Far begynner på jobb igjen...

MortenOgVira

Andre møte med forumet
Hvordan har dere mammaer med tvillinger taklet når mannen deres har begynt å jobbe igjen? Akkurat nå klarer vi ikke å forstå hvordan mamma kan være alene hjemme med tvillingene helt fram til klokka 16 på ettermiddagen HVER dag. Det er jo stort sett et barn våkent hele dagen, ofte begge to. Noen ganger begynner begge å gråte/skrike samtidig, gjerne hvis en har bæsja og en er sulten. Hva gjør man da? Og hvordan skal mamma klare å spise, drikke og ikke bli gal? Kan forstå at noen dager, kanskje uker, går fint, men det er 9 mnd til pappaperm starter. Kanskje det blir enklere etterhvert. Noen som kan dele erfaringer?

Barna er et par mnd gamle nå. (Født 6 uker for tidlig).

Finnes det noen ordninger for å få støtte? Noen som kan komme å hjelpe til noen timer om dagen? Finnes det dagmammaer som er interessert å hjelpe til 3 timer på dagen sånn at mamma kan få spist, satt på oppvaskmaskinen og fjernet bæsjebleier?
 
Hvordan har dere mammaer med tvillinger taklet når mannen deres har begynt å jobbe igjen? Akkurat nå klarer vi ikke å forstå hvordan mamma kan være alene hjemme med tvillingene helt fram til klokka 16 på ettermiddagen HVER dag. Det er jo stort sett et barn våkent hele dagen, ofte begge to. Noen ganger begynner begge å gråte/skrike samtidig, gjerne hvis en har bæsja og en er sulten. Hva gjør man da? Og hvordan skal mamma klare å spise, drikke og ikke bli gal? Kan forstå at noen dager, kanskje uker, går fint, men det er 9 mnd til pappaperm starter. Kanskje det blir enklere etterhvert. Noen som kan dele erfaringer?

Barna er et par mnd gamle nå. (Født 6 uker for tidlig).

Finnes det noen ordninger for å få støtte? Noen som kan komme å hjelpe til noen timer om dagen? Finnes det dagmammaer som er interessert å hjelpe til 3 timer på dagen sånn at mamma kan få spist, satt på oppvaskmaskinen og fjernet bæsjebleier?
Mitt beste tips er rutiner. At tvillingene er samkjørte.
Mine tvillinger er 3 mnd. De sover samtidig, og de spiser samtidig, så jeg får 1-1,5 t med pause mellom slagene.
Når den ene våkner, vekkes den andre av meg.
Lær barna å kjenne på den måten at dere vet når de skal ha mat og når de trenger å sove.
Mine spiser hver 2,5 - 3t. Hele døgnet. De er våken i 1,5 t max, sover 1 t - 1,5 for så å våkne, da er det mat med en gang. Begge mates samtidig. En liggende på knærne mine og en liggende vedsiden av på sofaen. (de får flaske).
Passer på at de ikke er våkne for lenge, da blir de overtrøtte og bare gråter.

Når de sover, spiser jeg, rydder, og gjør annet husarbeid. Vi har 4 barn, der 3 av dem er under 2 år. Ingen hjelp fra familie eller venner.
Fått tips om HomeStart. Sjekk det ut her: https://homestartnorge.no/ Har ikke følt for å kontakte dem (ihvertfall ikke enda)
De kan hjelpe noen timer i uken, ihvertfall.
Ellers er det kanskje en idé å lage nistepakke som står klare i kjøleskapet / ha noe som bare trenger å tines i Micro, sånn at hun får i seg mat uten å måtte bruke mye tid på å tilberede det? :)

Spise når tvillingene ligger på gulvet å leker? Evt ha en i bæresele mens hun får gjort husarbeid dersom det er vanskelig å få de samkjørt, så kan den som er våken være i bæresele mens den andre sover i sengen? Finnes tvilling - bæresele, men selv synes jeg det er tungt og vondt å bære to stk.
Liker dem ikke å logge på gulvet er vippestol eller tripp trapp stol med newborn Seat gode alternativer. Mange små liker å komme litt opp, å sitte å følge med.
Vil også tipse om at om dere ikke har bære - babyer som nekter å ligge alene, så lær dem å sovne i sengen av seg selv. Bestem dere på forhånd at de ikke skal taes opp selvom de klager/gråter litt. Sitt med dem, syng for dem, stryk de over hodet/magen og la dem vite at dere er der. Ting blir mye lettere når de klarer å finne søvnen selv, uten byssing og bæring.
Jeg har lært av mine "feil" med de to andre barna.. Måtte bære og bysse i 10 mnd... Det funker ikke når man har tvillinger:bag:

Uansett, det kan være tøft med to. Innmari tøft, håper dere finner måter å gjøre ting på som fungerer for dere :)
 
Back
Topp