Familievernkontoret...

ønskebarnet 81

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hva skal til for at barnevernet tar barna fra deg?Har et vennepar som har det tungt for tiden,de kontaktet familievernkontoret for hjelp.De sa de kunne sende bekymringsmekding til barnevernet hvis de mente de hadde noe og bekymre seg for angående barna.Veninna mi ble redd og fortvilet og er nå kjemperedd for og miste barna sine [emoji30] [emoji30] [emoji30]

Det skal MYE til. Og barnevernet setter pris på at man ber om hjelp tidlig fremfor å la ting gå helt skeiss. Det er bare pluss i boka at de ber om hjelp.

Oj... Hjelpes... Det er jeg jammen ikke sikker på. Spørs helt på hvordan situasjonen hjemme hos henne er?

Det skal etter min mening altfor mye til før bv griper inn med omsorgsovertakelse.
Hva er det de sliter med da? Det er jo veldig relevant for situasjonen, men det er bedre at de tar iniativ til hjelp selv

Jeg har jobbet som saksbehandler i barnevernstjenesten og kan si noe, men uten å vite hva slags problemer det er snakk om er det vanskelig å si noe annet enn at det generelt skal mye til.

Det skal mye til.

Men jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over å skulle støtte og trygge deg og venneparet ditt... Hvis venneparet har det tungt, hvordan tror du/de at barna har det? Voks opp og ta det ansvaret som følger å få barn - søk og ta i mot hjelp. Barnevernet hjelper hovedsakelig familier, og andelen omsorgsovertakelser er veldig liten. Det skal mye til for at de fjerner barna fra foreldrene. Og hvis venninna di faktisk er redd for at de skal gjøre det, så er det kanskje en grunn til det? Kanskje på tide å ta grep når det gjelder hva slags omsorg barna får. Umulig å si noe om uten å vite detaljer. Men dersom familievernkontoret nevner barnevernet vil jeg tro det er på sin plass. Da trenger de antageligvis hjelp og bør ta imot. Kanskje heller ta kontakt med barnevernet selv, enn å bli meldt inn.

Det som er ille er at de har hatt det tøft nå.De har sykdom i hver sin familie(kreft)hun sliter med forhold til sin svigermor som er en som blander seg inn og ikke vil gi seg når de sier i fra.De er gode foreldre og gir god omsorg til barna,de er etterlengtede barn da de har slitt med og bli gravid.Hun har det tungt nå og trenger noen og prate med,og har vært redd for og ta kontakt for at hun er livredd de skal tro hun ikke er en god nok mor.Det har ALDRI vært noe form for omsorgsvikt med barna...

Det som er ille er at de har hatt det tøft nå.De har sykdom i hver sin familie(kreft)hun sliter med forhold til sin svigermor som er en som blander seg inn og ikke vil gi seg når de sier i fra.De er gode foreldre og gir god omsorg til barna,de er etterlengtede barn da de har slitt med og bli gravid.Hun har det tungt nå og trenger noen og prate med,og har vært redd for og ta kontakt for at hun er livredd de skal tro hun ikke er en god nok mor.Det har ALDRI vært noe form for omsorgsvikt med barna...

Men det virker jo ikke som om familievernkontoret tror barna ikke har det bra, bare det at hvis situasjonen går utover dem så har de meldeplikt? I hvert fall ut ifra hvordan du formulerer deg i hovedinnlegget.

Hun spurte de på familievernkontoret om de hadde rett til og frata dem barna og hva de gjorde hvis de mente ting ikke var bra.Da sa de atde hadde taushetsplikt men hvis de var bekymret så meldte de fra til barnevernetmMen hva og hvorfor de ville meldt i fra sa hun ikke noe om.Jeg syntes hun skremte henne litt og nå angrer hun på at hun tok kontakt.De trenger noen som støtter dem og hjelper dem med samtaler så de får pratet om alt som skjer i familien og tips på hva de kan gjøre for at forholdet skal bli bedre.Jeg skjønner henne så godt ♡

Det skal veldig mye til "bare" fordi man sliter med sorg, sykdom osv.
Hun bør be legen sin om en henvisning til psykolog, det kan hjelpe henne. :)
Familievernkontoret er en del av kommunens lavterskeltilbud, på lik linje med psykolog, psykiatisk sykepleier osv.
Det er meningen at man skal kunne komme dit når man sliter, og de kontakter ikke barnevernet uten god grunn, og selv da er det barnevernet som bestemmer om noe skal gjøres ETTER å ha undersøkt.

Det høres ikke ut som om venninna di trenger å bekymre seg, men familievernkontoret informerer jo om alt de kan gjøre, og det kan jo oppfattes truende om man alt er redd.
Realiteten er at de fleste foreldre ikke trenger å tenke på barnevernet i det hele tatt, med mindre man vet om barn som trenger hjelp.

Hun spurte de på familievernkontoret om de hadde rett til og frata dem barna og hva de gjorde hvis de mente ting ikke var bra.Da sa de atde hadde taushetsplikt men hvis de var bekymret så meldte de fra til barnevernetmMen hva og hvorfor de ville meldt i fra sa hun ikke noe om.Jeg syntes hun skremte henne litt og nå angrer hun på at hun tok kontakt.De trenger noen som støtter dem og hjelper dem med samtaler så de får pratet om alt som skjer i familien og tips på hva de kan gjøre for at forholdet skal bli bedre.Jeg skjønner henne så godt ♡

Hvis hun spør om de har meldeplikt, må de jo svare, men familievernkontoret kan ikke gripe inn på den måten, bare sende bekymringsmelding, på lik linje med alle andre.
Hun kommer til å få samtaler og det hun trenger, og hun trenger ikke være redd.

Ja som sagt barna har det godt.De er redde for at barna kan få det vondt hvis de ikke gjør noe.Når de ikke har noen støtte fra hans familie(som er en del av problemet) så henvender de seg til familievernkontoret.De vil jo helst ikke at noen skal vite noe for de er redd at folk kan misforstå og tro at de er dårlige foreldre.

Jeg tror dette er noe de sa på familievernkontoret fordi de er pliktig til å opplyse BV ved mistanke om omsorgsvikt. Derfor er de også pliktig til å opplyse foreldre om det.
Men altså, alle er pliktige til å opplyse BV om de mistenker omsorgssvikt.
Barnevernet er der for å hjelpe barnet i situasjonen det er i. Barnevernet hjelper familier i eget hjem, dem tar ikke barn fra hjemmet sitt for "småting".

Hvorfor er din venninne så redd? Har hun noe å skjule?

Nei hun har ikke det.Hun er 100 % ærlig med de når hun ser at hun kan stole på dem.Men hun trengte tid på det sa hun.

Ja som sagt barna har det godt.De er redde for at barna kan få det vondt hvis de ikke gjør noe.Når de ikke har noen støtte fra hans familie(som er en del av problemet) så henvender de seg til familievernkontoret.De vil jo helst ikke at noen skal vite noe for de er redd at folk kan misforstå og tro at de er dårlige foreldre.

Det er jo stikk motsatt, og det er ingen som får vite det.
Dessuten er det veldig mange som får hjelp her eller der, mange flere enn man kanskje tror.
Det er en styrke å be om hjelp.

Kanskje familievernkontoret mente å tipse venninnen din om et lurt sted å søke hjelp? Har hørt at dersom det er så ille at barna må ut umiddelbart tror jeg ikke foreldrene blir tipset om det først. Håper bv kan bidra med gode råd og at alt løser seg til det beste!

Hvorfor spurte hun de om det? Har hun ikke helt skjønt hva familievernkontoret er?

De har jo bare svart på det hun spurte om, på helt generelt grunnlag. De har bare samme meldeplikt som barnehagen, helsestasjonen, fastlegen osv.

Du skriver at hun ikke har sagt hvorfor de ville melde. Ville fvk melde? Dette er litt vesentlig for saken. Helt umulig å diskutere uten å vite detaljene.

Hvorfor i all verden lurer hun i det hele tatt på om noen vil ta fra henne barna, hvis hun er sikker på at hun gir de god omsorg?

Det er flere ting som skurrer her...

Kanskje familievernkontoret mente å tipse venninnen din om et lurt sted å søke hjelp? Har hørt at dersom det er så ille at barna må ut umiddelbart tror jeg ikke foreldrene blir tipset om det først. Håper bv kan bidra med gode råd og at alt løser seg til det beste!
Det er ikke ille i dette tilfelle.Det er krangling,frustrasjon over familie som ødelegger forholdet deres og han som begynner og bli vel egoistisk i flekkene.Hun er sliten klar og fortvilet og er bare redd at noen skal tro hun ikke er en god nok mor...

Hvorfor spurte hun de om det? Har hun ikke helt skjønt hva familievernkontoret er?

De har jo bare svart på det hun spurte om, på helt generelt grunnlag. De har bare samme meldeplikt som barnehagen, helsestasjonen, fastlegen osv.

Du skriver at hun ikke har sagt hvorfor de ville melde. Ville fvk melde? Dette er litt vesentlig for saken. Helt umulig å diskutere uten å vite detaljene.

Hvorfor i all verden lurer hun i det hele tatt på om noen vil ta fra henne barna, hvis hun er sikker på at hun gir de god omsorg?

Det er flere ting som skurrer her...
Hun sa at de på familievernkontoret ville sende bekymringsmelding hvis de mente hun og mannen ikke tok godt nok vare på barna .Men hva de på fvk la til grunn sa ikke terapauten noe om til veninna mi.Og da ble hun redd og begynte og lure på hva de kunne gjøre.Hun er villig til og ta i mot hjelp så lenge hun kan få fvk til og forstå at hun og mannen har det veldig tungt på grunn av at de har det sånn som de har det og så vil ikke mannen innse alt som foregår.Og dette sliter henne ut og hun blir redd og fortvilet for og ikke bli tatt seriøst som mor.

Hun sa at de på familievernkontoret ville sende bekymringsmelding hvis de mente hun og mannen ikke tok godt nok vare på barna .Men hva de på fvk la til grunn sa ikke terapauten noe om til veninna mi.Og da ble hun redd og begynte og lure på hva de kunne gjøre.Hun er villig til og ta i mot hjelp så lenge hun kan få fvk til og forstå at hun og mannen har det veldig tungt på grunn av at de har det sånn som de har det og så vil ikke mannen innse alt som foregår.Og dette sliter henne ut og hun blir redd og fortvilet for og ikke bli tatt seriøst som mor.

Men hvorfor sa de det? Fordi de reagerte på noe hun fortalte og tenker at det er noe som ikke er bra nok? Eller fordi hun spurte helt ut av det blå?

Back
Topp