fallskjermhopping

mine 2 sommergull

Glad i forumet
noen a dere menn som driver med det, og har litt peiling på hvor man kan få tak i diverse utstyr osv?

Hei!

Jeg har drevet med fallskjermhopping, men gjør det ikke nå lenger!
Min erfaring er at det er best å ta kontakt med klubb som er i nærheten av deg, de har som regel noen gode avtaler og kan gi deg gode råd om hvor du bør kjøpe osv! Dersom du bor i Bergen så kan du jo prøve Bergen fallskjermklubb: http://www.bfsk.no/

Har du nettopp starta?

Er ikke mann, men svarer likevel - damer hopper nemlig også fallskjerm :-)
Jeg har hoppet i litt over fire år, har oppunder 300 hopp (nå har jeg hatt pause i litt over et år pga skade og så graviditet, men kommer til å starte igjen til høsten eller til neste vår).

Dersom du trenger rekvisitter til et eller annet: prøv en fallskjermklubb i nærheten av deg. All fallskjermhopping i Norge (unntatt et firma som driver med tandemhopping fra helikopter utenfor Oslo) foregår i regi av klubber under Norges Luftsportsforbund, som tilhører Idrettsforbundet.

Om du har tenkt begynne å hoppe: du trenger ikke noe utstyr på forhånd. All fallskjermutdanning (for nybegynnere) i Norge foregår med klubbutstyr, dvs at du inkludert i kurspris eller hopp-pris får låne hjelm, høydemåler, hoppdress, fallskjermsett og liknende. Noen steder må du kjøpe hoppbriller selv (selges av klubben), og det varierer litt om du får låne hansker eller om du må ha dette selv. Men klubben du tar utdanning hos forteller deg hva du trenger og evt hvor du skaffer det.

Hvis du allerede har tatt fallskjermkurs og skal kjøpe ditt eget utstyr: spør klubben din, de har bla materiellkontrollører som kan hjelpe deg med råd og tips. Du kan også sjekke skydesign.no.

kansje æ skreiv litt feil...
driv ikke m hopping selv..men min samboer..han har alt han trenger...men trenger ny cypres...vil overraske han med d i gave... så er ute etter nettsider eller noe sånt man kan få d kjøpt nytt eller brukt

Du kan kjøpe ny hos Skydesign, eller prøve finne brukt på feks. Oslo FSK sitt forum. Det kan nok være vanskelig å skaffe brukte nå, siden det er påbudt med nødåpner for norske hoppere i Norge fra i år. Det positive er at bruktprisen på Cypres er veldig stabil - den har levetid på 12 år, så bruktprisen er (nypris + service/batteribytte) - (levetid), du blir ikke lurt (iallfall ikke om du kjøper på de norske fallskjermklubbenes forum - ikke prøv å kjøpe på Finn, alle fallskjermhoppere legger det på forumene!).

Om du vil kjøpe i utlandet så kjøp fra en butikk (ikke privat), feks Square One eller Uffe's Hoppshop. Merk at utenlandske butikker kanskje ikke sender til Norge (fordi Skydesign er norsk forhandler), men dersom du har bekjente i USA eller Sverige så går det jo bra. Jeg ville ikke kjøpt brukt Cypres av privatperson i USA, men fra Sverige går det nok bra - forholdene er mindre, og de har litt de samme kontrollmekanismene der som i Norge.

okei...takker...da ska æ snike litt på div foruma :D

Back
Topp