Faktor v leiden

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Noen som har fått påvist dette ifb med habituell abort eller andre grunner?
Mamma fortalte meg nå at hun har dette og at det er arvelig.
Så da kan det tenkes at jeg og har det og at det er årsaken til disse to ma-ene mine...
Har tatt blodprøver men regner med det tar lang tid å få svar..

Jeg har ikke det, men jobber på avd hvor vi utreder for det. Og anbefaler da blodfortynnende.

Jeg har ikke det, men jobber på avd hvor vi utreder for det. Og anbefaler da blodfortynnende.

Vet du om det er automatikk i at de tar den blodprøven ved utredning eller tar de først den for å se om man er APC-resistent?
Jeg kikket ikke på papirene da jeg tok prøvene..

Spurte mamma nå om det sto noe i hennes papirer om hun var bærer av hetero eller homozygot variant...

Så innmari bittert å få vite dette nå altså...

Vet du om det er automatikk i at de tar den blodprøven ved utredning eller tar de først den for å se om man er APC-resistent?

Spurte mamma nå om det sto noe i hennes papirer om hun var bærer av hetero eller homozygot variant...

På vår avdeling er det slik at hvis pasienten som er innlagt med blodpropp får påvist faktor leiden, så skal kvinnelige pårørende (søstre, barn etc) som skal snarlig eller på seinere tidspunkt forsøke å bli gravide også teste seg. Altså dem utredes også for faktor leiden. Dette med tanke på at risikoen for spontan abort øker, og dem må ha antikoagulerende behandling i fht svangerskap.

Har du ikke vært klar over at hun har det før nå altså?

Har du ikke vært klar over at hun har det før nå altså?

Nei.. ante ingenting. Hun mener også det er stor sannsynlighet for at pappa og har det. Hans far døde av x antall infarkt og slag før han var 52 og min pappa hadde to infarkt før han døde da han var 56. Døde av kreft da..

Skal til fastlegen på mandag så skal ta det opp da..

Nei.. ante ingenting. Hun mener også det er stor sannsynlighet for at pappa og har det. Hans far døde av x antall infarkt og slag før han var 52 og min pappa hadde to infarkt før han døde da han var 56. Døde av kreft da..

Skal til fastlegen på mandag så skal ta det opp da..
Uff, så leit å høre. Be fastlegen din om å rekvirere disse prøvene, så fremt du ikke har tatt dem. Du kan også be om å bli satt på blodfortynnende, sånn at du kan starte prøvinga selv om du ikke har fått svar på prøven - for ja, det tar en del uker før en får svar på den.
Nå har ikke jeg påvist faktor leiden, og tror ikke at jeg har det, selv om jeg sånn sett ikke kan si det sikkert. Men er ikke noe opphopning av blodpropp i familien min. Mannen derimot har det. Så på ett tidspunkt skal jeg be datteren min (hun er bare 4 år, så ikke aktuelt ennå..) teste seg å.
Jeg har hatt habituell abort. Og ble i den perioden satt på blodfortynnende av gyn. som fulgte meg opp, for sikkerhetsskyld. Sto på det fra vi prøvde til og med ut uke 12. Mista riktig nok denne å - noen uker seinere. Men det var pga misdannelser og ikke relatert til propp. Så ta deg en prat med fastlegen. Og evt be om henvisning til oppfølging av gyn. Det kan jo være godt med denne oppfølginga uavhengig om du skulle ha faktor leiden eller ei.. Ønsker deg kjempemasse lykke til videre. Vegen er knalltøff etter en har mista gjentatte ganger, men Gud så verdt det er å stå stormen av når du står der med en skatt i armene dine ❤️ akkurat nå ligger jeg ved siden av han og ser han sover.... 2 1/2 år tok det og 75 svangerskapsuker, men for en premie til slutt.....

Uff, så leit å høre. Be fastlegen din om å rekvirere disse prøvene, så fremt du ikke har tatt dem. Du kan også be om å bli satt på blodfortynnende, sånn at du kan starte prøvinga selv om du ikke har fått svar på prøven - for ja, det tar en del uker før en får svar på den.
Nå har ikke jeg påvist faktor leiden, og tror ikke at jeg har det, selv om jeg sånn sett ikke kan si det sikkert. Men er ikke noe opphopning av blodpropp i familien min. Mannen derimot har det. Så på ett tidspunkt skal jeg be datteren min (hun er bare 4 år, så ikke aktuelt ennå..) teste seg å.
Jeg har hatt habituell abort. Og ble i den perioden satt på blodfortynnende av gyn. som fulgte meg opp, for sikkerhetsskyld. Sto på det fra vi prøvde til og med ut uke 12. Mista riktig nok denne å - noen uker seinere. Men det var pga misdannelser og ikke relatert til propp. Så ta deg en prat med fastlegen. Og evt be om henvisning til oppfølging av gyn. Det kan jo være godt med denne oppfølginga uavhengig om du skulle ha faktor leiden eller ei.. Ønsker deg kjempemasse lykke til videre. Vegen er knalltøff etter en har mista gjentatte ganger, men Gud så verdt det er å stå stormen av når du står der med en skatt i armene dine [emoji173]️ akkurat nå ligger jeg ved siden av han og ser han sover.... 2 1/2 år tok det og 75 svangerskapsuker, men for en premie til slutt.....

Møtte en veldig OK lege på sykehuset (som husket oss fra sist og [emoji85]) så jeg tror hun rekvirerte det hun kunne. Men skal dobbeltsjekke det :)

Aner ikke om vi kommer til å prøve en gang til. Alt inni meg skriker at vi må. At dette må være løsningen... samtidig vet jeg at klokka tikker. Mannen er snart 47 (altså snart 50.....) og er egentlig veldig fornøyd med de to vi har. Jeg er jo det jeg og men det er bare noe som mangler. Og særlig nå som vi har mistet tre ganger på halvannet år.

Får håpe vi finner ut av det og blir enige. Det blir nok noen runder...
Og du har helt rett. Premien er helt fantastisk [emoji173]️

Håper dere finner raskt ut av det. Ikke gi opp enda, det blir din tur[emoji173]️

Jeg sjekket dette for 1-2 mnd siden. Viste seg at jeg ikke hadde dette, fikk svar etter ca 2-3 uker

Det var overkommelig :)
Det er vel den gen-prøven som de tok av både mannen og meg som tar laaaaang tid da..

Det var overkommelig :)
Det er vel den gen-prøven som de tok av både mannen og meg som tar laaaaang tid da..

Når jeg var til utredning var det dna og kromosomprøvene som tok lengst tid i allefall. Resten gikk ganske radig. Håper dere finner ut av det og orker prøve igjen:)

Back
Topp