Fantasivenn - hvordan forholde seg?

Jani

Glad i forumet
Har dere erfaring med at barna får seg fantasivenn???

Vesla begynte med dette litt i helga, og jeg lurer på hvordan det er best å forholde seg til det?
Bør man bare "jatte" med, eller.....?
Jeg har ikke oppmuntret henne på noen måte, men har heller ikke avfeid henne.
Noen som har noen erfarne tips?

Fantasivennen var ei stor jente (som ikke hadde noe navn), og hun elsker å leke med jenter som er mer enn 6 år og oppover. Begynte på lørdag. Fikk også beskjed om at moren til jenta og hunden hennes var på besøk..... (Vi har også hund). Søndag var jenta også på plass, men var glemt da vi var på lekeplassen med noen andre, og var glemt resten av dagen. Virker jo som om hun lengter etter noen å leke med. Begge lekekameratene hennes i bhg. har ferie, noe hun tar veldig tungt og prater bare om når de kommer tilbake. Hun vil ikke leke noe særlig med andre der. Mulig det kan ha utløst det.......?

Jobber i barnehage og har møtt veldig mange fantasivenner . Som regel har det bare vært perioder de har det. Og ofte i den aldren der. Og jeg tror at det er viktig å ta barnas perspektiv. En fantasivenn kan være veldig virkeligfor barna. Men jeg har aldri opplevd at det har tatt noe skade. Jeg har tatt barna på alvor når de har snakket om vennen sin uten at jeg oppfordrer til masse fokus rundt det.
Husker en gang jeg hadde en jente som hadde en fantasivenn som var i skolegården ved siden av barnehagen. Hver dag måtte vi vinke til henne. En dag som måtte denne fantasivennen få komme inn, for hun måtte så på do. Og jeg måtte hjelpe til. Men jeg fikk virkelig høre det når jeg tok feil størrelse på jenta da jeg bøyde meg ned for å løfte henne opp på do..hehe.. da gikk det opp for meg at det her var virkelig .
Men gikk over av seg selv etter en liten periode det også.

Det var godt å høre:-)
Har ikke "sett" noe til fantasivennen siden søndag nå, men er rimelig sikker på at hun kommer til å dukke opp igjen. Tusen takk for innlegget, føler meg litt mer sikker på hvordan jeg skal forholde meg nå

Back
Topp