Far-dyr med udfordringer og spørgsmål

KayDot

Første møte med forumet
Hej,

Beklager at jeg ikke skriver på norsk, men babyverden var den eneste app min telefon ville tillade at installere (lang teknisk historie..)

Vi venter os - det er min den første og min kæreste 3. Barn

Jeg har det hårdt - på øverste etage.
Lægen er adspurgt, og jeg har en tid - forhåbentlig med en henvisning til en psykolog ASAP, da tingene nok kunne ende i at jeg lukker mig selv helt inde.

Jeg er lurer på om I kære mødre, har haft en partner der har været ramt af fødsels depression? Og hvis ja, hvordan er i kommet igennem det?
For mig føler jeg en stor trang til at være med gennem hele processen (jordemoder, læge besøg - the whole 9 yards), da jeg ganske enkelt føler at jeg vil blive sat af og "udenfor" hvis jeg ikke er der (og så er der lige dele spænding og forundren i det hele).

Jeg er spændt, forvirret, har beskytter trang og samtidigt har jeg det dårligt med mig selv Og jeg kunne egentlig godt bruge nogle råd fra nogle med erfaring som kanske har lidt personlig erfaring på området.
 
Dette har jeg dessverre ingen erfaring med. Vil likevel sende deg noen digitale klemmer og berømme deg for å være åpen! Håper du treffer noen her inne som kan dele erfaringen du etterspør og at du får hjelp av psykolog snart :Heartred
 
Ingen erfaringer her heller, men bare ønsker sende deg sterk omtanke ❤️

Tenker det er viktig at du er åpen og får hjelp, for jeg tror det kan være mange der ute som ikke engang vet at partner sliter slik, fordi det holdes inne..!
 
Ingen erfaringer her heller, men bare ønsker sende deg sterk omtanke ❤️

Tenker det er viktig at du er åpen og får hjelp, for jeg tror det kan være mange der ute som ikke engang vet at partner sliter slik, fordi det holdes inne..!
Statistikken siger du har helt ret.
Måske mange andre mænd derude ikke tør stå ved de har det dårligt?

Hele forløbet er (selvfølgeligt!) meget fokuseret på moderen - og det fik min kærestes læge også understreget uden at sige det, da vi var oppe for at få lavet papir arbejdet.
Hun præsterede alle 3 gange vi har været der, at få mig til at føle mig som en menneskelig pose - affald - fordi jeg ikke var afklaret med om jeg ville det her... Ikke ligefrem en neutral holdning som jeg ellers godt kunne ønske mig fra en "professionel". ‍:rolleyes:

Gyn besøg til en meget tidlig scanning derimod - hun var super sød og var rigtig god til at tegne, fortælle og forklare - respekt til hende :)
 
Last edited:
Statistikken siger du har helt ret.
Måske mange andre mænd derude ikke tør stå ved de har det dårligt?

Hele forløbet er (selvfølgeligt!) meget fokuseret på moderen - og det fik min kærestes læge også understreget uden at sige det, da vi var oppe for at få lavet papir arbejdet.
Hun præsterede alle 3 gange vi har været der, at få mig til at føle mig som en menneskelig pose - affald - fordi jeg ikke var afklaret med om jeg ville det her... Ikke ligefrem en neutral holdning som jeg ellers godt kunne ønske mig fra en "professionel". ‍:rolleyes:

Gyn besøg til en meget tidlig scanning derimod - hun var super sød og var rigtig god til at tegne, fortælle og forklare - respekt til hende :)

Du, det tror jeg det er mange som gjør. Kanskje litt fordi de føler en skam over det?! Men man kan jo ingenting for hva man føler, og det er jo faktisk nytt for mannen også! Og det er viktig å ikke bagatellisere det.

Jeg venter selv nr4 nå. Forrige svangerskap, var mitt nr3 og gubben sin første.. Og det er ikke alt vi tenker på, når vi har gjort dette flere ganger; mens mannen venter den første. Må jeg ærlig innrømme. :bag:

Men.. selv om mors fysiske helse , og barnet må bli ivaretatt (selvsagt) så er da far like mye forelder, og hans følelser burde jo også bli tatt hensyn til på en slik kontroll..
Bor dere i DK, eller er det norsk helsevesen dere bruker? For jeg bare tenker at en jordmor ofte er mer egnet til å ta kontroller enn mors fastlege, og i Norge kan dere velge selv om dere vil gå til lege eller jordmor. Kanskje en hyggelig jordmor vil kunne få dere begge til å føle dere ivaretatt på en bedre måte enn en travel lege? ❤️
 
Du, det tror jeg det er mange som gjør. Kanskje litt fordi de føler en skam over det?! Men man kan jo ingenting for hva man føler, og det er jo faktisk nytt for mannen også! Og det er viktig å ikke bagatellisere det.

Jeg venter selv nr4 nå. Forrige svangerskap, var mitt nr3 og gubben sin første.. Og det er ikke alt vi tenker på, når vi har gjort dette flere ganger; mens mannen venter den første. Må jeg ærlig innrømme. :bag:

Men.. selv om mors fysiske helse , og barnet må bli ivaretatt (selvsagt) så er da far like mye forelder, og hans følelser burde jo også bli tatt hensyn til på en slik kontroll..
Bor dere i DK, eller er det norsk helsevesen dere bruker? For jeg bare tenker at en jordmor ofte er mer egnet til å ta kontroller enn mors fastlege, og i Norge kan dere velge selv om dere vil gå til lege eller jordmor. Kanskje en hyggelig jordmor vil kunne få dere begge til å føle dere ivaretatt på en bedre måte enn en travel lege? ❤️
Danmark (Guilty as charged :cool:).
Vi kan, så vidt jeg ved, også selv vælge - hvis mamma vil.

Den kommende var en "Ups" - efter hun i mange år har fået at vide det ikke kunne lade sig gøre naturligt (de to andre fra hendes tidligere mand var startet i et laboratorie).

Hormoner, nylig skilsmisse og en eksmand der ikke var så flink... Lad os bare sige at alle odds er imod mig :D

Hendes egen læge er, tja, en... Karakter? - det har jeg også måtte bringe på bane.

Mange tak for input Lillafrosk
 
Danmark (Guilty as charged :cool:).
Vi kan, så vidt jeg ved, også selv vælge - hvis mamma vil.

Den kommende var en "Ups" - efter hun i mange år har fået at vide det ikke kunne lade sig gøre naturligt (de to andre fra hendes tidligere mand var startet i et laboratorie).

Hormoner, nylig skilsmisse og en eksmand der ikke var så flink... Lad os bare sige at alle odds er imod mig :D

Hendes egen læge er, tja, en... Karakter? - det har jeg også måtte bringe på bane.

Mange tak for input Lillafrosk

Sånn å forstå ❤️

Jeg håper i alle fall at du og mor holder en god kommunikasjon, sånn at dere begge to føler dere ivaretatt av hverandre ❤️
 
Back
Topp