i juli måned. Har vært på nettsiden å sett men ser ingen oppdateringer der. :rolleyes:

Jeg fødte for en uke siden. Ble lagt inn på 2-3cm pga høyt blodtrykk og far fikk være med med en gang. Om det gjelder alle vet jeg ikke, men var sånn hos meg i hvert fall. Dette var på Ullevål :) Lå med rier hele natta før jeg nådde 4cm, så veldig takknemlig for at partner fikk være med :)
 
Back
Topp