Faktura for time

Landus

Glad i forumet
Assistert-jentene
Vi var på samtale/undersøkelse på Haukeland forrige uke og fikk nå faktura i posten. Mannen leverte sædprøve og det ble tatt UL på meg, ellers bare samtale med gynekolog. Vi fikk innkallelsebrev i hvert vårt navn, og har nå mottatt hver vår faktura for samme timen. Er dette vanlig praksis?
 
Ja, begge må betale egenandel på samtalen, siden timen gjelder begge to.
 
Helt vanlig, samme blir det på uttaksdagen også.
 
Det er vanlig ja, og det gjør også at dere har rett på refusjon for reiseutgifter begge to via Pasientreiser (begge må logge inn og lage hver sin reiseregning), om dere måtte reise mer enn 10 km. :) Det er kun forsamtale og uttak at mannen er satt opp, og kun disse man får dekket reiseutgifter for han og.
 
Aldri hørt om.. For utredningen fikk jeg time til gynekolog, mannen ble med da resultatet kom og fikk da henvisning for sædprøve. Betalte det samme for begge timene, vet ikke om mannen betalte noe ekstra da han leverte prøven. Hele veien gjennom IVF etterpå har jeg betalt 345 for kontroller enten han var med eller ikke, og 1500 etter innsett. Summeres det opp slik at det jeg har betalt da tilsvarer det dere må betale sammen..?o_O
 
Aldri hørt om.. For utredningen fikk jeg time til gynekolog, mannen ble med da resultatet kom og fikk da henvisning for sædprøve. Betalte det samme for begge timene, vet ikke om mannen betalte noe ekstra da han leverte prøven. Hele veien gjennom IVF etterpå har jeg betalt 345 for kontroller enten han var med eller ikke, og 1500 etter innsett. Summeres det opp slik at det jeg har betalt da tilsvarer det dere må betale sammen..?o_O

345 kr er egenandel ved timer i helsevesenet. Om mannen er med på dine timer betaler man ikke for at han er med. Det er kun når han har fått egen time at han må betale. Både da vi var på forsamtale på Riksen og på forsamtale i Porsgrunn fikk vi innkalling begge to, i hvert vårt navn, og måtte begge betale egenandel. Alle andre kontroller var kun for meg, men mannen var jo med på en del av de likevel. Om en eller begge av dere har frikort så slipper man å betale disse egenandelene.

1500 kr for forsøk (uttak og innsett) er betaling for prøverør i offentlig helsevesen. Dette går ikke på egenandel. :)
 
345 kr er egenandel ved timer i helsevesenet. Om mannen er med på dine timer betaler man ikke for at han er med. Det er kun når han har fått egen time at han må betale. Både da vi var på forsamtale på Riksen og på forsamtale i Porsgrunn fikk vi innkalling begge to, i hvert vårt navn, og måtte begge betale egenandel. Alle andre kontroller var kun for meg, men mannen var jo med på en del av de likevel. Om en eller begge av dere har frikort så slipper man å betale disse egenandelene.

1500 kr for forsøk (uttak og innsett) er betaling for prøverør i offentlig helsevesen. Dette går ikke på egenandel. :)
Spenstig. Aldri fått innkallelse begge to :p
Men vi var aldri på forsamtale heller, så det forklarer vel saken :)
 
Spenstig. Aldri fått innkallelse begge to :p
Men vi var aldri på forsamtale heller, så det forklarer vel saken :)

Ja, det er jo kun forsamtalen. :)
 
Takk for svar alle :)
Jeg har 40 kr igjen for å nå frikortgrensen, så får refundert mesteparten av min andel. Bare ikke vært borti den praksisen før, men greit å vite at det er normalt:happy:
 
Takk for svar alle :)
Jeg har 40 kr igjen for å nå frikortgrensen, så får refundert mesteparten av min andel. Bare ikke vært borti den praksisen før, men greit å vite at det er normalt:happy:

Det er jo ikke så mye behandling i helsevesenet som er for begge to samtidig. De oppretter jo journal i mannens navn også, så da må de nesten ha timer satt opp og. :)
 
I følge Hausken har det blitt strengt etter nye personvernloven og de må nå ha journal på hver enkelt. Kan ha noe med det å gjøre. De kan jo feks da ikke innkalle deg til spermprøve. Det er litt spekulajoner fra min side, men ser for meg det.
 
Back
Topp