Fall mot magen (?) i uke 16.

Millamin

Flørter med forumet
Hei!

Jeg er nå16+2 og i dag når jeg gikk en tur i skogen så var jeg så uheldig at jeg falt/snublet og gikk langflat i bakken. Jeg holdt sønnen min i hånden så jeg klarte bare å ta meg for med én hånd, og jeg fikk ordentlig vondt i hånden. Jeg er usikker på om jeg falt mot magen også og nå er jeg så bekymret for om dette kan ha vært farlig for fosteret på noen måte. Er det noen som vet om det er farlig når man er såpass kort på vei? Jeg har ingen symptomer på noe galt som smerter eller blødning.

Offda, det hørtes ikke godt ut, tror jeg ville tatt en telefon til legen hvis du er bekymret, ellers har jeg hørt at fosteret/baby ligger veldig trygt inni der, og tåler mye og fostervannet skal gi ekstra beskyttelse.. jeg har en kompakt hund på 20kg som ofte trør på magen min, og det har godt fint på ul.. men ring inn hvis du er bekymret, så får du svar fra noen som kan det:cat:

Ta en telefon til lege eller jordmor hvis du føler på bekymring. Hvis det kan være en trøst, så var jeg på tul (uke 14) i går og da presset legen ganske på for å få babyen til å snu seg, så tror fosteret tåler en del:happy:

Jeg er 16+5 og ligger enda på magen.. harde slag mot magen er jo ikke å anbefale, men de ligger ganske godt inni der, så ville ikke tenkt på fosteret nødvendigvis. Med slag/fall tenker jeg at løsning av morkake er en større konsekvens (som er litt samme grunn til at karuseller og trampoline ikke anbefales); men usikker på hvorvidt det er noe høy risiko før man er halvveis engang.. Men, en telefon til jordmor eller lege for å høre hva de tenker..!

Jeg var på sykehuset en gang da en jente kom inn og var veldig redd fordi hun hadde falt på magen. Var ca samme uke som deg, og de betrygget henne med at de har massevis av plass og godt med beskyttelse rundt seg, så med mindre hun ikke hadde smerter eller blødninger, så ville de ikke engang sjekke det ut.

Alltid ring om du er bekymret men i de fleste tilfeller går det bra og det som er trist at før uke 22 gjør dem ofte ikke så mye med det heller.

Med eldste datt jeg ned en trapp og da var de veldig opptatt av hvordan jeg datt, og sa at ofte var risikoen nettopp at morkaka løsner og måtte inn til observasjon siden jeg datt på rumpa men humpa ner flere trappetrinn, men fikk reise med egen bil til sykehuset (litt over en time unna) og reiste hjem igjen dagen etterpå.

Men det er veldig ekkelt for oss som går gravide når slike ting skjer og om man da ringer lege eller jordmor er det viktig at man skal føle seg hørt ihvertfall

Tusen takk for alle fine svar, dere er gode! :Heartpink Det er så typisk at dette skjedde en fredag ettermiddag, nå er jo både legen og jordmor stengt til mandag... Men jeg tar en telefon når de åpner på mandag. Kanskje jeg også bestiller meg en ekstra ultralyd til mandag ettermiddag så jeg får se at alt er i orden. Jeg synes det er så ekkelt fordi jeg nettopp har startet å kjenne liv, men det er så tidlig at det jo ikke er regelmessig ennå, og nå ligger jeg bare og kjenner etter om jeg fremdeles kjenner noe. Krysser virkelig fingrene for at alt er i orden:(

Tenkte jeg skulle oppdatere tråden i tilfelle noen opplever noe lignende og kommer over denne tråden :) Jeg har nå vært på ultralyd i dag for å se at alt var i orden. Heldigvis var alt i sin skjønneste orden og vi fikk fine bilder av den lille gutten vår <3 Jordmoren sa også at babyen er ganske godt beskyttet i magen når man er såpass kort på vei, men at man alltid skal ta kontakt med jordmor eller lege ved fall eller slag mot magens for å utelukke at det har skjedd noe med fosteret.

Tenkte jeg skulle oppdatere tråden i tilfelle noen opplever noe lignende og kommer over denne tråden :) Jeg har nå vært på ultralyd i dag for å se at alt var i orden. Heldigvis var alt i sin skjønneste orden og vi fikk fine bilder av den lille gutten vår <3 Jordmoren sa også at babyen er ganske godt beskyttet i magen når man er såpass kort på vei, men at man alltid skal ta kontakt med jordmor eller lege ved fall eller slag mot magens for å utelukke at det har skjedd noe med fosteret.

Godt at alt var i orden ♥️♥️

så godt å høre :Heartred:Heartred

Godt å høre at alt sto bra til inni der:Heartred

Back
Topp