Fagprøve - helsefag

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Begynner å nærme seg tiden for eksamen og fagprøve her...!
Må jo selvfølgelig bestå eksamen i juni før jeg tar fagprøven, men håper jo det går bra!:smiley-angelic001:smiley-angelic001

Noen som har tatt eksamen og fagprøven i helsefag som har noen gode råd og tips?

Tar dette som privatist så jeg er ganske alene om dette :confused:

Eksamen:
-må ikke sette en diagnose!

Fagprøven:
-HYGIENE!
-jobbe ergonomisk
-vise respekt, empati, etikk, brukermedvirkning, se pasientens fysiske, psykiske, åndelige og sosiale behov
-kompetansemål, tiltak, begrunne, evaluere
-følge rutine
-kosthold
-pasientens diagnoser
-ikke gi medisiner, øyedråper, utføre sårstell
-vi bruker kun stellefrakk og skotrekk når vi dusjer pasienter (skal jeg da bruke det bare for sensorene??)

Du kan ta kontakt med en videregående i nærheten av deg og spørre om du kan få litt hjelp med veiledning fra en av lærerene i helsefag? De bruker å være supergreie!

Ang dusjen.. regner med dere bruker hansker også? :p
Jeg tror det er lite sannsynlig at sensorer blir med inn på badet i stellesituasjoner da dette kan være et stressmoment for brukeren, men det å kunne forklare rutinen og hvorfor dersom du får spørsmål er viktig. Forklare at du går ovenfra og ned, hvorfor du avslutter på den måten du gjør, har brukeren noen spesielle behov i en slik situasjon(f.eks ikke vann i ansikt, holde seg fast mens han eller hun står oppreist), hva kan brukeren gjøre selv osv.

Du kan ta kontakt med en videregående i nærheten av deg og spørre om du kan få litt hjelp med veiledning fra en av lærerene i helsefag? De bruker å være supergreie!

Jeg tror det er lite sannsynlig at sensorer blir med inn på badet i stellesituasjoner da dette kan være et stressmoment for brukeren, men det å kunne forklare rutinen og hvorfor dersom du får spørsmål er viktig. Forklare at du går ovenfra og ned, hvorfor du avslutter på den måten du gjør, har brukeren noen spesielle behov i en slik situasjon(f.eks ikke vann i ansikt, holde seg fast mens han eller hun står oppreist), hva kan brukeren gjøre selv osv.

Ja bruker hansker når vi dusjer pasientene, men i boka står det at man skal bruke stellefrakk under stell i seng også, men det har aldri jeg hørt eller gjort. Så da lurer jeg på om jeg skal følge rutinene på jobben eller om jeg skal ta på med stellefrakk bare fordi sensorene er der..

Ja bruker hansker når vi dusjer pasientene, men i boka står det at man skal bruke stellefrakk under stell i seng også, men det har aldri jeg hørt eller gjort. Så da lurer jeg på om jeg skal følge rutinene på jobben eller om jeg skal ta på med stellefrakk bare fordi sensorene er der..
Da jeg dusjet en bruker, ble det ikke aktuelt å bruke stellefrakk da jeg ikke stelte i seng :) vet du om det er aktuelt å f.eks skulle utføre nedentil stell i seng før bruker skal dusje? Hvis ikke, så er det vel ikke noe å tenke på :) skal sies at jeg kun hadde én bruker på fagprøven :)

Her mente sensorene at jeg ikke skulle bruke hansker ved hårvask, men hansker ved resten av dusjen. Joda, lykke til med å få på deg hansker når hendene er våte, sier jeg bare :hilarious:

Da jeg dusjet en bruker, ble det ikke aktuelt å bruke stellefrakk da jeg ikke stelte i seng :) vet du om det er aktuelt å f.eks skulle utføre nedentil stell i seng før bruker skal dusje? Hvis ikke, så er det vel ikke noe å tenke på :) skal sies at jeg kun hadde én bruker på fagprøven :)
Det jeg mener er at vi bruker kun stellefrakk/dusjforkle når vi dusjer pasienter, men når vi bare skal gjøre et vanlig stell i seng så bruker vi ikke stellefrakk. Men det står i boka at man skal bruke stellefrakk ved vanlig stell i seng. Men det gjør ikke vi der jeg jobber, men da lurer jeg på om jeg skal følge rutinene vi har eller gjøre alt etter boka på en fagprøve...:p

Det jeg mener er at vi bruker kun stellefrakk/dusjforkle når vi dusjer pasienter, men når vi bare skal gjøre et vanlig stell i seng så bruker vi ikke stellefrakk. Men det står i boka at man skal bruke stellefrakk ved vanlig stell i seng. Men det gjør ikke vi der jeg jobber, men da lurer jeg på om jeg skal følge rutinene vi har eller gjøre alt etter boka på en fagprøve...:p
Vi bruker ikke det (noe annet hvis det er snakk om smitte osv) ved et vanlig stell i seng, og jeg hadde nok lurt på det samme ved fagprøven. Men ved fagprøven min var det aldri snakk om stell i seng, bruker gikk rett i dusjen :happy: for å være på den sikre siden kan du bruke stelleforkle. Eller du kan la være og heller forklare hvorfor du ikke bruker det (hvis du kan tenke en god grunn) :)

Begynner å nærme seg tiden for eksamen og fagprøve her...!
Må jo selvfølgelig bestå eksamen i juni før jeg tar fagprøven, men håper jo det går bra!:smiley-angelic001:smiley-angelic001

Noen som har tatt eksamen og fagprøven i helsefag som har noen gode råd og tips?

Tar dette som privatist så jeg er ganske alene om dette :confused:

Eksamen:
-må ikke sette en diagnose!

Fagprøven:
-HYGIENE!
-jobbe ergonomisk
-vise respekt, empati, etikk, brukermedvirkning, se pasientens fysiske, psykiske, åndelige og sosiale behov
-kompetansemål, tiltak, begrunne, evaluere
-følge rutine
-kosthold
-pasientens diagnoser
-ikke gi medisiner, øyedråper, utføre sårstell
-vi bruker kun stellefrakk og skotrekk når vi dusjer pasienter (skal jeg da bruke det bare for sensorene??)

Jeg tenker du har glemt en viktig del, det er kommunikasjon. Kommunikasjon vil jeg si er det aller viktigste i så og si alt man gjør. Ulike former for kommunikasjon?

I tillegg skriver du at dere ikke bruker stellefrakker annet enn ved dusjing? Har du en veileder som sier det skal være slik?
Stellefrakk SKAL brukes ved stell, og der det er fare for tilsøl og smitte. (Forskrift om smittevern)
Det er en beskyttelsesbarriere mellom pasient og pleier.
Hvordan er det med hansker da? Bruker dere det?

Husker du smittekilden? Den bør du kunne.

Og til slutt er det sikkert viktig å planlegge stellet nøye. Tvitvi :)

Jeg tenker du har glemt en viktig del, det er kommunikasjon. Kommunikasjon vil jeg si er det aller viktigste i så og si alt man gjør. Ulike former for kommunikasjon?

I tillegg skriver du at dere ikke bruker stellefrakker annet enn ved dusjing? Har du en veileder som sier det skal være slik?
Stellefrakk SKAL brukes ved stell, og der det er fare for tilsøl og smitte. (Forskrift om smittevern)
Det er en beskyttelsesbarriere mellom pasient og pleier.
Hvordan er det med hansker da? Bruker dere det?

Husker du smittekilden? Den bør du kunne.

Og til slutt er det sikkert viktig å planlegge stellet nøye. Tvitvi :)

Bruker kun stellefrakker når vi dusjer eller ved stell der det er behov for det, men ikke ved et vanlig morgenstell. Bruker selvfølgelig hansker.

Bruker kun stellefrakker når vi dusjer eller ved stell der det er behov for det, men ikke ved et vanlig morgenstell. Bruker selvfølgelig hansker.

Ok. Men det er jo ikke riktig, og du kan faktisk stryke på slikt. Jeg har også jobbet der folk ikke har brukt stellefrakk, men det har gjort at jeg har tatt et valg for meg selv og hva jeg vil stå for, og faktisk brukt det. Det handler ikke bare om å beskytte seg selv, men også pasientene som gjerne har nedsatt immunforsvar. Hvis en veileder hadde lært meg at man ikke skal bruke det, hadde jeg blitt utrolig skuffa over den dårlige refleksjonsevnen..

Stellefrakk skal helt klart også brukes under morgenstell uansett om det foregår i senga eller på badet. Det er jo dagens hovedstell. Stellefrakk skal brukes i alle stell for å unngå kontaminering av arbeidstøyet. Den farligste dritten er den du ikke ser.
Oventilstell uten hansker, nedentilstell med. La pasienten delta i stellet så langt det går, omså vedkommende bare klarer ansiktsvask eller håndvask. Forklar det du gjør, og hvorfor. Lykke til!

Har du hatt fagprøva ennå?

En kollega fikk kommentar om manglende stellefrakk på et "vanlig" stell.

Nei har ikke hatt fagprøven enda, kommer nok til å bruke stellefrakk

Det er nok lurt.

Jeg har ikke tatt fagprøve, men får inntrykk av at alt bare bør være helt etter boka, bare sånn for sikkerhets skyld. Virker veldig firkanta, men.

Har du hatt fagprøva ennå?

En kollega fikk kommentar om manglende stellefrakk på et "vanlig" stell.
Her har vi det heldigvis slik at en fagprøve alltid skal inneholde en dusj. Om så bruker egentlig dusjer en annen dag, så byttes dusjedag for den uka (med godkjennelse fra bruker selvfølgelig). Under dusjing er det naturlig å bruke slikt stelleforkle pga vannsøl :p
Jeg fikk kommentar på at jeg brukte hansker ved hele dusjingen. Jaja, lykke til med å få på hansker halvveis i dusjingen, sier jeg bare :p og fikk kommentar på at jeg kalte det bleie :shy:

Her har vi det heldigvis slik at en fagprøve alltid skal inneholde en dusj. Om så bruker egentlig dusjer en annen dag, så byttes dusjedag for den uka (med godkjennelse fra bruker selvfølgelig). Under dusjing er det naturlig å bruke slikt stelleforkle pga vannsøl :p
Jeg fikk kommentar på at jeg brukte hansker ved hele dusjingen. Jaja, lykke til med å få på hansker halvveis i dusjingen, sier jeg bare :p og fikk kommentar på at jeg kalte det bleie :shy:

Hehe, ja, de er nok veldig firkanta de sensorene, men det er jo på en måte sånn det skal være også. De skal jo være opptatt av idealet, også får man bruke mer skjønn og sånt når man er ute i arbeidslivet.

Ingen av de på min arbeidsplass som har tatt fagprøve har måttet ta dusj forresten. Ikke de som har hatt nå de siste årene ihvertfall. Men minst et stell i seng.

Hehe, ja, de er nok veldig firkanta de sensorene, men det er jo på en måte sånn det skal være også. De skal jo være opptatt av idealet, også får man bruke mer skjønn og sånt når man er ute i arbeidslivet.

Ingen av de på min arbeidsplass som har tatt fagprøve har måttet ta dusj forresten. Ikke de som har hatt nå de siste årene ihvertfall. Men minst et stell i seng.
Det varierer nok fra sted til sted. Jeg tok i 2013 og ei som tok den nå nettopp fikk også dusj :)
Joda, men jeg nevnte i evalueringen min at brukeren selv bruker ordet "bleie" for å omtale det hun bruker. Derfor brukte jeg også det ordet:) (fikk meget bestått fordi om, så var ikke de største feilene heldigvis)

Back
Topp