Faller det å amme naturlig inn I oss eller må det læres?

m og mj

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Jeg gruer for å ikke få det til, så lurer på om det er noe jeg må lære meg eller faller det bare naturlig inn I meg hvordan det gjøres?

Her falt det veldig naturlig både hos meg og snuppa:)

Her gikk det helt fint fra første gang, ca 1t etter fødsel. Ble litt sår på ene brystet men fikk litt hjelp til tilrettelegging så er nesten helt fin nå.

Var litt skeptisk og redd jeg ikke skulle få det til før fødselen men er mer naturlig enn jeg trodde jeg kom til å føle det:)

Jeg var heldig, gikk i grunnen både kjapt og smertefritt å få igang amminga. Var veldig nervøs for det på forhånd, redd jeg ikke skulle få det til, men det falt bare på plass med en gang hun ble lagt til :)

Jeg anbefaler Natural Breastfeeding i starten. Da gjør bebisen det meste selv ut fra innstinkt og jeg syns alt falt seg mer naturlig etter det. Du kan lese om det på ammehjelpen.no

Takker for alle svar :) er fortsatt kjempe nervøs og redd for dette :) men godt å vite at det er forskjellig fra person til person, så da vil man ikke føle seg helt på jordet hvis jeg ikke skulle få det til I det hele tatt.
Å liker å få en virkelighets skjekk:p over at alt er ikke like lett som alle andre skal ha det til ( fam,svigerfam, venner sier)

Noen trenger mye hjelp, mens andre går det seg til av seg selv. Husk å få skikkelig hjelp på barsel før du reiser hjem:)

Her gikk det veldig greit, men så var guttungen puppegal fra sekundet han kom ut:P

Gikk av seg selv, men grusomt smertefullt de første dagene. Jeg hadde åpne sår på begge brystvortene og gråt hver gang jeg skulle legge henne til. Hun sugde veldig hardt og dro seg av puppen mens hun fortsatt sugde. Men det ble bedre når melken kom ordentlig i gang. Men amminga kan være et veldig stressmoment altså. Vanskelig å vite hvor mye de får i seg osv. Jenta vår sov veldig mye, og vi visste ikke om det var fordi hun var mett, eller fordi hun var slapp. Dro på helstestasjonen og veide henne 4 dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Da hadde hun lagt på seg 350g :)

Fikk det ikke til i det hele tatt. Jeg hadde masse melk. Lillegutt var ivrig etter å suge, men han fikk aldri noe særlig ut. Hadde veldig mange som prøvde å hjelpe på sykehuset, hs og masse tips fra familie, venner og nett. Men det gikk ikke. Så her ble lillegutt mme gutt. Det var så ekstremt sårt å ikke få til amminga. Kom mange tårer både før og etter vi gav opp. Vi vet enda ikke hvorfor det ikke gikk. Kan være så lite som det at det gikk 1,5 døgn før vi fikk begynne å prøve siden jeg havnet på intensiven etter fødsel.

Vil bare ha fram at selv om amminga ikke alltid går som planlagt så er det heldigvis andre alternativ :-D

Fikk det ikke til i det hele tatt. Jeg hadde masse melk. Lillegutt var ivrig etter å suge, men han fikk aldri noe særlig ut. Hadde veldig mange som prøvde å hjelpe på sykehuset, hs og masse tips fra familie, venner og nett. Men det gikk ikke. Så her ble lillegutt mme gutt. Det var så ekstremt sårt å ikke få til amminga. Kom mange tårer både før og etter vi gav opp. Vi vet enda ikke hvorfor det ikke gikk. Kan være så lite som det at det gikk 1,5 døgn før vi fikk begynne å prøve siden jeg havnet på intensiven etter fødsel.

Vil bare ha fram at selv om amminga ikke alltid går som planlagt så er det heldigvis andre alternativ :-D
Ja å det er jeg veldig glad for:) at det finnes alternativ :)

Back
Topp