Fagprøve barn og ungdom

håperpåettmirakel

Glad i forumet
Hjelp. Noen som har tatt fagprøve barn og ungdom på skolen som har noen råd og tips til meg? Jeg trodde jeg bare skulle ha en liten gruppe jeg, men må jo ha hele klassen og læreren skal være med, men jeg skal lissom legge opp opplegget og bestemme. Gruer meg noe helt sinnsykt!!!!
 
Jeg er utdannet barne- og ungdomsarbeider, men jeg tok fagprøven i barnehage :) Jeg var kjempe nervøs og gruet meg noe veldig jeg også, siden jeg skulle ha opplegg med en stor gruppe... men mitt tips til deg er at du må bare være deg selv, og gjøre som du alltid pleier, så går det nok kjempe fint :) Lykke til! :)
 
Utdannet b&u jeg og :)
Hva har du tenkt at fagprøven skal gå ut på? Hva er hovedmålet ditt?

Det at hele klassen + lærer skal være med kommer til å gå bra :)
Vet det høres skummelt ut, og at man føler seg bedømt hele tiden, men om du klarer å stenge ute den følelsen er du langt på vei ;)
Slipp deg løs og kos deg ;)
Vet ikke om det er noen trøst, men det skal MYYYYE til for å ikke bestå, du kommer nok til å klare dette med glans :)
Lykke til :D


Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Eg og er utd b&u arbeider. Hadde og fagprøven på skole. Og tilfeldigvis akkuratt den dagen det skulle være aktivitetsdag på skolen. Så eg hadde 2 klasser. Det eg gjor var å lage rebuss spørsmål til ene stasjonen. På sfo delen malte vi med sukker, salt og melis maling :) det blei veldig vellykka og sensorene skrytte av den aktiviteten. Men da hadde eg 1 og 2 klasse. Da går som regel veldig bra. Mye kan rettes oppi på evalueringen hvis noe ikke gikk som det skulle :) lykke til :)
 
Jeg får jo ikke oppgaven min før tirsdag, dagen før. Da får jeg seks timer på å skrive, så vanskelig å sette noe mål før jeg vet hva oppgaven var. Læreren mente hun kunne gjøre om litt på planen, men gym måtte de ha da. Veldig usikker på hva jeg skal fylle hele dagen med og om jeg får de til å høre på meg. Og hvordan tar ungene det at jeg og læreren bytter roller på en måte. Læreren synes heller ikke så mye om dette og fikk beskjed i går av meg, så hun ble litt sur egentlig. Jeg er veldig følsom, så synes dette er veldig vanskelig.
 
Jeg får jo ikke oppgaven min før tirsdag, dagen før. Da får jeg seks timer på å skrive, så vanskelig å sette noe mål før jeg vet hva oppgaven var. Læreren mente hun kunne gjøre om litt på planen, men gym måtte de ha da. Veldig usikker på hva jeg skal fylle hele dagen med og om jeg får de til å høre på meg. Og hvordan tar ungene det at jeg og læreren bytter roller på en måte. Læreren synes heller ikke så mye om dette og fikk beskjed i går av meg, så hun ble litt sur egentlig. Jeg er veldig følsom, så synes dette er veldig vanskelig.

Men det er jo ikke lærer du skal ta eksamen i. Du skal jo lage opplegg etter hva en b&u arbeider gjør. Gym er jo ein perfekt annledning til å lage opplegg. Du skal liksom ikke undervise i matte og norsk. Det er læreren sin jobb. Men du skal hjelpe de og gjøre det du vanligvis gjør hver dag :) den store forskjellen med og uten sensor er vel den teoretiske delen med mål og delmål. Forklare hva hvordan og hvorfor :)
 
Hvilket klassetrinn er du på da?
Lærer kan egentlig ikke si hva som MÅ gjøres den dagen, og er det ikke minimum 10 elever man skal ha, du trenger ikke ta hele klassen (jeg er bua og tok fagprøve med 8klasse, er idag veileder for lærlinger på vår skole)
Du skal ha et opplegg som går over fire timer, trenger ikke å ha med lærer, det er noe du skal kunne bestemme selv.
Har du sett noen gamle fagprøver?
Har du hatt delprøver og/eller "prøve" fagprøve???
Hva sier veilederen din?
 
Hvilket klassetrinn er du på da?
Lærer kan egentlig ikke si hva som MÅ gjøres den dagen, og er det ikke minimum 10 elever man skal ha, du trenger ikke ta hele klassen (jeg er bua og tok fagprøve med 8klasse, er idag veileder for lærlinger på vår skole)
Du skal ha et opplegg som går over fire timer, trenger ikke å ha med lærer, det er noe du skal kunne bestemme selv.
Har du sett noen gamle fagprøver?
Har du hatt delprøver og/eller "prøve" fagprøve???
Hva sier veilederen din?
jeg jobber ikke på noe fast trinn, men hadde møte med sensorene i går og de sa jeg måtte velge ett trinn, så da tok jeg første for der jeg har vært mest. De sa jeg måtte ta hele dagen og at jeg og læreren skulle bytte plass. Går opp som privatist så har ingen veileder da. Har ikke sett eller tatt noen prøver bare teorien.
 
jeg jobber ikke på noe fast trinn, men hadde møte med sensorene i går og de sa jeg måtte velge ett trinn, så da tok jeg første for der jeg har vært mest. De sa jeg måtte ta hele dagen og at jeg og læreren skulle bytte plass. Går opp som privatist så har ingen veileder da. Har ikke sett eller tatt noen prøver bare teorien.

Jeg gikk også opp som privatist, hadde heller ikke noen veileder, men snakket med folk som hadde tatt prøven før, og lagde meg små "fagprøver" selv.
Skjønner ikke hvorfor du skal måtte ha hele klassen og hele dagen.
Hvis det da ikke er ulike bestemmelser i forskjellige fylke.
Har du læringsplanen ol da?
Lurt å finne dem på nett og gjøre seg kjent med dem på forhånd, for de kan ofte være litt kronglete å lete frem.
Lag deg noen oppgaver selv, lag et liksom opplegg, der du setter opp skjema på: hva, tid, hvem, hvordan, hvorfor.
Legg inn friminutt og leker, matpause osv.
Vær obs på tid, den er vanskelig, ikke lett å forutse hvor lang tid dere bruker.
Bruker dere mindre eller lengre tid en det du har satt opp, pass på at du skriver det i evalueringen din.
Hender det noe uforutsett så skriv det også.
Pluss at det er lurt og ha noen ekstra oppgaver i bakhånd hvis det blir igjen mye tid. Men igjen, husk å skriv det.


Dette går nok helt sikkert veldig bra:)
Føler du at du sitter fast så ta deg en tur ut eller noe....
Da løsner det som regel....
 
Jeg gikk også opp som privatist, hadde heller ikke noen veileder, men snakket med folk som hadde tatt prøven før, og lagde meg små "fagprøver" selv.
Skjønner ikke hvorfor du skal måtte ha hele klassen og hele dagen.
Hvis det da ikke er ulike bestemmelser i forskjellige fylke.
Har du læringsplanen ol da?
Lurt å finne dem på nett og gjøre seg kjent med dem på forhånd, for de kan ofte være litt kronglete å lete frem.
Lag deg noen oppgaver selv, lag et liksom opplegg, der du setter opp skjema på: hva, tid, hvem, hvordan, hvorfor.
Legg inn friminutt og leker, matpause osv.
Vær obs på tid, den er vanskelig, ikke lett å forutse hvor lang tid dere bruker.
Bruker dere mindre eller lengre tid en det du har satt opp, pass på at du skriver det i evalueringen din.
Hender det noe uforutsett så skriv det også.
Pluss at det er lurt og ha noen ekstra oppgaver i bakhånd hvis det blir igjen mye tid. Men igjen, husk å skriv det.


Dette går nok helt sikkert veldig bra:)
Føler du at du sitter fast så ta deg en tur ut eller noe....
Da løsner det som regel....
har du lyst å dele hva du fikk i oppgave og hva du gjorde? Jeg har også snakket med flere og alle har tatt ut grupper fra klassene bare, men når jeg sa det til sensorene sa de at da kan man lett stryke for man ikke får noen utfordring, så de sa jeg måtte ta klassen. Også skal de se samarbeidet mellom meg og læreren, men det blir jo helt rart da når jeg skal gjøre jobben hennes.
Fikk ett slik skjema, men synes det er vanskelig å sette opp oppgaver uten å vite tema. Står helt fast føler jeg. Jeg skal ha en time på 45 min, så har jeg en dobbeltime der den ene delen må være gym, så er det mat, så har jeg nok en dobbeltime på 90min, så har jeg leksehjelp tilslutt. Det må være leksehjelp, så den er jo grei da :)
 
har du lyst å dele hva du fikk i oppgave og hva du gjorde? Jeg har også snakket med flere og alle har tatt ut grupper fra klassene bare, men når jeg sa det til sensorene sa de at da kan man lett stryke for man ikke får noen utfordring, så de sa jeg måtte ta klassen. Også skal de se samarbeidet mellom meg og læreren, men det blir jo helt rart da når jeg skal gjøre jobben hennes.
Fikk ett slik skjema, men synes det er vanskelig å sette opp oppgaver uten å vite tema. Står helt fast føler jeg. Jeg skal ha en time på 45 min, så har jeg en dobbeltime der den ene delen må være gym, så er det mat, så har jeg nok en dobbeltime på 90min, så har jeg leksehjelp tilslutt. Det må være leksehjelp, så den er jo grei da :)

Jeg fikk om kroppen, husker ikke helt hvilke undertema jeg fikk, men skulle ha en aktivitet der.
Hvertfall så tok jeg om puberteten og hvordan kroppen forandrer seg (husk at dette var i 8 klasse) jeg sjekket læreplanen og fant ut hva de skulle ha lært om puberteten på skolen.
Jeg tok imot dem når det ringte inn, forklarte hvorfor det var to fremmede damer der (at barna skulle late som om de ikke var der, og at damene skulle se på hva jeg gjorde ol)
Så fortalte jeg og skreiv på tavla hva vi skulle gjøre de timene. Etter det spurte jeg dem om hva de visste om puberteten og hva som forandret seg, samtidig at jeg skreiv det ned på tavla som et tankekart. Dette var selvfølgelig litt klient for dem å snakke om i begynnelsen, men jeg senket meg ned til deres hodenivå hvor de satt og snakket rolig med de, (stort pluss)
Jeg hadde 10 stk, fem jenter og fem gutter.
Jeg satte dem sammen to og to, en av hvert kjønn, de fikk utdelt et ark som var like langt som dem selv der den ene skulle legge seg ned og den andre skulle tegne rundt, så skulle de bli enige om hvilket kjønn det var, gå på Internett og finne bilder av det som forandrer seg i puberteten og lime det på rett plass. Tilslutt skulle de ha fremføring for de andre der de fortalte hva de hadde limt på.
Tilslutt hadde gikk vi på nettet der jeg hadde funnet en quiz om puberteten som de tok.

Husker dessverre ikke lenger eksakt hva jeg gjorde, ble bare litt av det...
 
Jeg fikk om kroppen, husker ikke helt hvilke undertema jeg fikk, men skulle ha en aktivitet der.
Hvertfall så tok jeg om puberteten og hvordan kroppen forandrer seg (husk at dette var i 8 klasse) jeg sjekket læreplanen og fant ut hva de skulle ha lært om puberteten på skolen.
Jeg tok imot dem når det ringte inn, forklarte hvorfor det var to fremmede damer der (at barna skulle late som om de ikke var der, og at damene skulle se på hva jeg gjorde ol)
Så fortalte jeg og skreiv på tavla hva vi skulle gjøre de timene. Etter det spurte jeg dem om hva de visste om puberteten og hva som forandret seg, samtidig at jeg skreiv det ned på tavla som et tankekart. Dette var selvfølgelig litt klient for dem å snakke om i begynnelsen, men jeg senket meg ned til deres hodenivå hvor de satt og snakket rolig med de, (stort pluss)
Jeg hadde 10 stk, fem jenter og fem gutter.
Jeg satte dem sammen to og to, en av hvert kjønn, de fikk utdelt et ark som var like langt som dem selv der den ene skulle legge seg ned og den andre skulle tegne rundt, så skulle de bli enige om hvilket kjønn det var, gå på Internett og finne bilder av det som forandrer seg i puberteten og lime det på rett plass. Tilslutt skulle de ha fremføring for de andre der de fortalte hva de hadde limt på.
Tilslutt hadde gikk vi på nettet der jeg hadde funnet en quiz om puberteten som de tok.

Husker dessverre ikke lenger eksakt hva jeg gjorde, ble bare litt av det...
å du fikk sikkert bra karakter, hørtes jo veldig bra ut. Jeg er livredd for at nervene skal ta overhånd. Skal være med to sensorer og læreren lissom. Jeg brøt sammen på samtalen med sensorene fordi jeg ble så redd når det ikke ble slik jeg trodde.
 
Jeg fikk bestått.

Det går nok helt sikkert bra skal du se, når skal du i "ilden"?

Skjønner at det var nedtur når det ikke ble slik som du trodde. Det er ikke en lett beskjed. Men bare gjør det beste ut av det.
Husk at du ikke skal lære dem noe nytt, du skal bare repetere slike ting de kan og kjenner.

Men øv deg på de skjema greiene, gjør mange, bruk mange ark og bruk litt brainstorming først slik at du har mange forslag.

Husk også at hvis det ikke blir som du har tenkt og sett for deg så skriver du det i evalueringen din, og hvis du glemmer noe så har du sjansen til å forsvare/snakke om opplegget ditt i samtalen med sensorene helt til slutt...

Skriv alt....

Jeg pleier å kjøre ganske mange planlegging av oppgaver med mine lærlinger. Og kjører oppgaver der de skal finne forskjellige ting på Internett, slik at de vet hvor de skal lete når de trenger det.

Du kan også få oppgaver med hvilke klær som er passende for årstiden,

For å være helt ærlig så synes jeg fagprøven er litt feil siden det ikke er lærerutdanning vi driver med, og at prøven er opplagt nesten som en lærers dag.
Men det er det dessverre ikke mye å få gjort med. Tro meg jeg har prøvd.

Men dette går veldig bra, det er jeg sikker på, lag et opplegg du føler deg trygg og komfortabel med...
 
Jeg fikk bestått.

Det går nok helt sikkert bra skal du se, når skal du i "ilden"?

Skjønner at det var nedtur når det ikke ble slik som du trodde. Det er ikke en lett beskjed. Men bare gjør det beste ut av det.
Husk at du ikke skal lære dem noe nytt, du skal bare repetere slike ting de kan og kjenner.

Men øv deg på de skjema greiene, gjør mange, bruk mange ark og bruk litt brainstorming først slik at du har mange forslag.

Husk også at hvis det ikke blir som du har tenkt og sett for deg så skriver du det i evalueringen din, og hvis du glemmer noe så har du sjansen til å forsvare/snakke om opplegget ditt i samtalen med sensorene helt til slutt...

Skriv alt....

Jeg pleier å kjøre ganske mange planlegging av oppgaver med mine lærlinger. Og kjører oppgaver der de skal finne forskjellige ting på Internett, slik at de vet hvor de skal lete når de trenger det.

Du kan også få oppgaver med hvilke klær som er passende for årstiden,

For å være helt ærlig så synes jeg fagprøven er litt feil siden det ikke er lærerutdanning vi driver med, og at prøven er opplagt nesten som en lærers dag.
Men det er det dessverre ikke mye å få gjort med. Tro meg jeg har prøvd.

Men dette går veldig bra, det er jeg sikker på, lag et opplegg du føler deg trygg og komfortabel med...
tirs, ons, tors til uka. Takk for gode råd :)
 
Jeg er også barne og ungd arbeider.
Jeg tok fagprøven i bhg.

Det viktigste med prøven din er å ha konkrete MÅL. Og begrunn faglig og godt HVORFOR du velger å gjøre som du gjør. Bruk bøkene dine og få med mest mulig fagspråk.
 
Forhåpentligvis har personen tatt fahprøven nå siden tråden er mange år gammel
 
Back
Topp