Familie som ikke vil ta vaksine

Bunnymama

Bli kjent med forumet
Hei, har et lite dilemma, håper noen kan komme med råd :love7
Har fått vite at svigers + svigersøster ikke skal ta vaksine, da de er skeptiske. De er pensjonister så de er jo ikke mye ut men er jo ute å handler å sånn. Svigersøster jobber (har hjemmekontor nå) men er også ute innimellom. Vi bor alle i områder hvor det har vært en del smitte.

Så jeg blir jo bekymra med tanke på smitte på lille baby som kommer i juni.
Har nesten lyst til å si at om de vil være med oss så må de vaksineres. Men vil jo ikke være slem heller.

På min side er alle vaksinert, da både mor og søster jobber i helsevesenet og pappa er i risikogruppen. Så de er jeg trygge på.

Er jeg hysterisk?
Noen andre som har tanker rundt besøk og corona? :anyone
 
Er ikke helt i samme situasjon, men ingen av besteforeldrene på noen av sidene har hatt mulighet til å få vaksine enda. Og det kommer antakeligvis til å gå lang tid også da de er for «unge». Jeg vil likevel ikke nekte dem å hilse på den nyfødte. Håndhygiene blir viktig, og at de ikke kysser og er alt for tett på baby. Jeg gleder meg jo masse til mine foreldre skal få hilse på nok et barnebarn :love017
Men jeg har full forståelse for din skepsis, og hvis det er noe du kjenner sterkt på ville jeg bare sagt i fra på forhånd slik at de var forberedt på det. Ellers ser jeg for meg at det blir mindre besøk denne gangen enn de forrige.
 
Skjønner deg godt, og her er det høyt smittetrykk. Hadde jeg vært i samme situasjon, hadde jeg sagt at de i så fall ikke fikk lov til å komme på besøk innendørs den første tiden og ikke lov til å holde. Her er besteforeldre vaksinert, men de er selv skeptiske til å holde nyfødt uten munnbind for eksempel, fordi det fremdeles er en liten risiko for at man kan smitte selv om man er vaksinert.

Vi er sikkert preget av å ha vært nedstengt siden november og høy smitte rundt oss, men for vår del syns vi det er bedre å heller være på den sikre siden.

Syns ikke man kan kreve at de vaksinerer seg, for det må få være et individuelt valg, men dere kan jo legge føringer for hva som skjer med samværet hvis de velger å ikke vaksinere seg. Det vil jo være sommer, så man kan møtes utendørs med god avstand :)
 
Hei, har et lite dilemma, håper noen kan komme med råd :love7
Har fått vite at svigers + svigersøster ikke skal ta vaksine, da de er skeptiske. De er pensjonister så de er jo ikke mye ut men er jo ute å handler å sånn. Svigersøster jobber (har hjemmekontor nå) men er også ute innimellom. Vi bor alle i områder hvor det har vært en del smitte.

Så jeg blir jo bekymra med tanke på smitte på lille baby som kommer i juni.
Har nesten lyst til å si at om de vil være med oss så må de vaksineres. Men vil jo ikke være slem heller.

På min side er alle vaksinert, da både mor og søster jobber i helsevesenet og pappa er i risikogruppen. Så de er jeg trygge på.

Er jeg hysterisk?
Noen andre som har tanker rundt besøk og corona? :anyone
Her satt vi utenfor og hilste på nyfødt niese gjennom vinduet. Når bestemoren var og passet henne, brukte hun munnbind. Synes ikke du er hysterisk. Er de ikke vaksinert og det er mye smitte rundt dere, så utsett besøk til du føler deg komfortabel.
 
Her vaksineres alle de jeg kjenner som får tilbud heldigvis. Håper bare smittetrykket roer seg. Skjønner at folk er litt skeptisk men de vaksinene som brukes nå er jo ganske så godt testet etterhvert
 
Jeg er ganske avslappet til dette...
Ingen av besteforeldrene vil være vaksinert før baby kommer da de så for unge.
Jeg kommer til å la dem få hilse på som vanlig, så lenge de er friske:Heartred
 
Etter at en ung frisk i nærmeste familie døde av blodpropp etter AZ vaksinen (helsepersonell) har jeg full forståelse for at en del folk er skeptiske selv om de variantene som nå er i bruk virker litt mer forutsigbare. Jeg er selv veldig glad det er en stund til jeg trenger å ta det valget for å få det litt på avstand.

Man får respektere de valgene folk tar og legge sine egne føringer for besøk, så respekterer forhåpentligvis de fleste det.
 
Takk for svar alle sammen :)

Skjønner at jeg ikke kan tvinge noen til å ta vaksine. Får snakke med mannen å høre hva han tenker å.
Så får vi se hvordan vi gjør det :drunken_smilie
 
Synes ikke du er hysterisk, over hodet! Hadde tenkt akkurat det samme selv! Synes det er rart om de forventer at de kan få holde og kose med en nyfødt baby når de velger å ikke vaksinere seg. Mine besteforeldre er fullvaksinert til lille kommer, og foreldre + svigerforeldre har fått første dose. Så vi dropper munnbind, men så klart nøye med håndhygiene! Men ingen som velger bort vaksine får holde lille eller komme hjem til oss! Tenker bare at jeg aldri hadde tilgitt meg selv om om knøtte hadde blitt alvorlig syk og ev. ikke hadde klart seg, bare fordi vi tok lett på denne pandemien. Nå er alle fult klar over at jeg er veldig streng mtp. smittevern i utgangspunktet, så tenker at alle har forståelse. Uansett hadde jeg ikke brydd meg om at jeg «ikke vil være slem», det er tross alt en pandemi som herjer nå. Jeg hadde i hvert fall følt meg slem ovenfor knøtte hvis hun ble syk, bare fordi jeg ikke ville føle meg slem ovenfor voksne som har tatt et valg om å ikke vaksinere seg i en veldig alvorlig pandemi. Vet jeg er knallhard, men det er faktisk deres eget valg.
 
For min del må besøkende ha isolert seg i lengre tid eller være vaksinert - har ikke lyst til å risikere noe. Men jeg bor i England og tar smittetrykket her i betraktning. Til syvende og sist er det en individuell avgjørelse - du gjør det du er komfortabel med. Ser forøvrig ut til at nyfødte har liten risiko for å bli syke, på linje med andre barn, og hvis mamma er vaksinert så er det antydning til at immunitet kan overføres til den lille.

"Studies have reported mainly no symptoms or mild disease from COVID-19 in infected newborns, with low risk of neonatal death." https://www.who.int/news/item/16-03...ewborns-from-mothers-during-covid-19-pandemic

"...the new mRNA COVID-19 vaccines to be highly effective in producing antibodies against the SARS-CoV-2 virus in pregnant and lactating women. The study also demonstrated the vaccines confer protective immunity to newborns through breast milk and the placenta."
https://news.harvard.edu/gazette/st...ccinated-mothers-pass-antibodies-to-newborns/
 
Jeg skjønner skepsisen din godt!

Her er kommende besteforeldre og oldeforeldre vaksinerte eller på neste prioriteringsliste, så de er nok alle klarert til jeg får i juli/august. Jeg har også planer om å ta den selv når mini er ute nettopp for både min del og hans del (som @mhf skriver er det god beskyttelse i antistoffene gjennom morsmelken). For resten tenker jeg vi ser an smittetrykk, vaksineringsgrad og uansett er nøye på håndhygiene og kjører nulltoleranse på alle sykdomstegn.

Brodern fikk barn for litt siden og de har sagt ja til besøk, men ikke sendt baby på rundgang og verken jeg eller sambo spurte om å få holde, nettopp da vi ikke er vaksinerte og konkluderte med at beundring fra avstand er mer enn godt nok nå :) Besteforeldrene fikk så klart holde, dette er deres første barnebarn og de hadde gledet seg masse! Men med sine hygieniske forhåndsregler!

Tenker at i disse tider må foreldrene selv sette sine regler og så må resten av verden bare godta det. Om noen blir snurt er det bare å minne de på at det er en pandemi der ute ;)
 
Svigers har heldigvis ombestemt seg og er blitt vaksinert. Så det var en bekymring mindre! :woot:

Men takk for svar alle sammen, godt å se at jeg ikke var hysterisk, ikke bare er man førstegangsmamma men har denne pandemien å bekymre seg for i tillegg!
 
Svigers har heldigvis ombestemt seg og er blitt vaksinert. Så det var en bekymring mindre! :woot:

Men takk for svar alle sammen, godt å se at jeg ikke var hysterisk, ikke bare er man førstegangsmamma men har denne pandemien å bekymre seg for i tillegg!

Fantastisk! Nå ble jeg oppriktig glad på dine vegne :D
 
Back
Topp