Fall, hva gjør jeg?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Var på trening i stad og klarte selvfølgelig å ramle ned fra en benk, klumsete som jeg er.. Benken er ca 40-50 cm høy og jeg ramla ned med full tyngde, fikk høyre foten delvis under meg, men vrikka ankelen og klaska i bakken med rompa så det smalt. Har skikkelig vondt i ryggen nå i ettertid, og en del vonde kynnere, men ikke noe regelmessig. Ingen tegn til blødninger. Lillemor i magen har sovedag i dag etter å ha turna 10 timer i strekk i går, så hun er uansett roligere enn vanlig og gjør det vrient å vurdere.. er usikker på om dette kan være farlig, eller om det kun er fall direkte på magen som er farlig? De er jo godt polstra inni der dise små, og jeg vil ikke ringe føden unødvendig..

Det kan jo ikke skade å ringe :) siden du i tillegg har kynnere og de er vonde. Kynnere skal jo ikke være vond. Hadde der skjedd med meg hadde jeg nok ringt bare for å være sikker, så kan føden ta vurderingen:)

Var på trening i stad og klarte selvfølgelig å ramle ned fra en benk, klumsete som jeg er.. Benken er ca 40-50 cm høy og jeg ramla ned med full tyngde, fikk høyre foten delvis under meg, men vrikka ankelen og klaska i bakken med rompa så det smalt. Har skikkelig vondt i ryggen nå i ettertid, og en del vonde kynnere, men ikke noe regelmessig. Ingen tegn til blødninger. Lillemor i magen har sovedag i dag etter å ha turna 10 timer i strekk i går, så hun er uansett roligere enn vanlig og gjør det vrient å vurdere.. er usikker på om dette kan være farlig, eller om det kun er fall direkte på magen som er farlig? De er jo godt polstra inni der dise små, og jeg vil ikke ringe føden unødvendig..

Jeg falt også tidligere i mars, da var den lille i magen skikkelig aktiv, da vurderte jeg det til å ikke være farlig for babyen. Jeg har vært på ultralyd etterpå i mai, og alt så bra ut da. Jeg fikk også vondt i rygg/hofte, men ikke kynnere når jeg falt. Men siden du har kynnere og den lille er stille, ville jeg tatt telefonen til føden og høre. Den lille er godt polstra, så mest sannsynlig gikk dette bra for den lille, og du har tatt av for støtet. Men jeg syns det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Jeg har slitt med vondt i hofta til tider på samme sted jeg fikk vondt etter fallet i mars, så angrer litt på at jeg ikke sjekka det opp. Husk du kan ha fått en brist eller brudd eller at noe bein eller muskler er sklidd ut av posisjon. Så greit å sjekke opp ekstra!

Jeg ville også ha ringt, så kan de ta vurderingen[emoji4] [emoji173]️. De var veldig greie da jeg ringte og så ikke på det som noe bry med en bekymra mamma [emoji85] (tok ikke kontakt for fall, men de er glade for at man tar kontakt når det er noe ekstra, det er min erfaring [emoji173]️). Det er sikkert helt fint med lille, men godt å få det vurdert av noen som sikkert har vært borti det før.

Du kan jo evt ringe fastlegen og høre hva han/hun mener også? Om du skal få deg time der eller om fastlegen mener at du bør ringe rett til føden :)

Alt er nok i orden men greit å få sjekket når man er bekymra!

Jeg ville også ringt for. Som de andre sier, mest sannsynlig så har dette gått helt fint for baby [emoji177] men bedre å ringe en gang for mye enn for lite [emoji4]

Jeg ville også ringt[emoji4] jeg har litt høy terskel for det siden jeg ikke vil virke "hysterisk", men jeg var innom føden en gang for å sjekke liv, og det var null problem! De virket glade for å hjelpe og de sa det bare var å ringe når som helst på døgnet[emoji4]

Ring! ;)

Jeg fikk et tips av min jordmor ved fall: ring når du er i tvil [emoji5] det sitter en jordmor på føden på kun telefon og gir råd og veiledning! Skader aldri å ringe de [emoji5]

Du kan jo evt ringe fastlegen og høre hva han/hun mener også? Om du skal få deg time der eller om fastlegen mener at du bør ringe rett til føden :)

Alt er nok i orden men greit å få sjekket når man er bekymra!
Kommunen jeg bor i har ikke fastlege for tida, vi har vikarlege én dag i uka fra nabokommunen:hilarious: ellers var min første tanke også å bare kontakte fastlegen..

Takk for alle gode innspill:happy: Traff ei venninne som er jordmor på butikken nå nettopp. Spurte henne og fikk beskjed om at siden kynnerne har gitt seg og jeg kjenner liv så hørtes det ok ut, men dersom bevegelsene endrer seg eller magen bli konstant hard (ikke kynnere), så måtte jeg ta kontakt med føden, det samme gjaldt hvis jeg var veldig bekymra. Lillesnupp har nettopp hatt hikke og snudd litt på seg inni der, så da lar jeg det bero og tenker at det gikk bra.

Back
Topp