Fant akkurat ut at jeg er gravid

Gratulerer og velkommen inn hit :love7

Før ordinær ultralyd vil menstermin være terminen man forholder seg til. Menstermin regnes ut fra første blødningsdag i siste mens og varighet på syklus. Men etter ordinær ultralyd vil man få termindatoen man forholder seg til i resten av svangerskapet, og det er den terminen man forholder seg til med tanke på feks permisjonsstart. På ordinær ultralyd tar jordmor (eller annen fagkyndig) flere mål av fosteret som brukes til å gi en termindato. Termindato er bare et estimat, så helt presis er den jo ikke - så du kan føde før eller etter termindato.

Jeg ville tatt kontakt med lege snart for å få satt opp time til første kontroll ☺️

Hei dere,

Fant akkurat ut at jeg er gravid og utfra første dag i siste mens har jeg termin i mai 23. Dette er min første gang og jeg er naturligvis både spent, redd og glad på samme tid.

Hvor sikker er termindato? Når bør jeg ta kontakt med

Hei dere,

Fant akkurat ut at jeg er gravid og utfra første dag i siste mens har jeg termin i mai 23. Dette er min første gang og jeg er naturligvis både spent, redd og glad på samme tid.

Hvor sikker er termindato? Når bør jeg ta kontakt med lege?
Hei,
Høres ganske likt ut som meg, fant også akkurat ut at jeg er gravid. Har termin ca 15 mai 2023 alt er nytt, men satser på at det ordner seg.

Gratulerer og velkommen inn hit :love7

Før ordinær ultralyd vil menstermin være terminen man forholder seg til. Menstermin regnes ut fra første blødningsdag i siste mens og varighet på syklus. Men etter ordinær ultralyd vil man få termindatoen man forholder seg til i resten av svangerskapet, og det er den terminen man forholder seg til med tanke på feks permisjonsstart. På ordinær ultralyd tar jordmor (eller annen fagkyndig) flere mål av fosteret som brukes til å gi en termindato. Termindato er bare et estimat, så helt presis er den jo ikke - så du kan føde før eller etter termindato.

Jeg ville tatt kontakt med lege snart for å få satt opp time til første kontroll ☺️
Tusen takk ❤️ Tar man kontakt med lege for kontroll eller jordmor i bydelen?

Tusen takk ❤️ Tar man kontakt med lege for kontroll eller jordmor i bydelen?
Du kan velge hvem du vil gå til og du kan gå til begge gjennom svangerskapet (gå annen hver gang til lege/jordmor feks), men mange velger å ha første kontroll hos lege hvis det skal tas blodprøver eller andre tester.

Hvis du er usikker på hva du ønsker, ville jeg kontaktet både lege og helsestasjon og hørt litt med de. Da får du luftet alle tanker og spørsmål du måtte ha, og du får en ordning som passer for deg og dine behov. Mange helsestasjoner har jo også feks rådgivning for førstegangsfødende, mener jeg.

Back
Topp