Falsk krupp? Erfaringer?

~Mummimamma~

Forumet er livet
VIP
Våkna i natt av skikkelig ekkel bjeffende hoste hos jenta mi, hun ble til slutt hysterisk og det var vanskelig å roe henne ned.
Pusten hennes var også veldig ekkel. Fikk til slutt roet henne med litt melk, men pusten var forstatt litt rask og hørte surkling så la henne i vogna på rommet vårt. Hun sovnet og da var alt som normalt igjen.

Hun er ikke syk ellers utenom litt snørr og har vært i finfin form idag.
Men nå hører jeg hun begynner med ekkel hoste igjen.

Googla litt å så det kunne være falsk krupp så lurer på om noen her har erfaring med det og noen gode tips å komme med =)

Datteren min hadde det for en uke siden. Helt forferdelig hun er 2, 7 år da. Sett deg i vinduet med dynene godt inntullet rundt henne. Det beste er egentlig frisk luft. Hvis du ikke syns hun blir bedre får du ta en tur til legen i morgen. Min datter måtte ha astma medisin grunnet all hostingen nå er vi på nedtrapping av den da. Føler med deg! Håper hun blir bedre snart.

Nicholas har hatt det haugevis med ganger, sist i natt. Vi har vært å legevakten flere ganger fordi det ikke gir seg. Men det som fungerer best er å pakke han inn i dyna og sitte på terrassen i 30-45 min.
 Hatt mange gode og dype samtaler i natten vi :D Forrige gnag lurte han på om han kunne ringe på hos nabovennene da vi satt der, kun for å høre om de ville leke med han dagen etterpå :DD

Pokker altså, ser jeg har fått ett svar, men det er jo ikke her emoticon

Hva kan jeg gjøre med det da?

lykke82. skrev:
Datteren min hadde det for en uke siden. Helt forferdelig hun er 2, 7 år da. Sett deg i vinduet med dynene godt inntullet rundt henne. Det beste er egentlig frisk luft. Hvis du ikke syns hun blir bedre får du ta en tur til legen i morgen. Min datter måtte ha astma medisin grunnet all hostingen nå er vi på nedtrapping av den da. Føler med deg! Håper hun blir bedre snart.

Se der ja, da kom svarene vettu =)
Hun har ikke våknet av det enda så venter litt, men har åpnet vinduet og tatt vekk rullegardina så det kommer godt med luft inn.

Vi tok faktisk astmamedisin i natt som vi har fått tidligere for noe annet. Mulig det var det som hjalp.

Men er det noe man burde oppsøke lege for, så lenge allmenntilstanden er grei utenom?

Looney skrev:
Nicholas har hatt det haugevis med ganger, sist i natt. Vi har vært å legevakten flere ganger fordi det ikke gir seg. Men det som fungerer best er å pakke han inn i dyna og sitte på terrassen i 30-45 min.
 Hatt mange gode og dype samtaler i natten vi :D Forrige gnag lurte han på om han kunne ringe på hos nabovennene da vi satt der, kun for å høre om de ville leke med han dagen etterpå :DD

Tnå, det hørtes jo koselig ut da =)
Men det spørs om det blir så dype samtaler med ei på 9 mnd :P

Her har jentungen vært plaget med det siden ho var ca 6mnd og har hatt 3 anfall nå i år
Det vi gjør er å ta ho med ut i kald luft på sommertid har vi holdt ho over fryseren med loket åpent så ho får den pustet inn den kalde lufta derfra, hvis det ikke har gitt seg da så har vi dratt på legevakta og da har ho fått puste i forstøveraperat, vi har også hatt efedrin i kjøleskapet som enkel hjelp hjemme(vet enkelte er veldig mot efedrin men velger å gi det en å måtte på legevakta nesten hver kveld)
her har jentungen også astma som legen vi bruker sa at astma barn kunne til tider være mer utsatt for falsk krupp

Hvis en har flere slike anfall flere kvelder på rad så kan det være greit å prate med legen om det

Tusen takk for svar Bondekone =)

Uff, har hun holdt på så mange år?? Er det noe man vokser av seg eller?

Hvor lenge varer ett "normalt" anfall da?

Skal ringe til legen i morra hvis det blir verre en det er nå, men roet seg litt etter jeg åpnet vinduet. Men spørs åssen det blir når jeg lukker det for kvelden da.

Hun sparker alltid av seg dyna så føler ikke jeg kan ha vinduet oppe heller.

~Mummimamma~ skrev:

Skal ringe til legen i morra hvis det blir verre en det er nå, men roet seg litt etter jeg åpnet vinduet. Men spørs åssen det blir når jeg lukker det for kvelden da.

ja jar hatt alt fra 3-10 anfall i året til tidere oftere også
De sier at det ofte gir seg i alderen rundt 4år men enkelte kan være plaget med det lenger
For oss er et normalt anfall over etter ca 20-40 min, når det har gått den tiden tar vi kontakt med legevakta

bondekone skrev:
~Mummimamma~ skrev:

De sier at det ofte gir seg i alderen rundt 4år men enkelte kan være plaget med det lenger
For oss er et normalt anfall over etter ca 20-40 min, når det har gått den tiden tar vi kontakt med legevakta

Uff, får virkelig håpe det går over da.

Ja, det var vel noe sånt det varte her også, 20-30 tenker jeg.
Er greit å vite sånn ca når legevakten burde kontaktes.

~Mummimamma~ skrev:
bondekone skrev:
~Mummimamma~ skrev:

Uff, får virkelig håpe det går over da.

Ja, det var vel noe sånt det varte her også, 20-30 tenker jeg.
Er greit å vite sånn ca når legevakten burde kontaktes.

Takk, håper på det beste
lykke til videre og håper derre slipper flere slike anfall.For er verken godt for oss foreldre som føler oss hjelpesløse og ungene som til tider blir veldig slittene av slike anfall

Back
Topp