Falsk krupp eller.....? *hjelp*

Thunderella

Gift med forumet
Var hos legen med Umulia i dag, og fikk beskjed om at hun hadde betennelse på strupen (Laryngitt eller noe?!).
Satt og googlet litt for å finne noe om det nå, og da fant jeg dette:

"Falsk krupp, også kalt falsk strupehoste og pseudocroup, er en betennelse i strupen som skyldes forkjølelsesvirus. Infeksjonen gir trangere luftpassasje ned i lungene. Det er vanligst hos barn mellom 6 mnd. og 3 år. Falsk krupp kan virke skremmende både på barn og foreldre, men plagene går som regel over av seg selv ved enkle tiltak. Antibiotikabehandling hjelper ikke på plagene og gjør ikke barnet fortere friskt."

Har hun falsk krupp da eller....?
Hun fikk noe penicillin greier hun begynte på med en gang.. Kjedelig å ikke helt skjønne hva som egentlig feiler henne!

Ingen?

Aner ikke,men dytter for deg[:)] Tror ikke pencilin hjelper mot falsk krupp men[&:]

Jenta mi fikk efedrin mot krupp da hun var liten,en slags hostemikstur.

Pencillin hjelper ikke mot falsk krupp nei. Falsk krupp kjennetegnes av en veldig spesiell hoste. Veldig bjeffete hoste. Luftveiene fylles av slim, og barna hoster ofte så mye at de spyr opp slimet. Ved falsk krupp skal en ta med barnet ut å la de få puste i kald rå luft. Da får en raskt bedring.Av medisiner er effedrin og ventolin mye brukt. Hadde mye falsk krupp når jeg var lita, og eldste gutten min har hatt det mange ganger, så bare spør om du lurer på noe

Aner ikke, men husker broren min fikk falsk krupp da han var rundt 7-8 år. Dette skjedde akutt på ferie i sverige. han holdt på å dø i ambulansen[:(] han fikk en liters flaske med medisin(flytende) som han skulle ta, og bra ble han igjen. Var veldig dramatisk, men alt endte veldig godt.[:)]

Siden du var til legen håper jeg de vet hva de gjør, ønsker lille gull masse god bedring i allefall.
Du skal jo ikke gå hjemme og engste deg heller, så da er det vel bedre å sjekke opp og pushe litt på legene.

Falsk krupp-Laryngitt
Falsk krupp er en akutt betennelsestilstand som gir hevelse av slimhinnen under stemmebåndene. Tilstanden kjennetegnes ved pipende innpust, heshet og en karakteristisk gjøende hoste. Ofte skjer dette etter at barnet har sovnet.

[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Det beste man kan gjøre for barnet i første omgang er å skape ro og trygge omgivelser. Ta barnet på fanget/armen og sett dere ved et åpent vindu, eller ta en tur med vognen.
[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]I løpet av et kvarters tid vil som oftest hevelsen i slimhinnene avta og tilstanden vil bedre seg.
[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Nesedråper/spray virker avsvellende på slimhinnene og kan med fordel gis.
[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Gi barnet kald drikke, unngå melk da dette kan gi økt slimdannelse. NB: Dette gjelder ikke morsmelk!
[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Dersom barnet har feber kan man gi febernedsettende medisiner. Disse virker etter ca. en halv time. Barn med feber puster raskere enn vanlig, og å dempe feberen vil derfor være gunstig.
[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Barnet bør ha et kjølig soverom, og ligge høyt med hodet.
[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Dersom dette ikke hjelper: Ta kontakt med lege for videre behandling.
[font=verdana,arial,helvetica,sans-serif]Hilsen Barnemottak v/seksjonssjef Britt-Marit Myhre
Publiseringsdato: 02.05.2007.
Sist endret: 23.05.2007.

Tusen takk for svar!
Hun har sånn skikkelig nasty slimhoste som kommer i noen anfall i løpet av natten, samt at hun er snørrete og småhoster ellers litt på dagen! Hosten er ganske spesiell, så det kan jo hende det da er falsk krupp hun har/får.. :)

Har åpnet opp vinduet på soverommet hennes så det blir godt å kjølig, samt lagt frem et teppe så vi kan sette oss ut på verandaen i natt om det blir behov! :)

ORIGINAL: Thunderella

Tusen takk for svar!
Hun har sånn skikkelig nasty slimhoste som kommer i noen anfall i løpet av natten, samt at hun er snørrete og småhoster ellers litt på dagen! Hosten er ganske spesiell, så det kan jo hende det da er falsk krupp hun har/får.. :)

Har åpnet opp vinduet på soverommet hennes så det blir godt å kjølig, samt lagt frem et teppe så vi kan sette oss ut på verandaen i natt om det blir behov! :)

jeg har sittet mang en natt under pledd på verandaen med lillesøsteren min, og det hjalp fort på henne[:)] god bedring til lille nydelige!!!!

Back
Topp