Far har fødselsdepresjon :-(

Tullemor85

Flørter med forumet
Noen som har opplevd dette og har et par gode tips til meg? Lillegutt ble født på fredag og vi kom hjem på lørdag. Siden fødsel har far grått og grått... Skal bestille time hos lege i morgen ihvertfall. Er så redd jeg skal bli sånn jeg også, for da vet jeg ikke hva jeg gjør. Får heldigvis masse hjelp fra familie og venner ellers hadde jeg vel aldri klart å sove heller. Det var jo ikke sånn det skulle bli...

Off, så trasi. Håper han kan få noen gode råd av lege, kanskje helsestasjonen også er erfaren med dette?
Har ikke vært borti eller hørt lm det selv, så får ikke kommet med noen råd desverre. Masse lykke til

Nei huff :( ikke hørt om det jeg heller, faktisk ikle falt meg inn at det kan skje, håper legen kan hjelpe.

Bra at dere tar tak i det såpass tidlig. Er vel ikke like vanlig at pappan får fødselsdepresjon, men det forekommer det og. Er jo en stor forandring i pappas liv også, og man er vel kanskje ikke alltid forberedt på alle disse følelsene som dukker opp når man endelig får møte den nyfødte. Håper dere får god hjelp og at det bare er uskyldige barselstårer og ikke en depresjon :)

Sniker litt, men vil gjerne komme med noen trøstende ord. For min mann fikk selv en liten knekk når førstemann kom til verden. Prøv å snakke med han om hvorfor han gråter, er det noe han er redd for? Er det gledes tårer?, ble fødselen for tøff for han osv. Prøv å ha et åpent sinn og ikke ta deg nær av svarene hans. Og om det er depresjon så bør han kontakte lege fort. Håper det bare er barselstårer, men det er ikke uvanlig at mennene også får seg en liten knekk etter fødsel og det nye lille familiemedlemmet er kommet til verden. Husk vi har hatt ni måneder å forberede oss på den lille, mens de får det ikke helt inn over seg før den lille faktisk er der. Det er mye nytt og mange nye bekymringer og gleder. Masse følelser i sving den første tiden for oss alle. Håper alt blir bedre etterhvert.:-) det gjorde det her.

En kamerat fikk det ganske kraftig når første jenta deres kom til verden.. Det han sier nå når han klarer å snakke om det igjen er at det hadde nok gått bedre og fortere over om han hadde fått aksept hjemme for at han som mann faktisk og kunne få fødselsdepresjoner, og at kona hadde tatt initiativ til å hjelpe å snakke og sette ord på følelser.. Så ut i fra det jeg vet om sånt høres det ut som du gjør det rette, med å sende han til lege og snakke godt sammen hjemme :) Ville ikke vært redd for det selv i tillegg, er forebyggende for din del å snakke med han om alle mulige tanker, da får du bearbeidet dem før de blir depresjoner :)

Han er ikke bare veldig sliten og overveldet av følelser nå de første dagene? Pappaen her gråt også lett, både rett etter og i et par dager. Han var kjempesliten og så var det bare "gledestårer". Forskjell på det og å være deprimert. Spør han hva han trenger fra deg, kanskje han klarer å sette ord på det.

• Liker
Reactions: BMC
Skal på kontroll på sykehuset i morgen, så håper lillegutt sover litt i natt så jeg er litt våken. Skal ta det opp med de også, i og med at fødselen ble litt voldsom. Kanskje det hjelper at vi kan snakke med jordmor som var sammen med oss.. Veit ikke jeg, veit bare at jeg begynner å bli utrolig sliten også.. :-(

Skal på kontroll på sykehuset i morgen, så håper lillegutt sover litt i natt så jeg er litt våken. Skal ta det opp med de også, i og med at fødselen ble litt voldsom. Kanskje det hjelper at vi kan snakke med jordmor som var sammen med oss.. Veit ikke jeg, veit bare at jeg begynner å bli utrolig sliten også.. :-(
Ja det kan jo hende det er fødselsopplevelsen han ikke helt klarer å fordøye.

Back
Topp