Far hjemme etter fødselen

Hemulen

Flørter med forumet
Er det noen her, om dere har muligheten, som planlegger for at far skal være hjemme med dere og barnet lengre enn den lovfestede perioden på to uker? Evt. noen som tenker på redusert arbeid den første tida?

Og for dere som har barn fra før, hvor lenge hadde dere egentlig trengt at far var hjemme etter fødselen?

Vi prøver å se for oss mulighetene innen permisjon (både foreldrepermisjon og evt. ulønna i tillegg), men det er vanskelig når man ikke har vært med på dette før. Vi er begge ganske heldige med fleksible arbeidsplasser og velvillige sjefer.

Er det noen her, om dere har muligheten, som planlegger for at far skal være hjemme med dere og barnet lengre enn den lovfestede perioden på to uker? Evt. noen som tenker på redusert arbeid den første tida?

Og for dere som har barn fra før, hvor lenge hadde dere egentlig trengt at far var hjemme etter fødselen?

Vi prøver å se for oss mulighetene innen permisjon (både foreldrepermisjon og evt. ulønna i tillegg), men det er vanskelig når man ikke har vært med på dette før. Vi er begge ganske heldige med fleksible arbeidsplasser og velvillige sjefer.
Sniker
Far jobber heldigvis vanlig tider som passer med barnehagen, så trenger ikke mer avlastning på dagtid. Hadde nok vært verre hvis 3 åringen ikke skulle I barnehagen

Her tar pappaen ut 4 uker ferie i tillegg til de to ukene med fødselspermisjon. Med 3 eldre barn som har ferie fra barnehage og skole i denne perioden, og jeg som skal ta keisersnitt, så trengs det et ekstra sett med hender denne sommeren! :happy:

Her skal også samboer ta ferie. Vi legger inn litt margin sånn at vi ikke risikerer at permisjonen og ferien kommer samtidig, så antar at han tar ferie i august:) på den måten er vi sikre på at vi hvert fall totalt sett får fem uker sammen hjemme på sommeren.

Screenshot_2023-03-29-23-38-48-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Nå kan far få fire uker. 2 uker omsorgspermisjon, også kan han bruke 2 uker av pappaperm i tillegg.

Bare så det er nevnt :)

Far har en arbeidsplass som har fellesferie hele juli å siden keisersnittet mest sannsynlig blir i begynnelsen på juli får vi 3-4 uker sammen før han må tilbake til jobb.

Her tar far ut de 2 fra jobb, og 2 ekstra. Vi har ikke barn fra før av, men hus og hund, og med en nyfødt aner hverken jeg eller han hvordan hverdagen blir, så jeg tenkte at det er fint å ha den støtten hjemme i tilfelle det skulle bli mye for meg psykisk og praktisk. Da kan han også sette seg inn i all omveltningen fra start, samt ta seg av hund osv. vi snakket først om 6 uker til sammen, men det angret jeg meg på og tenkte det heller vil føre til at vi går i tottene på hverandre tror det er bra for far å ikke være hjemme hele tiden. Så tar jeg hele mammapermen + felles, og så må jeg tilbake i jobbe 3 mndr før sommerferie, så da tar han over full perm med baby. Så tar vi ferie sammen, og etter ferien tar han å bruker de resterende dagene av permen på å være hjemme med baby 1-2 dager i uka så ikke det blir så mye barnehage første halvåret. Krysser for at det funker, men har ikke anelse. Vi skal foresten ikke ha ulønnet permisjon.

Far blir hjemme i 6 uker her også, har pks-dato:) så 2 uker perm+ferie.

Her tar pappa 3 uker ferie i tillegg til de to ukene :) Med første var han kun hjemme i 2 uker. Han selv følte det var litt lite, da han ville være mer sammen med oss. Og jeg kunne trengt den avlastingen jeg og. Det var vårt første barn, og alt var veldig nytt for meg.

Ja, vi tenker at far tar ut noen uker ferie!

Min mann tar ut to ekstra uker perm :) sist kom jeg hjem fra sykehuset etter 2 uker, og det var covid så han hadde bare hengt hjemme det meste av tiden, skikkelig kjipt :/

Mannen min tar 3 uker ferie rundt termin, siden han ikke får betalt de to ukene etter fødsel. Heller bruke ferie enn å gå to uker uten lønn

Heldig sånnsett, for her er far sykemeldt og kommer med stor sannsynlighet til å være det utover høsten. Ikke noe fysisk sykdom, men mer at jobben har brent han ut så han har fått beskjed fra både fastlegen og nav at han skal være sykemeldt en god stund til. Hjelper god på når både skole og barnehagen er stengt omtrent hele juli måned

Back
Topp