Familiebarnehage

• Trådstarter Trådstarter MamsentilAne
  • Opprettet Opprettet
dytter , for deg har kommunal bhg;) [:D]

Vi har snuppa i familiebarnehage, og er super fornøyde.[:)]
Men varierer sikkert der som i komunale bhger.

Jo[:)] Kjempefornøyd

9 barn som går der i forskjellig %,0-3 år , max 8 hver dag,  men har aldri sett at det har vært mer enn 6 da jeg har hentet og levert! Som regel 3 på jobb! Lederen ner førskolelærer....noe som var et must for meg[;)] Like bra pedagogisk opplegg som i en annen barnehage! Har støtte fra kommunen og bra kommunikasjon dem i mellom[:)]

Jeg lurer i grunnen på hvordan dagene ser ut.
Og om den ansatte som har barna hjemme hos seg føleger ett opplegg fra barnehagen?
Er det assistenten som bestemmer mest, eller følger de et bestemt opplegg fra barnehagen?
Samarbeider assistenene med hverandre, og feks treffes utendørs på dagene?

[:)]

ORIGINAL: reimaTURBOtec

9 barn som går der i forskjellig %,0-3 år , max 8 hver dag,  men har aldri sett at det har vært mer enn 6 da jeg har hentet og levert! Som regel 3 på jobb! Lederen ner førskolelærer....noe som var et must for meg[;)] Like bra pedagogisk opplegg som i en annen barnehage! Har støtte fra kommunen og bra kommunikasjon dem i mellom[:)]

Ok, viktig for meg også at det er pedagogisk opplegg.
Er det slik at barnet blir levert i barnehagen hver dag, eller i hjemmet der hun skal være?

Familiebhg som snuppa går i er det max 5 barn i alderen 1-3 år. Det er 1 assistent og 1 førskolelærer der. Og det er ikke hjemme hos noen av de ansatte. Han som driver den har laget og tilrettelagt underetasjen på huset sitt til bhg, og med uteplass. De har også tilknytning til nærmeste komunale bhg, som de har møter med innimellom.[:)]

ORIGINAL: *Mamsen til Ane*

Ok, viktig for meg også at det er pedagogisk opplegg.
Er det slik at barnet blir levert i barnehagen hver dag, eller i hjemmet der hun skal være?

Vi leverer henne i barnehagen hver dag ja[;)]  Er en privat bolig som er gjort om til barnehage! Hun som driver den bor ikke der nei[;)]Alt oppllegget er som i en vanlig barnehage... hos oss hvertfall[;)] Nå har de om hesten og eventyr[:D]

Fikk beskjed om at førskolelærer kunne ha ansvar for max 4, assistent for max3! Det var visst regler som gjalt uansett om det var familiebarnehage el ikke(mulig det bare gjelder på avdelinger 0-3år)[;)]

Ok, takk for svar!
Jeg tenker mest på det med å være sikker på at Ane får den oppfølgingen hun trenger.. Og at ikke den ansatte setter barna på gulvet, og slenger seg i sofaen med en gang, liksom.. Hvis du fatter?
Vet ikke hvorfor jeg er skeptisk egentlig..
Virker jo i grunnen som en bra ordning da!

Fikk beskjed om at førskolelærer kunne ha ansvar for max 4, assistent for max3! Det var visst regler som gjalt uansett om det var familiebarnehage el ikke(mulig det bare gjelder på avdelinger 0-3år)[;)]

Det har jeg også hørt. Men ja, det kan jo hende det er avhengig av alder på barnet.

vi har også Sofie i familie barnehage og hun kunne ikke hatt det betre! hun som har henne er så fantastisk flink og stole helt fullt på henne!

vi har hatt eldstemann i fam.bhg i to år nå, er veldig fornøyd vi.
fordelene er at det er mindre grupper (8 barn og to voksne), tett kontakt ml foreldre og personalet, lite fravær av personalet (ikke en fraværsdag i løpet av to år), mer fleksibel til å gjøre utflukter ettersom de er så liten gruppe, mer innflytelse som foreldre ettersom gruppen er liten.
ulempen må være at personalet ikke er førskolelærere (har førsk.lærer der 1 gang pr uke). men de er oppriktig opptatt av barnas ve og vel og det er det viktigste.

Ok. Takk for svar!

Mye var som jeg trodde, og som dere sier, det varierer fra barnehage til barnehage.

Så får bare vente å se når det nærmer seg start[:)]

Helt fantastisk!!!! [:D]Er veldig fornøyd. I basisgruppa, det hjemmet han er i 3 dager i uka, er det 4 barn, mens en gang i uka er det to grupper sammen, da 8 barn. Frokost (med matpakke) ca kl 8, lek og aktiviteter til 11, lunsj, så sover de, så er det litt lek og youghurt og frukt, deretter er det ut å leke. Vi kunne ikke hatt en bedre plass de første årene til V. Ca en gang i mnd treffes alle gruppene, er vel 8-10 grupper.

Og om den ansatte som har barna hjemme hos seg føleger ett opplegg fra barnehagen?
Er det assistenten som bestemmer mest, eller følger de et bestemt opplegg fra barnehagen?

Vi har gutten vår i familiebarnehage og er knallfornøyde med det.  I hans barnehage er han 4 dager i uken hjemme hos assistenten og den 5. dagen er hun inne på basen sammen med en assistent og hennes barn. De er da 6 barn mot 3 de andre dagene. Der er en pedagogisk leder i barnehagen som reiser rundt på hjemmebesøk hos assistentene og lager ett pedagogisk opplegg for de, men assistenten er om med på å forme dagene til barna. Hun pleier å gå ut på tur hver dag, og avtaler ofte da å møte andre assistenter på lekeplasser rundt omkring. Skulle assistenten bli syk eller når hun har ferie så leverer vi gutten vår inne på basen hvor der er to assistenter som er fast inne der og som og til vanlig hjelper til på den faste innedagen slik at de kjenner barna godt.
Håper dete ga deg noen svar...

ORIGINAL: Tjukkebollepus

Vi har gutten vår i familiebarnehage og er knallfornøyde med det.  I hans barnehage er han 4 dager i uken hjemme hos assistenten og den 5. dagen er hun inne på basen sammen med en assistent og hennes barn. De er da 6 barn mot 3 de andre dagene. Der er en pedagogisk leder i barnehagen som reiser rundt på hjemmebesøk hos assistentene og lager ett pedagogisk opplegg for de, men assistenten er om med på å forme dagene til barna. Hun pleier å gå ut på tur hver dag, og avtaler ofte da å møte andre assistenter på lekeplasser rundt omkring. Skulle assistenten bli syk eller når hun har ferie så leverer vi gutten vår inne på basen hvor der er to assistenter som er fast inne der og som og til vanlig hjelper til på den faste innedagen slik at de kjenner barna godt.
Håper dete ga deg noen svar...

Ja takk, det gjorde det[:)]

Back
Topp