Fant en side om sa

RAB

Glad i forumet

Her er hele: http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Her er et utklipp:
Oppsummert kan vi da sette opp følgende tabell over risiko for spontanabort:

• 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Vanligste årsak
60 % av alle spontanaborter skyldes kromosonfeil ved fosteret som gjør at det ikke er levedyktig. Dette er en trøst for mange, at spontanaborten kun er naturen selv som ordner opp. 95 % av alle graviditeter med kromosomfeil ender i spontanabort. Det fleste kromosomfeil har ingenting å gjøre med foreldrene. 

Risikofaktorer
Sjansen for spontanabort øker med alderen til kvinnen. En undersøkelse viser f. eks at sjansen for spontanabort er 6,4 % når kvinnen er under 20 år og 41 % når kvinnen er over 45 år.

Vi kan oppsummere resultatene fra flere undersøkelser [1], [2], [3], [4] med at risikoen for spontanabort er;

• 200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken.
  • 81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen.
  • 73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner.
  • 72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5.
  • 66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn.
  • 60 % større om barnets far er over 40 år.
  • 70 % mindre om man opplever morgenkvalme.
  • 50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker.
  • 40 % mindre om barnets far er under 25 år.
  • 20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.

Det er gjort flere undersøkelser om inntak av koffein har noen innvirkning. Resultatene av studiene har ikke vert entydige. En studie viste 50 % økning i risikoen for spontanabort om man konsumerte mer enn 200 mg koffein pr. dag. Andre studier har ikke vist en slik sammenheng.

Min store overaskelse var at det ikke var stor forskjelkl fra uke 9 til 12 :-D dvs at jeg egentlig kan senke skuldrene, og flere med meg etterhvert her inne :-D

"20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade. "
Jubel og glede!

"70 % mindre om man opplever morgenkvalme."
Morgenkvalme?? Prøv hele-dagen-kvalme!!!!

Jeg har ikke lyst på sjokolde jeg da...men frukt det hjelper veldig morgenkvalme :-) og det er jo også veldig heldig :-D

Tuuusen takk:-) der kom dytten jespise mer frukt og grønt:-)g trengte for å

Her var det mye rart! Hvor i all verden har de disse tallene fra? Jeg tviler sterkt på at noen noen gang har undersøkt sammenhengen mellom abort og inntak av skjokolade, eller hvorvidt barnefaren bor sammen med den gravide eller ikke!
Og dette med treningen er jo bare tull, dette ER det jo virkelig forsket på, og konklusjonen har alltid vært at trening er sunt for svangerskap. Og hvorfor i alle dager skulle det ha noen betydning hvorvidt faren ikke er far til kvinnens første barn?
Og dere som ikke opplever morgenkvalm, ikke la dere skremme! Det betyr IKKE at dere har større sjanse for abort!

Hemmelig en stund! skrev:
Her var det mye rart! Hvor i all verden har de disse tallene fra? Jeg tviler sterkt på at noen noen gang har undersøkt sammenhengen mellom abort og inntak av skjokolade, eller hvorvidt barnefaren bor sammen med den gravide eller ikke!
Og dette med treningen er jo bare tull, dette ER det jo virkelig forsket på, og konklusjonen har alltid vært at trening er sunt for svangerskap. Og hvorfor i alle dager skulle det ha noen betydning hvorvidt faren ikke er far til kvinnens første barn?
Og dere som ikke opplever morgenkvalm, ikke la dere skremme! Det betyr IKKE at dere har større sjanse for abort!

Angående det med treningen, så er det faktisk noe i det.
MEN! Det gjelder de som er har anlegg for å miste.
For å ta meg selv som eksempel, eg klarer IKKE å holde på et foster om eg trener mye og hardt.
Men den generelle regelen er at trening er sunt for svangerskapet :) Men noen bør roe seg ned og heller gå enkle turer i steden for styrke og slikt..
Og det med faren ikke er far til kvinnens første barn ser eg heller ikke noe sammenheng i.
Og det med morgenkvalmen er bare at de som opplever morgenkvalme har 70% mindre sjans for å miste, OM de har anlegg for å miste..
Så eg tar i mot spesielt den om morgenkvalme med åpne armer!!

Back
Topp