Familie på besøk etter fødsel - koronatiltak

marithe

Forumet er livet
August 2018
Maiblomstene 2020
Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre med å vise fram minstemann etter fødsel. Min mor kommer til å være barnevakt mens vi er på føden, og foreldrene til mannen må nesten få lov å hilse på barnebarnet de også tenker jeg. Utenom de 3 (min far er død), så lurer jeg på om vi skal si at tanter, onkler og søskenbarn får snap, skypemøter og tilsvarende.

Nå tror jeg det er mye større sjanse for at de andre barna mine drar med seg smitte hjem fra skole og barnehage enn at tanter og onkler med hjemmekontor drar med seg noe, og jeg tror uansett alle her i huset vil tåle covid bra, men jeg føler på et ansvar for å følge retningslinjene.

Jeg er ikke redd for å bli smittet, men jeg er redd for å spre smitte, og føler både på at jeg bør gjøre min del av dugnaden med minimal sosial kontakt, og at det blir veldig rart å ikke vise fram minstemann før hun blir «stor» til resten av familien.

Hva tenker dere andre?

Jeg tenker at de som blir besteforeldre, altså dine foreldre og hans, bør få lov til å hilse på. Men alle andre får vente. Det er i alle fall det jeg kommer til å praktisere.. Mine foreldre er jeg allerede en del sammen med og foreldrene til samboeren bor over grensa. Så da blir det bare et par besteforeldre å forholde seg til. ..

Jeg har lurt mye på hva jeg skal gjøre, men Skype og messenger er gull verdt med resten

Jeg snakket med jordmor om dette, og de frarådet på det sterkeste at baby fikk møte noen annen enn søsken i den første tiden. Etterhvert kunne vi møtes ute for å vise fram lille,men å holde burde bl.a. være uaktuelt i en stund... Vi kommer til å følge de rådene da jeg har forstått det sånn som at også de på føden gir de samme anbefalingene.

Jeg synes såklart det er kjempesårt å ikke få vist fram lille til besteforeldre før hun blir ganske stor, men i den verden vi lever i i dag er helsen faktisk viktig. Og når man ser at også spedbarn blir smittet så ønsker vi å begrense mulig smitte så godt som mulig... Gruer meg til skolen starter opp for eldstemann, og usikker på hvordan vi gjør det med barnehage for mellomste... Hun blir i hvertfall hjemme så lenge skolen ikke har åpnet for størstemann...

Jeg snakket med jordmor om dette, og de frarådet på det sterkeste at baby fikk møte noen annen enn søsken i den første tiden. Etterhvert kunne vi møtes ute for å vise fram lille,men å holde burde bl.a. være uaktuelt i en stund... Vi kommer til å følge de rådene da jeg har forstått det sånn som at også de på føden gir de samme anbefalingene.
Min mor har ikke truffet noen andre enn oss siden 10.mars. Hun vil være heeeeeelt sikker på å ikke bringe med seg smitte, siden hun skal være barnevakt. For 3. klassingen blir det skole fra 27.april uansett. Søsken er nok langt skumlere smittebæringsmessig enn bestemor. Og noen må jo være barnevakt

Jeg synes såklart det er kjempesårt å ikke få vist fram lille til besteforeldre før hun blir ganske stor, men i den verden vi lever i i dag er helsen faktisk viktig. Og når man ser at også spedbarn blir smittet så ønsker vi å begrense mulig smitte så godt som mulig... Gruer meg til skolen starter opp for eldstemann, og usikker på hvordan vi gjør det med barnehage for mellomste... Hun blir i hvertfall hjemme så lenge skolen ikke har åpnet for størstemann...
De på skolen klarer nok holde litt avstand til hverandre og skjønner det med å vaske hendene ofte, begrense hva de tar på, holde seg for munn ved behov for å hoste osv. På småbarnsavdelingen i bhg derimot så spiser de mer eller mindre direkte på hverandre, sutter på de samme legobitene, og har generelt mye nærkontakt. Vi kommer til å sende minstemann i bhg, men er rimelig sikker på at han tar med all tilgjengelig smitte hjem. Jeg trenger hvile litt før fødsel, og mannen min bør ikke ta fri fra jobb. Blir litt gambling. Vi velger å ta sjansen på at barnehagen ikke rammes før etter fødsel. Krisen vil jo være om jeg er symptomfri smittebærer ved fødsel og smitter jordmor. Ingen fasit på dette. Foreløpig treffer ingen av oss andre enn min mor, og hun treffer bare oss. Det blir drastisk endret snart.

Er selv veldig i tvil om hva vi skal gjøre.
Dere som sier at besteforeldre får hilse på. Hva legger dere i det? Får de se baby på avstand, møtes dere inne/ute, får de holde baby?
Spør fordi jeg selv er så usikker! Synes det er vondt og tenke på at mine foreldre kanskje ikke skal få holde baby før hun er flere mnd gammel.

Ei venninne av meg har nylig født på Ahus- og fått beskjed derfra om å kun la besteforeldre få besøke, men at de holder avstand til barnet under besøket foreløpig. Virker uansett som om sykehusene har noen anbefalinger der, så sikkert lurt å høre med dem, tenker jeg :)

Min mor har ikke truffet noen andre enn oss siden 10.mars. Hun vil være heeeeeelt sikker på å ikke bringe med seg smitte, siden hun skal være barnevakt. For 3. klassingen blir det skole fra 27.april uansett. Søsken er nok langt skumlere smittebæringsmessig enn bestemor. Og noen må jo være barnevakt

noen må være barnevakt såklart.. og at søsken er skumlere er jeg helt enig i. Men vi kan ikke gi bort søsken heller - så den smitten må vi bare ta.. men da velger vi å ikke utsette babyen for besteforeldre som også kan ha smitte...
på samme måte som jeg ikke har vært på butikken eller noe etter 12 mars.. mannen tar det fordi vi MÅ ha mat, han må på jobb av og til og må handle inn div til gården..det er smitte vi ikke kan unngå, men vi velger å unngå der hvor vi kan ;)

Last edited:
Vi tenker å følge det som blir sagt/anbefalt da vi er på sykehuset, det kan jo ha blitt endret fra nå til da..i ulike retninger.
Men slik vi har det akkurat nå, så er våres foreldre jevnlig på besøk, de er ganske isolert de også.Men de er de eneste vi treffer fysisk, bortsett fra når vi er på butikken en gang i uken.
Vi tenker å kanskje ha dem på besøk i barseltiden, men kun dem. Kontakt er jeg usikker på, enda..
Vi ser an anbefalingene og hva vi føler blir riktig når tiden kommer.
Som nevnt av flere her, vi føler også på å holde de nasjonale retningslinjene, som et ansvar.

Selv om det er trist å ikke få dele barnet med nærmeste familie "med en gang", så synes jeg også det er positivt med den roen i barseltiden min samboer og jeg kommer til å få sammen med vårt nye barn vi skal bli kjent med først :)

Ikke enkelt. Svigermor skal vel passe 2 åringen her. Og de store på 11 og 13 da hvis de er her. Evt kan det være at farmor til de eldste kommer og passer.

vi har ikke truffet noen på 3 uker. Tenker at besøk får vente. Jeg er i risikosonen pga kronisk høyt bt. Ungene skal ikke i bhg og skole her. Jeg er redd for å få smitten selv.

Er selv veldig i tvil om hva vi skal gjøre.
Dere som sier at besteforeldre får hilse på. Hva legger dere i det? Får de se baby på avstand, møtes dere inne/ute, får de holde baby?
Spør fordi jeg selv er så usikker! Synes det er vondt og tenke på at mine foreldre kanskje ikke skal få holde baby før hun er flere mnd gammel.
Jeg synes det er vanskelig å avgjøre. For vår del har mormor og farfar bare vært hjemme siste mnd. Mormor har ikke truffet noen, mens farfar har truffet noen få andre mennesker. Farmor derimot jobber i butikk, og treffer mange mennesker hver arbeidsdag, og farfar er jo med henne hjemme daglig. Så det frister jo og bare la mormor hilse på. På en annen side er mormor eldst av dem, så om vi drar med oss smitte fra sykehus, skole eller barnehage, så er det hun som er i risikogruppe. Heldigvis ingen kjente underliggende sykdommer. Hun kommer uansett til å ha vært sammen med de andre barna en stund når vi kommer hjem fra sykehuset, så vi deler samme smittepøl uansett. Hvis hun smittes, smittes hun av oss, og sånn sett kan det ikke skade om hun holder baby. Det andre besteforeldreparet bør vel egentlig holde litt avstand. Håpet mitt er at de trekker den konklusjonen selv....

Jeg synes det er vanskelig å avgjøre. For vår del har mormor og farfar bare vært hjemme siste mnd. Mormor har ikke truffet noen, mens farfar har truffet noen få andre mennesker. Farmor derimot jobber i butikk, og treffer mange mennesker hver arbeidsdag, og farfar er jo med henne hjemme daglig. Så det frister jo og bare la mormor hilse på. På en annen side er mormor eldst av dem, så om vi drar med oss smitte fra sykehus, skole eller barnehage, så er det hun som er i risikogruppe. Heldigvis ingen kjente underliggende sykdommer. Hun kommer uansett til å ha vært sammen med de andre barna en stund når vi kommer hjem fra sykehuset, så vi deler samme smittepøl uansett. Hvis hun smittes, smittes hun av oss, og sånn sett kan det ikke skade om hun holder baby. Det andre besteforeldreparet bør vel egentlig holde litt avstand. Håpet mitt er at de trekker den konklusjonen selv....

Ikke enkelt og konkludere med noe. Synes det er utrolig vanskelig og veldig sårt om ingen skal få hilse på baby. Men samtidig er jo det viktigste og unngå og smitte baby. Men min samboer kan ikke ha hjemmekontor så han vil jo være i kontakt med mennesker daglig (på avstand selvfølgelig).

Skjønner dilemmaet ditt med dine foreldre og hans foreldre. Men samtidig burde jo hans foreldre forstå det om dere velger at kun dine foreldre får besøke - de holder seg hjemme. Familien min er heldigvis veldig forståelsesfull og er forberedt på å kun få se baby gjennom vinduet (deres forslag), men det gjør oppriktig vondt og tenke på at de kanskje ikke får møte oss og henne på flere måneder... Og tenk at min største bekymring for barseltiden tidligere var lite søvn :laughing002

Ikke enkelt og konkludere med noe. Synes det er utrolig vanskelig og veldig sårt om ingen skal få hilse på baby. Men samtidig er jo det viktigste og unngå og smitte baby. Men min samboer kan ikke ha hjemmekontor så han vil jo være i kontakt med mennesker daglig (på avstand selvfølgelig).

Skjønner dilemmaet ditt med dine foreldre og hans foreldre. Men samtidig burde jo hans foreldre forstå det om dere velger at kun dine foreldre får besøke - de holder seg hjemme. Familien min er heldigvis veldig forståelsesfull og er forberedt på å kun få se baby gjennom vinduet (deres forslag), men det gjør oppriktig vondt og tenke på at de kanskje ikke får møte oss og henne på flere måneder... Og tenk at min største bekymring for barseltiden tidligere var lite søvn :laughing002

Jeg er i grunn ikke bekymret for at noen av oss blir smittet. Jeg er bare redd for å bidra til å spre smitte videre uten å vite at jeg er smittebærer. Slik jeg kjenner mitt eget immunforsvar vil jeg typisk være symptomfri.

Jeg er i grunn ikke bekymret for at noen av oss blir smittet. Jeg er bare redd for å bidra til å spre smitte videre uten å vite at jeg er smittebærer. Slik jeg kjenner mitt eget immunforsvar vil jeg typisk være symptomfri.
Helt enig!
Jeg kan spre smitte uten å være klar over det, og det kan jo besteforeldrene på besøk også. Og det tror jeg noen glemmer :)

Heldigvis er ingen av våre forelere i en risikogruppe og de har god helse, også vi. Det er kun derfor vi "tørr" å ha dem på besøk.
Vi har snakket med dem om barseltiden for å forberede dem og oss, og alle er klar over retningslinjene og respekterer det.
De virker nesten redd for å komme på besøk da, for de vil ikke gjøre noe som kan utsette barnet eller oss i fare. Og det er betryggende at de tar det på alvor, noe annet ville være egoistisk i mine øyne.
Så derfor tenker jeg at hvis de tar det alvorlig, og de lever som sagt like isolert som oss, så er jeg ikke bekymret for å ha kun dem på besøk.
Men igjen, vi må se an dagssituasjonen da den tiden er her.

Helt enig!
Jeg kan spre smitte uten å være klar over det, og det kan jo besteforeldrene på besøk også. Og det tror jeg noen glemmer :)

Heldigvis er ingen av våre forelere i en risikogruppe og de har god helse, også vi. Det er kun derfor vi "tørr" å ha dem på besøk.
Vi har snakket med dem om barseltiden for å forberede dem og oss, og alle er klar over retningslinjene og respekterer det.
De virker nesten redd for å komme på besøk da, for de vil ikke gjøre noe som kan utsette barnet eller oss i fare. Og det er betryggende at de tar det på alvor, noe annet ville være egoistisk i mine øyne.
Så derfor tenker jeg at hvis de tar det alvorlig, og de lever som sagt like isolert som oss, så er jeg ikke bekymret for å ha kun dem på besøk.
Men igjen, vi må se an dagssituasjonen da den tiden er her.
Ja, de fleste besteforeldre er nok mer redd for å dra med seg smitte, enn for å bli smittet selv. Mamma har jo levd i selvpålagt karantene 1 mnd allerede for å ikke risikere å dra smitte til oss. Mammaen til mannen min har ikke den muligheten med butikkjobb. Hun kan jo absolutt både smittes der og spre smitte videre. Foreløpig er eneste mulige kilde vi har til å smittes om det kommer noe virus hjem utenpå maten. Mannen har hjemmekontor, jeg er sykemeldt, ungene leker bare med hverandre.

Her blir vi nok å begrense det til de vordende besteforeldrene ihvertfall de første ukene. Vi kommer også til å legge opp til at de må ikke hatt symptomer på 14 dager og ha vært i selvvalgt karantene i 7 dager (det inkluderer da eventuelle samboere).
Min mor har valgt å holde seg unna alt av folk (utenom korte turer på butikken) for at hun skal kunne stille opp (og det har kjæresten hennes også av hensyn til meg og min mors sitt valg). Min far har mest sannsynlig ikke den mulighet (og der er ikke partner like hensynsfull), så han for nok lov til å se baby, men på god avstand... og ikke sikkert han kan komme inn i hus.

Svigers er generelt ikke sosial med andre, så der tror jeg ikke det blir noe problem.
Når vi eventuelt tar imot besøk så er det jo generelle retningslinjer der også. Kommer ikke nekte noen til å holde baby (potensielt utenom min far pga overnevnte grunner), men kommer til å kreve at de er rene og ikke har vært blant andre i de klærne de kommer på besøk i. og både vask og spriting av hender (føler at det siste er vel noe alle gjør når de skal hilse på en nyfødt).

Hvis vi får anbefalt noe helt annet på helsestasjonen/sykehuset må vi selvfølgelig ta det under betraktning. Den lille, når hun kommer, har jo ikke noe oppbygget immunforsvar ennå og det er veldig viktig å tenke på.

Foreldrene mine er i risikogruppen, så de får nok ikke sett lillejenta annet enn fra avstand. Tør ikke risikere å smitte dem etter sykehusoppholdet. Så tenker vi å vente to-tre uker for å være så sikre som mulig på at vi ikke har dratt med oss smitte hjem før et mer ordentlig besteforeldre-besøk :shy:

Back
Topp