fant en klump i brystet :-\

Fargeklatten

Gift med forumet
Da jeg dusjet og såpte meg inn i går og igjen i dag kjente jeg at noe var annerledes i høyre bryst. Rett bak brystvorten er en kul på str med ei klinkekule, den er relativt hard, og sitter på kjertlene. Den gjorde ikke vondt i går, men i dag er det sårt (dette kan liks så godt komme av klemmingen). Noen som har erfaring med dette? kan man få klumper der som ikke er farlige? Blir skikkelig redd av sånt... Ringer lege i morra .

Jeg har ingen anelse, men ville iallefall ringt legen med en gang. Håper det ikke er noe å bekymre seg for! Uff..

Jeg skal ringe i morgen, ville sjekke en gang til så jeg var helt sikker på at det ER noe der før jeg går til legen. Og det er det da... Takk for svar forresten =)

At det er vondt er hvertfall et godt tegn!:) Og det er heelt normalt å ha klumper og kuler rundtom som ikke er farlige!

Men alltid greiest å ringe legen når man oppdager sånt - var nettopp hos legen selv da jeg i flere mndr har hatt en vond kul i ene brystet. Fikk ultralyd i løpet av to uker, og alt var fint!
Regner med det var en cyste (som hadde tømt seg og derfor ikke viste lenger), og det er jo også en mulighet hos deg!:)

Men ring lege du, og krev mammografi eller ultralyd så du får slappe skikkelig av:)
Jeg vet at dette ikke er noen god følelse, men ikke ta sorgene på forskudd. Sjansen er aller størst for at dette ikke er noe farlig i det hele tatt!

Lykke til!:)

Helt vanlig med ufarlige kuler i brystet, men er selvsagt best og få det sjekket ut. Jeg har selv fjernet en brystvevskul i ene brystet. Fikk vite at siden den var jevn og rund og vond var den mest sansynlig ikke farlig, noe jeg fikk bekreftet med vevsprøve. men fikk den fjernet fordi den var vond.

LillianneLie skrev:
At det er vondt er hvertfall et godt tegn!:) Og det er heelt normalt å ha klumper og kuler rundtom som ikke er farlige!

Men alltid greiest å ringe legen når man oppdager sånt - var nettopp hos legen selv da jeg i flere mndr har hatt en vond kul i ene brystet. Fikk ultralyd i løpet av to uker, og alt var fint!
Regner med det var en cyste (som hadde tømt seg og derfor ikke viste lenger), og det er jo også en mulighet hos deg!:)

Men ring lege du, og krev mammografi eller ultralyd så du får slappe skikkelig av:)
Jeg vet at dette ikke er noen god følelse, men ikke ta sorgene på forskudd. Sjansen er aller størst for at dette ikke er noe farlig i det hele tatt!

Vokste kulen i løpet av de mnd du ventet med å gå til legen? Jeg er egentlig ikke en person som innbiller meg eller frykter alvorlige sykdommer, men syns det er så ubehagelig når man ikke vet :p Men godt å høre at det er vanglig! =)

tusen takk =)

Ja, tenker jeg sjekker det ut uansett :) er ikke spesielt glad i gå til lege, alltid redd for at jeg kommer med "uviktige" ting, selv om jeg VET at det er bedre at de ikke finner noe galt :p

~*lykkeprøver*~ skrev:

LillianneLie skrev:

Vokste kulen i løpet av de mnd du ventet med å gå til legen? Jeg er egentlig ikke en person som innbiller meg eller frykter alvorlige sykdommer, men syns det er så ubehagelig når man ikke vet :p Men godt å høre at det er vanglig! =)

tusen takk =)

Den vokste, og så ble den mindre, så var den så liten at jeg sleit jeg med å finne den, og så var den plutselig kjempestor. Så det varierte egentlig ganske mye.
Men jeg sleit i tillegg med ganske store smerter i brystet. De periodene kulen var liten hadde jeg lite smerter. Legen sa det sannsynligvis var fordi cysten presset på vevet rundt, og presset økte i takt med kulen. Mulig den tømte seg innimellom og derfor ble mindre? Aner ikke...
Legen sa også at om den er øm og vond er det et godt tegn:)

Men ring legen uansett, om ikke for annet så for at du skal få slappe av for dette. Er fryktelig å gå å spekulere selv. Lager seg jo allverdens historier i hodet sitt da;) Det vet jeg alt om.

Si at dette plager deg og spør om du ikke kan få time snart. Og alltid greit å sjekke opp skikkelig med fks. ultralyd (var veldig greit, da får du svar med en gang også).

Hun som tok ultralyden på meg sa at den beste tiden for å kjenne etter kuler et 1 uke etter mensen. For da var det minst kuler og klumper som kunne skremme unødvendig:)

Håper det ikke er noe, og at du kan få time raskt så du slipper å bekymre deg! Stor klem til deg!

Høres ut som den kan ha tømt seg og fylt seg opp ja. Var den hard eller myk da? Min er ganske hard, kjennes ut som en stor halvkokt ert på en måte :P

Jeg har ingen smerter da, kjente ingening før jeg begynte å klemme i går. Men i dag har det vært veldig ømt i huden, og litt inni. Så får se om det bare var klemmingen eller om det er vondt. Er det noe med at man har mer klumper før/rundt mens? Forventer denne om to dager, så kanskje jeg skal sjekke igjen etterpå.

De er heldigvis flinke til å ta pasienter alvorlig ved vårt legesenter, og det er jeg så glad for! Skal kreve undersøkelse ja, så får jeg bare vente og se :)

Det fant jeg en gang også..
Akkurat på samme plass som du beskriver, og på samme størrelse.

Fastlegen mente den kjentes okei ut, men henviste til sykehuset for å få det bekreftet.
Der fant de enda en kul bak den jeg hadde kjent, men begge to var helt ufarlige. Cyster, antageligvis.

Jeg ville ringt legen for å få det sjekket, men ha i bakhodet at det sikkert ikke er noe farlig:-) 

~*lykkeprøver*~ skrev:
Høres ut som den kan ha tømt seg og fylt seg opp ja. Var den hard eller myk da? Min er ganske hard, kjennes ut som en stor halvkokt ert på en måte :P

Jeg har ingen smerter da, kjente ingening før jeg begynte å klemme i går. Men i dag har det vært veldig ømt i huden, og litt inni. Så får se om det bare var klemmingen eller om det er vondt. Er det noe med at man har mer klumper før/rundt mens? Forventer denne om to dager, så kanskje jeg skal sjekke igjen etterpå.

De er heldigvis flinke til å ta pasienter alvorlig ved vårt legesenter, og det er jeg så glad for! Skal kreve undersøkelse ja, så får jeg bare vente og se :)

Vanskelig å si akkurat hvordan den kjentes ut. Ikke veldig hard, men litt som du beskriver kanskje - halvkokt ert;) Men en del større enn en ert vil jeg tro.

Er nok en del mer klumper og "drueklaseformnemmelse" rett rundt mens, ja.

Godt de tar pasientene på alvor:)

Hvor gammel er du forresten?

Jeg er 24, og det er ingen i familien som har hatt brystkreft, så er ikke veldig utsatt, tror jeg ikke. Har liksom aldri lest så mye om det, så er litt uviten på tema :P

~*lykkeprøver*~ skrev:
Jeg er 24, og det er ingen i familien som har hatt brystkreft, så er ikke veldig utsatt, tror jeg ikke. Har liksom aldri lest så mye om det, så er litt uviten på tema :P

Jeg har lest at i teorien kan man ikke få brystkreft når man er under 25. Og at er man under 30 er det veeeeldig sjelden man får det:)
Så det lover jo veldig bra det også da!:)

LillianneLie skrev:

~*lykkeprøver*~ skrev:

Jeg har lest at i teorien kan man ikke få brystkreft når man er under 25. Og at er man under 30 er det veeeeldig sjelden man får det:)
Så det lover jo veldig bra det også da!:)

Det er jo et veldig godt utgangspunkt :D tusen takk for den fine oppmuntringen ;)

Back
Topp