Falsk krupp...

Lille Luringen

Elsker forumet
hvor lenge varer det? Gutten min hadde tydeligvis og vatt på lekevakta og fått litt medisin.. men er de noe som går over rimelig fort eller.. Kan egentlig ingenting om de...[&:]

Falsk krupp komme rogte i forbindelse med forkjølelse/virusinfeksjon og er anfall med "bjeffende" hoste pga at slimhinnene rundt stemmebåndene hovner opp og kan gjøre det vanskelig å puste.. Hvor lenge anfallene varer varierer veldig, og ofte har de flere anfall i løpet av en natt.. Kan vare i 2-4 netter..

Tips: Hev hodeenden på sengen, ha det kjølig på rommet, la barnet sove med ullsokker, kald drikke, hold deg rolig og konsentrer deg om å roe ned barnet ved anfall, ta det med ut i frisk luft hvis anfallet ikke gir seg når barnet blir tatt opp..

Damp ble tidliger brukt som alternativ, men det har de nå gått vekk fra.. Efedrin fås noen steder ved legebesok, men har mange bivirkninger og er ikke forsket nok på og bør derfor unngås..
Blir barnet veldig plaget kan du få kortisonpreparat hos legevakt, dette er små piller som løses opp i vann.. Anfallet vil da avta ganske kjapt, og i de fleste tilfeller hindre flere anfall..

Mellomste min har det nå, sammen med skarlagensfeber.
Han har fått 3 ggr Betapred, og 3 ganger en eller annen inhalasjonsmedisin.
Da ble han bedre (midlertidig) tvert. Så det finnes hjelp hvis det blir FOR ille.
Ellers var det gode råd over.
Kjølig luft eller god damp virker godt som hjemmemedisin når det er som verst.

men går de over etter en natt? Skjønner ikke helt dette. For nå fikk han cosylan som han ska ta før han legger seg... glemte også spørre hvor lenge han ska ha det[&:] får ringe legen imon ang de da self. Men han har sluttet hoste nå hvertfall.. 

ORIGINAL: Froskegele

Falsk krupp komme rogte i forbindelse med forkjølelse/virusinfeksjon og er anfall med "bjeffende" hoste pga at slimhinnene rundt stemmebåndene hovner opp og kan gjøre det vanskelig å puste.. Hvor lenge anfallene varer varierer veldig, og ofte har de flere anfall i løpet av en natt.. Kan vare i 2-4 netter..

Tips: Hev hodeenden på sengen, ha det kjølig på rommet, la barnet sove med ullsokker, kald drikke, hold deg rolig og konsentrer deg om å roe ned barnet ved anfall, ta det med ut i frisk luft hvis anfallet ikke gir seg når barnet blir tatt opp..

Damp ble tidliger brukt som alternativ, men det har de nå gått vekk fra.. Efedrin fås noen steder ved legebesok, men har mange bivirkninger og er ikke forsket nok på og bør derfor unngås..
Blir barnet veldig plaget kan du få kortisonpreparat hos legevakt, dette er små piller som løses opp i vann.. Anfallet vil da avta ganske kjapt, og i de fleste tilfeller hindre flere anfall..

takk for svar.. nå såg jeg at du skrev 2-4 netter.. o takk for alle tips..

Vet ikke jeg.. Vi er på dag 6.
Cosylan hjelper jo, men det tar den ikke bort liksom. Så det kommer nok igjen. Tviler på at det noengang går SÅ fort over..
Men dette er mitt første møte med herligheten også, så jeg har ikke særlig erfaring.
Eldstemann fikk cosylan forrige uke, så jeg ga Aram det på lørdag og søndag selv om han er for liten. Litt desperat[8D]

ORIGINAL: ©Smartass

Vet ikke jeg.. Vi er på dag 6.
Cosylan hjelper jo, men det tar den ikke bort liksom. Så det kommer nok igjen. Tviler på at det noengang går SÅ fort over..
Men dette er mitt første møte med herligheten også, så jeg har ikke særlig erfaring.
Eldstemann fikk cosylan forrige uke, så jeg ga Aram det på lørdag og søndag selv om han er for liten. Litt desperat[8D]

ja man blir litt desperat innemellom når dom er syke jo.. Men jeg er egentlig veldig negativ til den medisinen, har hørt den demper hosten men ikke trangen til at hoste så små barn kan kveves.. (satt o sa dette til legen også ista) Men han mente dette va de eneste som hjalp med en gang. Og så kunde jeg gi mindre dose og bare på kvelden da.. da sa jeg greit..[:)]

Må nok også være hjemme fra bhg imon da.. jaja kosedag da..

Back
Topp