Falsk positiv HIV test

Løvemor2014

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Marsboerne2017
Tenkte jeg skulle skrive om det for å informere andre da jeg selv ikke var klar over denne muligheten.

I forbindelse med rhesusprøven blir det tatt en (frivillig) HIV test. Når jeg skulle få resultatene av denne prøven fikk jeg beskjed av legen om at jeg måtte ta ny for verdiene mine tilsa at den var svakt positiv. (de måler antistoffer i kroppen og personer med verdier over et visst nivå er blir indikert som HIV positiv og personer med verdier under er indikert som negativ) mine verdier var derfor såvidt over verdiene for positiv. Legen forklarte at dette var det de regnet med som falsk positiv som visstnok ikke er uvanlig å få når man er gravid. Noe ved graviditeten kan misoppfattes som disse antistoffene. For å bekrefte at den er falsk positiv tar man en ny prøve rundt 3 uker etter første prøven for dersom man faktisk er positiv skal disse antistoffene ha økt mellom de to prøvene.

Selv om jeg fikk informasjon om legen om at det var helt sikkert falsk positiv endte jeg jo opp med å søke rundt på nettet for å forstå mer. Det er jo en ekkel beskjed å få selv om man er relativt trygg på at det ikke er mulig man har HIV. Min prøve nr 2 har kommet tilbake og resultatet er negativt som forventet.

Tenkte at det kan være greit å skrive litt om så dere som ikke har tatt prøver ennå kan være forberedt på at dette kan skje, men at det mest sannsynlig ikke betyr at noe er galt.

En kan ha en virusinfeksjon i kroppen som slår ut som HIV-positiv,
vet om et tlf der en mann gikk med falsk positiv i 25 år, han sa helle tiden at den var negativ men verken lege eller arbeidsgiver ville endre svaret. Nå 25 år etter så viser provene negetivt og muligens han får erstatning nå etter alle år hvor de som ikke ville høre på ham må ut med og tapt arbeidsfortjenneste opp mellom årene

Da er det rart at man må ta hiv test når man er gravid?
Når det kan slå falskt positiv ut.....

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Man må vel ikke. Det er et tilbud man får. Mener jeg å huske hvertfall.

det er et tilbud alle får, årsaken er hvis det da evnt slår positiv ut så kan en gi barne forebygende medisiner med en gang det kommer ut, og dermed er det større sjanse for at banre kan vokse opp som et vnalig barn. Som sagt det er mange årsaker til at en person kan få hiv

Og hvis du ikke tar prøven, så blir du regnet som positiv og de ansatte på sykehuset ved fødselen må ta alle forholdsregler som om du skulle vært positiv. Mye greie å ta den prøven da for å slippe alt det styret under fødselen

HIV test blir tatt for å bedre en eventuell situasjon for mor og barn under graviditet, samt bevisstgjøre/trygge helsepersonell. Jeg tror ikke dette er en frivillig test.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Skummelt, jeg hadde Freeka ut

HIV test blir tatt for å bedre en eventuell situasjon for mor og barn under graviditet, samt bevisstgjøre/trygge helsepersonell. Jeg tror ikke dette er en frivillig test.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Jo den er frivillig.. For er en boks på skjemaet man leverer inn når man tar prøven som man kan krysse ut hvis man ikke vil at den skal bli tatt.. Men er nok mulig som de andre sier at man da blir behandlet som om den var positiv.

Back
Topp