Fagprøven i barne og ungdomsarbeider??

Overraskelsen

Betatt av forumet
Noen her som har tatt fagprøven i barne og ungdomsarbeider?[:)]
Min starter i morgen og holder på i tre dager..gruver meg så sinnsykt!![&:] Har ikke gått å tenkt på noen annet enn det i flere uker nå..og begynner å bli kjempesliten!! Skal være såå glad når disse tre dagene er over!![:)]
Noen som har tips eller erfariger som dere vil dele?[:)]
Skal ha prøven på barneskole med unger i 2. klasse[:)]

Jeg er lærling i barn og ungdomsarbeider, skal ha delprøve imorgen! er ferdig i desember..

Er også på barneskole i 2klasse og SFO!! vil gjerne du deler oppgaven med oss :) er sååå spent selv!!

jeg hadde på en 2 klassing i mai i fjor.

gruet meg veeeldig, men det gikk kjempe fint når jeg stod midt oppi det.

bare spør om du lurer, litt usikker på hva man skal fortelle. hehe

ORIGINAL: mita89

Jeg er lærling i barn og ungdomsarbeider, skal ha delprøve imorgen! er ferdig i desember..

Er også på barneskole i 2klasse og SFO!! vil gjerne du deler oppgaven med oss :) er sååå spent selv!!

Det kan jeg gjøre når jeg er ferdig ja!![:)]
Skal bli godt å bli ferdig, men nå gruver jeg meg noe sykt[&:]

ORIGINAL: mamma_86

jeg hadde på en 2 klassing i mai i fjor.

gruet meg veeeldig, men det gikk kjempe fint når jeg stod midt oppi det.

bare spør om du lurer, litt usikker på hva man skal fortelle. hehe

Ja, skal bli godt å komme igang nå..blir sikkert mye bedre når jeg får høre va oppgaven er og jeg får startet![:)]

Hva hadde du som oppgave? hvor mange barn og ansatte hadde du med?[:)]

jeg fikk om sosial kompetanse. hadde med 3 barn, en 2-klassing og 2 1-klassinger, grunnen var at vi så han lekte bedre med 1 klassinger enn sitt eget alderstrinn. ansatte: meg selv

jeg fikk om sosial kompetanse. hadde med 3 barn, en 2-klassing og 2 1-klassinger, grunnen var at vi så han lekte bedre med 1 klassinger enn sitt eget alderstrinn. ansatte: meg selv

Okey, hva gjorde dere da?[:)]

Trudde fagprøven var en hel dag.. og 4-5 "aktiviteter" eller oppgaver vi fikk spesifisert ?

ORIGINAL: Overraskelsen

Vi hadde en konstruksjonslek. bygge med sugerør og piperensere. kjempe morro, ene fra nemda ville bruke det videre.

Trudde fagprøven var en hel dag.. og 4-5 "aktiviteter" eller oppgaver vi fikk spesifisert ?

den er over 3 dager. første dag: skrivedag. andre dag: gjennomføring. tredje dag: evaluering

Vi hadde en konstruksjonslek. bygge med sugerør og piperensere. kjempe morro, ene fra nemda ville bruke det videre.

Oii..så morro da![:)]

den er over 3 dager. første dag: skrivedag. andre dag: gjennomføring. tredje dag: evaluering

Jepp, det stemmer..men dette er etter den gamle reformen..i den nye så er det fire dager: første gang planlegging, andre dag: gjennomføring (på enten bhg, skole eller ungdom), tredjedag: gjennomføring (bhg, skole eller ungdom) og fjerde dag: evaluering[:)]

hadde min i desember jeg.. midt oppi alt annet jeg drev med da... [8|] MEN det gikk kjempefint! bare pass på å flette inn alt du kan i sp.målene du får i morgen. Rammeplan kan være greit å tenke igjennom.. Planlegg neste dag slik at den er gjennomførbar, og ta evt. det som ikke går helt etter plan med ro, må jo selvsagt prøve å gjennomføre det du har planlagt, men dukker det opp noe uforutsett, så må du jo bare endre på din plan.. :) Dette evaluerer du jo dagen etter, og her er det også rom for å "skryte" av seg selv! Hva gikk bra? Hva er du flink til?
Det går sikkert kjempebra!!!! :) Men skjønner du er nervøs!! var helt skjelven dag 2 og dag 3 selv.. dag 1 gikk jo så fort!!! og tenkte at alt jeg skrev ble bare rot, og at jeg ikke fikk vist hva jeg var god for på dag to.. Men.. jeg fikk bestått meget godt!!! :D
Fikk pluss for oversiktlig plan, der jeg markerte alle ansattes arbeidsoppgaver (i barnehagen jeg tok fagbrevet i) fikk pluss for at jeg skrev på kilder helt tilslutt, hvilke hjelpemidler jeg brukte. Fikk pluss for at jeg turte å prøve noe nytt, og ikke kjørte dagen helt safe...
Detta klarer du! 3 forferdelige dager, men godt når du er ferdig!!! [;)]

LYKKE TIL!!!!!

ja. kjempe morro. bare spør om du lurer mer.

HUSK: barnas fokus. DET er viktig, blir de opptatte av noe annet ikke spor unna, fullfør det og evt gå tilbake på oppgaven.

ORIGINAL: barehege

hadde min i desember jeg.. midt oppi alt annet jeg drev med da... [8|] MEN det gikk kjempefint! bare pass på å flette inn alt du kan i sp.målene du får i morgen. Rammeplan kan være greit å tenke igjennom.. Planlegg neste dag slik at den er gjennomførbar, og ta evt. det som ikke går helt etter plan med ro, må jo selvsagt prøve å gjennomføre det du har planlagt, men dukker det opp noe uforutsett, så må du jo bare endre på din plan.. :) Dette evaluerer du jo dagen etter, og her er det også rom for å "skryte" av seg selv! Hva gikk bra? Hva er du flink til?
Det går sikkert kjempebra!!!! :) Men skjønner du er nervøs!! var helt skjelven dag 2 og dag 3 selv.. dag 1 gikk jo så fort!!! og tenkte at alt jeg skrev ble bare rot, og at jeg ikke fikk vist hva jeg var god for på dag to.. Men.. jeg fikk bestått meget godt!!! :D
Fikk pluss for oversiktlig plan, der jeg markerte alle ansattes arbeidsoppgaver (i barnehagen jeg tok fagbrevet i) fikk pluss for at jeg skrev på kilder helt tilslutt, hvilke hjelpemidler jeg brukte. Fikk pluss for at jeg turte å prøve noe nytt, og ikke kjørte dagen helt safe...

LYKKE TIL!!!!!

Tusen takk!![:)] tror det kommer til å gå bedre når jeg får oppgaven og kan begynne å planlegge[:)] og viss noe går galt under gjennomføringen, så har jeg jo stor mulighet til å redde med selv under evalueringen..men håper alt går som planlagt og at jeg får en enkel og fin oppgave![:)]

Oii..meget godt bestått, det er jo kjempebra, går jo ikke ann å få d bedre enn det!![:)] hva hadde du som oppgave? hvor mange barn og ansatte hadde du med?[:)]

HUSK: barnas fokus. DET er viktig, blir de opptatte av noe annet ikke spor unna, fullfør det og evt gå tilbake på oppgaven.

Takk, for tips![:D]
Kan jo hende det kommer mer spørsmål igjen imorgen[;)]

ORIGINAL: barehege

LYKKE TIL!!!!!

Tusen takk!![:)] tror det kommer til å gå bedre når jeg får oppgaven og kan begynne å planlegge[:)] og viss noe går galt under gjennomføringen, så har jeg jo stor mulighet til å redde med selv under evalueringen..men håper alt går som planlagt og at jeg får en enkel og fin oppgave![:)]

Oii..meget godt bestått, det er jo kjempebra, går jo ikke ann å få d bedre enn det!![:)] hva hadde du som oppgave? hvor mange barn og ansatte hadde du med?[:)]

Var noen sp.mål.. rammeplan, fortelle litt om barnehagegruppe og de ansatte, lage en plan der jeg skulle ha med 3 og 4 åringene i en samlengstund med elementer fra "det er mitt valg" (et opplegg vi akkurat hadde begynt å jobbe med da..) og så skulle jeg ha med 5-årinene på en fysisk aktivitet med tema "mattemoro", og så var det vel et par sp.mål til..
Jeg spurte før jeg starta (har litt tid å lese og godkjenne oppgava.. ) om jeg kunne ta med kun 4-åringene på samlingstund, da opplegget med "det er mitt valg" er for mindre grupper, og at 3 åringene kan være litt små.. Det var også et pluss! :) Tenk gjennom når du får oppgava!
Antall 4 åringer skulle være 8 den dagen.. men pgs mye sjukdom, ble det 3- og 4åringene allikevel.. de ble vel 7-8 tilsammen, og de fulgte ikke mitt opplegg.. hehehe... 5 åringene var kun 3 den daen, så tok med 2 4-åringer på mattemoro, så de ble fem.. var ute i 20 kuldegrader på de 2 første aktivitetene.. godt med litt frisk luft igjen etter lang perriode med 30-40 minus.. ;) Så jeg delte den totale gruppa i 3 den daen, så alle fikk ut å lufte seg en halvtimes tid.. :)
totalt barn var kanskje 16 da det var endel sjuke den dagen, så var vi 4 voksne.

du kan risikere og stryke fordi du ikke har barna i fokus. en fra nemda fortalte oss en historie om det.

samlingstund, 1-6 år, lese henrik wergeland grunnet 17 mai.
det kom en traktor ungene ble interessert i, hun brydde seg ikke for hun skulle jo lese, de ansatte lukket gardinene og hun fortsatte. 1åringene ble urolige, men hun fortsatte, ansatte måtte ordne med det og-tok de ut.

send meg en PM avt da, ikke sikkert jeg får med alle tråder her. er hjemme, men sitter ikke her hele tiden. hehe[8D]

du kan risikere og stryke fordi du ikke har barna i fokus. en fra nemda fortalte oss en historie om det.

samlingstund, 1-6 år, lese henrik wergeland grunnet 17 mai.
det kom en traktor ungene ble interessert i, hun brydde seg ikke for hun skulle jo lese, de ansatte lukket gardinene og hun fortsatte. 1åringene ble urolige, men hun fortsatte, ansatte måtte ordne med det og-tok de ut.

send meg en PM avt da, ikke sikkert jeg får med alle tråder her. er hjemme, men sitter ikke her hele tiden. hehe[8D]

Tenkte at det var litt drøy å stryke.. MEN å ha en samlinstund med barn i alderen 1-6 år med den boka.. haha.. den ser je ble litt dum!!! Men av og til så må du fullføre selv om fokuset ikke alltid er 100% også.. litt for at barna må lære seg til å sitte å følge med.. Mulig det tar litt lenre tid, bare.. Jeg leste nemmelig en bok, o syns alt ble bare rot og kaos, og skrev i evaluerina mi at jeg hadde tenkt mye på at jeg kanskje skulle lagt den fra meg, men at jeg kom frem til at det var greit å lese den ferdig, var ikke så lang, og handla om jul.. (dette var jo midten av des. ..) Hadde je hatt med 1-åriner hadde jo den samlinstunda vært byd opp annerledes fra 1. stund!!!
Med 2.klassiner blir jo ikke dette samme problem. På det stadiet må de jo kunne ta imot beskjeder, så det ligger nok mer i formidling for disse barna! Forklare på en tydelig måte, og få alle med.. I allefall prøve.. ;) Men man må¨bare tenke ut fra situasjon! Ikke stress deg opp, men gjør det du føler er rikti i de forskjellige situasjonene!! :)

Forsto kanskje litt mer stryken nå.. ho bare så i boka å leste, uten å prate noe med barna, eller ta noe ansvar i den samlingstunda..? Akkurat som ho ikke la merke til det som skjedde..? Og kanskje traktorer ikke er så ofte å se akkurat der.. hahaha.. hos oss kjører det jo traktorer hele tiden, så her hadde det blitt litt annerledes det ogs¨å... NEI, alt kommer an på situasjon man er oppi! Selvsagt er barna i fokus, derfor man tar denne utdannina!! Men de skal heller ikke få gjøre som de vil bestandig.. må stilles noen krav.. :)

Back
Topp