Far har ikke rett på foreldrepenger/permisjon. Hjelp!

Bkno6487410

Første møte med forumet
Jeg har forsøkt å finne ut av hva vi har rett på i forhold til stønad men men klarer ikke helt å finne ut av det da vi er i en tydelig uvanlig situasjon. Håper det finnes noen andre der ute som har erfaring eller kunnskap om dette og kan gi oss noen gode råd?

Far her er student og har ikke rett på foreldrepenger da han ikke har hatt inntekt siste året. Jeg er selvstendig næringsdrivende med inntekt over 6G og er sånn sett eneforsørger i husholdet. Jeg har skjønt det slik at jeg får 49 uker alene, noe som er greit nok da fars studenttilværelse gjør det enklere for ham å være mere hjemme, spesielt i Covid19 og digitaliseringstid, men selvfølgelig ikke optimalt..
Spørsmålet vi har er egentlig bare hva han har rett på av stønad? Kan far søke engangsstønad utenom mine foreldrepenger? Det enkleste svaret jeg finner der er sannsynligvis ikke?
At lån fra lånekassen blir omgjort til stipend for 49 uker hjelper oss jo ikke det minste da summen som utbetales hver mnd er den samme? Ikke har han rett på lånekassens foreldrestipend heller, da samboer tjener altfor mye?
Vi vil jo gå ned i inntekt da folketrygden ikke dekker mer enn maks 6 G. og selv om det er en del vil det ikke dekke utgiftene jeg står med alene i dag tillegg til ekstra utgifter med et nytt barn i hus.
Har forstått det slik at det ikke er "normalt" at den fødende part også er den forsørgende og ressurssterke part, selv i 2020...

Forstår godt dette er en frustrerende situasjon. Jeg er ingen ekspert, men vet at det er ytterst sjelden far kan få engangsstønad. Det er kun ved tilfeller som adopsjon alene, overtar foreldreansvaret, mor dør osv. Så det vil jeg tro blir vanskelig.

Og dessverre er det jo slik for alle som tjener over 6G, med mindre jobben er villig til å betale ut mellomlegget. Veldig kjedelig.

Og, liten betydning da det ikke er snakk om så mye penger, men husk at din samboer får barnestipend når baby er født. Må huske å søke.

https://ny.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/student-med-barn/

Her kan du se om far har rett på barnestipend. Ellers kan han nok ikke få noe dersom han ikke har tjent opp rett til foreldrepenger :)

Regler for far og engangsstønad:
Engangsstønad til far eller medmor

Hvis du er far eller medmor til barnet, kan du i noen tilfeller få engangsstønad. Det kan gjelde:

• for hvert barn du adopterer alene
  • om du overtar foreldreansvar eller dersom den andre forelderen dør
  • når du får tildelt foreldreansvar
  • hvis du innen 56 uker etter barnet ble født eller adoptert, har overtatt omsorgen for barnet med sikte på å overta foreldreansvaret alene

Jeg ville sett på hvilke utgifter dere har allerede nå. Med en lønn på over 6G er det jo likevel en del penger som kommer inn, men dere har sikkert en viss mengde lån i tillegg! Kan man sette nedbetalingstiden lenger, er det noe annet en kan bruke mindre penger på? Det kan være greit å forberede seg på en periode med mindre penger per måned allerede nå, og spare litt hvis det er en mulighet. Om det vil bli veldig trangt, kan det være aktuelt å se på muligheten for at samboer har en deltidsjobb en gang i uka for eksempel.
Ikke sikkert det er noen muligheter i dette for dere, det er bare basert på mine erfaringer med å ha permisjon/få baby og ha lavere inntekt en periode :)

Med en baby født i februar kan man, avhengig av hvor man bor i landet, måtte belage seg på å ha barnet hjemme til 1. august det året barnet blir ett år. Men muligheten for barnehageplass er veldig avhengig av hvor dere bor. Vi som bor litt utenfor Oslo måtte feks ha barnet vårt hjemme fram til august da han var 19 mnd, han var født i januar. Det ville jeg i utgangspunktet uansett, så det var helt i orden - men derfor måtte vi planlegge for en tid med lavere inntekt enn normalt og gjorde meg derfor en del erfaringer med å se over hva vi faktisk brukte penger på hver måned og hvor vi kunne spare inn noe :)

Back
Topp