Far med på svangerskapskontroll

3barnsmor90

Forelsket i forumet
Samboeren min ønsker å vere med på alle kontroller og har vert med hittil, men jordmor sa det var krav at ene kontrollen er uten far. Noen som vet hvorfor det er slik?

Neeei, det var veldig spesielt sagt. Har jeg jo like stor rett som deg å være der!

Fordi jordmor ønsker å ha samtale om forhold og fars vaner uten far til stede. Det er en av de tingene de gjør for å fange opp dårlige forhold der mor og barn kan være i faresonen. Helt vanlig - alle mine venninner har opplevd det (ulike byer).

Fordi jordmor ønsker å ha samtale om forhold og fars vaner uten far til stede. Det er en av de tingene de gjør for å fange opp dårlige forhold der mor og barn kan være i faresonen. Helt vanlig - alle mine venninner har opplevd det (ulike byer).

Det er dette jeg har hørt også. Den ene samtalen skal gå ut på å snakke om vold i nære relasjoner. Lurer på om vi snakket om det i uke 24 jeg.

Har jeg aldri hørt om. Min har vært med på alle kontroller unntatt en pga sykdom, og da snakka hun ikke om noe spesielt likevel.

Er ikke blitt spurt om det hverken denne eller tidligere graviditeten. Rart

Jeg fikk spørsmål på første kontroll om hvordan forholdet mellom meg og far var... Jeg svarte at det var bra, og siden har vi ikke snakket mer om det!! :D

Er jo bra at de jobber for å finne ut av sånt, men burde jo gå begge veier. Kan jo vere at mor er voldelig, og det er ikke bra når en baby er på vei (eller i det hele tatt).
Synes det er så koselig når han er med, menmen får vel bare følge kravene da...

Mannen min var med på alle sist gang og vi hørte aldri ang det temaet. Denne gangen tar jeg alle kontrollene alene siden han jobber på andre siden av byen og ville mistet mye arbeidstid. Føler egentlig selv også at kontrollene var mer nyttige som førstegangs - med masse info og sånt - mens nå blir det mer inn for å bli målt og lyttet på også ut igjen ;)

Mannen min var med på alle sist gang og vi hørte aldri ang det temaet. Denne gangen tar jeg alle kontrollene alene siden han jobber på andre siden av byen og ville mistet mye arbeidstid. Føler egentlig selv også at kontrollene var mer nyttige som førstegangs - med masse info og sånt - mens nå blir det mer inn for å bli målt og lyttet på også ut igjen ;)
Samme her. Har ikke snakket om amming eller noe denne gangen. Bare sånn status på det fysiske.

Min jordmor fortalte at dette med å spørre om vold i nære relasjoner er en forholdsvis ny retningslinje. Det er antagelig derfor flere ikke har hørt om det i tidligere svangerskap, og kanskje også grunnen til at det ikke er helt innarbeidet overalt. I tillegg er det helt sikkert noen som kvier seg for å ta det opp, selv om de vet at de skal. Å stille spørsmålet er jo lett i seg selv, men man må være rustet til å takle svaret den gravide gir. Og det er kanskje ikke alle helt enda?

Ellers vil jeg anta at grunnen til at det i denne sammenheng fokuseres på å avdekke vold mot kvinner og ikke menn, er at dette dreier seg om svangerskapsomsorg. Og dermed også hvordan den gravide lever og har det. Vold mot barn og menn fra mors side er selvfølgelig like viktig å avdekke, men må antagelig følges opp via andre systemer.

Foruten denne ene kontrollen hvor de ønsker å ha den gravide i enesamtale, er det vel stort sett opp til den gravide selv om man vil ha med seg noen andre. Far har ingen selvstendig rett til å være der, men du har rett til å ta med hvem du vil :)

Har ikke hatt sånn samtale med jordmor. Men mannen min har ikke vært med til jordmor, kun på sykehuset. Var med på fødselsforberedende kurs i går da, og skal være med neste gang hos jordmor da temaet er fødsel.

Samme her. Har ikke snakket om amming eller noe denne gangen. Bare sånn status på det fysiske.
Står på papirene mine at jeg ammet 2 år sist så ingen vil prate med meg om det temaet :p

Far er med på alt, og vi har ikke snakket om det. Jeg ville hatt full forståelse om de trengte det. Og det ville han respektert også.

Jeg fikk spørsmål ved første kontroll om jeg syntes det var greit om hun spurte meg noen ubehagelige spørsmål om mitt forhold til barnefar. Dette skulle avdekke om hjemmesituasjon under svangerskapet. På de andre kontrollere spør hun alltid om 'alt er bra hjemme'.
Hun forklarte meg også at dette var nye retningslinjer jordmødre måtte følge, og om hva jeg syntes om at de spurte slike spm.

Back
Topp