Falske mandler og søvn

Småbarnslivet

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
❤️Mailykke 2022❤️
Junilykke 2022
Hei,

Har en gutt som blir 2 år i august og som skal fjerne falske mandler. Noen som har slitt med søvn og fått fjernet falske mandler? Ønsker å høre om deres erfaringer om tiden etter, spesielt når det gjelder søvn :-)

Vi fjernet mandlene og falske mandlene (polypper) på 3-åringen nå i mai. Valgte å vente til hun ble 3 år siden vi ikke ville gjøre to inngrep, og begge deler var store. Hun hadde en del oppvåkninger, korte pustestopp og snorket som bare det. Allerede dagen etter merket vi stor forskjell ved at snorkingen var helt borte. I tillegg sover hun mye tyngre og det virker som at kvaliteten på søvnen hun får er mye bedre. Etter ca. 10 dager når smertene etter operasjonen gav seg merket vi stor bedring. Hun har fremdeles litt oppvåkninger, men har hatt mange netter hvor hun faktisk har sovet igjennom også (det kunne jeg telle på en hånd tidligere). Så får vår del har det hatt veldig positiv innvirkning på søvnen ihvertfall, men det var noen harde dager i tiden etter operasjonen.

Eldste fikk fjernet polypper dagen etter hun fylte to år. Det var en helt vanvittig forskjell!! Før operasjonen sov hun maks en time før hun hadde oppvåkninger, hun hadde pustestopp, snorka som en full sjømann, var trett og grinete fra hun sto opp til hun la seg på kvelden, konstant blå ringer under øynene. I følge legen som opererte nådde hun aldri dyp søvn, og ble følgelig aldri i nærheten av uthvilt.

Allerede i bilen på tur hjem fra sykehuset samme dag som operasjon sov hun lydløst. Det var nesten litt skummelt, å plutselig ikke høre snorkinga når hun sov :p Hun sov sammen med oss de første nettene etter operasjonen, og jeg våknet stadig vekk og trodde hun var borte, fordi jeg ikke hørte henne.

Det var ikke sånn at hun på magisk vis sov hele natta gjennom uten oppvåkninger etter operasjonen, men hun sov flere timer i strekk, og hun ble uthvilt og i bedre humør på dagen, og både liten og stor fikk mye bedre søvnkvalitet :)

Her tok han mandler og polypper for 10 dager siden og selv om vi ikke hadde problemer med søvn, så merka vi stor forskjell. Ingen snorking og ingen pustestopp (han har sovet med søvnregistrering)

Back
Topp