Faen's NAV

x1xBertaa

Flørter med forumet
Jeg får foreldre penger når permisjonen min starter den 16 september.
Men siden jeg jobber som lærling å ikke har mer en 7 300 kr i lønn å samboern min er arbeidsledig for øyebliket. så fikk vi dekka husleie å strømregninger av nav.
Men så fikk vi vite at vi hadde krav på stipend fra lånekassa også. så fikk etterbeltalt ca 20 000 kr der som jeg har fått inn på konto.
Jeg fortalte dette til nav, om at vi trenkte de pengene til å kjøpe inn barneustyr. så det vi spurte om var om vi kunne beholde den støtta vi fikk til husleie å regninger, mot at vi brukte de pengene på barneustyr.
Men fikk beskje om at vi skule levere inn en egen søknad på alt det vi trente av ustyr, å vi trenger virkelig ALT !
så da fikk vi ikke dekka husleie å strøm regninger a likevel, så tenkte at det var greit. vis vi fikk de pengene vi trengte til å kjøpe inn alt av utstyr.

Det vi fikk a Nav til å kjøpe inn alt vi trenkte var 3.200 kr til sammen [:@]
de mente at det holdt i masse vis, men når de deler ut engansstøtene som ligger på ca 40 000 kr. ossen skal vi klare oss med 3.200 til alt sammen ???
Jeg får ikke enganstøtene, får foreldre penger i stede.

Er det mulig. så vi må bruke de 20 000 vi fikk a lånekassa på husleie 4500 kr, strømregninger 2500 kr. ver eneste måne.
pluss mat som jeg bruker rundt 1500-2000 kr på.

Skal sende inn en klage nå altså.. er så dritt lei av nav at jeg spyr snart !!!!
Å jeg har termin den 16 oktober, bynner virkelig å haste med å få kjøpt inn det mest nødvendikste vi trenger.

Jeg og forstår deg veldig godt...
Men en engangsstønad er på 35.000 og det er det man får faktiskt. man får ikke noe utenom.
Men håper virkelig det ordner seg for deg...

skjønner ikke helt hva du mener jeg ! det er jo ingen som får foreldrepenger og engangstøtte .. og om nav skal dekke noe så skal dere vel i grunn ha veldig lite penger, og det har dere jo ikke med tanke på at du fikk etterbetalt .. nav kan jo ikke bare øse ut penger i hytt og gevær..

Jadda... Nav er koselige de... Har også en sånn "jeg hater NAV" tråd liggende ute akkurat nå...

Hvem hater ikke NAV, men de gir nok deg det du har rett på.
Jeg har alltid jobbet i hele mitt voksne liv, og tjent godt. Jeg satset og flyttet til min kjære. Og det er desverre veldig vanskelig å få jobb her. dvs at jeg kun får en engangsstønad og thats it.. verden er uretferdig, men sånn er det å bo i et av verdens beste land....

Skjønte ikke helt jeg... Enten får du foreldrepenger, eller engangsstønaden på 35.000. Den gangen jeg var student og skulle ha barn fikk jeg engangsstønaden og fødselsstipend fra lånekassen...Klarte meg veldig godt på det.

Her tror jeg egentlig ikke jeg skjønte hva du mente?

Du får 20 000 kr fra lånekassa + 3200 kr til babyutstyr?
Det er jo i såfall kjempe bra...

Engangsstønaden er ment til å dekke ca 3 mnds lønn, slik at alle kan ta permisjon i denne tiden. Den er ikke ment til babyutstyr. Du får foreldrepenger fordi det LØNNER seg for deg. Mindre på en gang, men mer tilsammen totalt

Det ble litt rotete det jeg skriev.

Men det jeg mente er at vi lever på 7 300 kr i månen, å fikk etterbetalt 20 000 kr a lånekassa. Sa i fra til navn med en gang, for ikke å bli anmeblt for misbruk.

Men siden vi virkelig trenkte penger til å kjøpe inn barneustyr så spurte vi om vi kunne få bruke de pengene vi fikk fra lånekassa til å kjøpe inn det meste vi trenkte. Vi bor lankt unna familie så har ikke mulighet til å arve noe heler [&o]
mot at vi fikk beholde den støtta vi hadde siden vi hadde nesten ikke noe å leve for. Veldig lite penger til mat. siden alt jeg fikk i lønn gikk til utgifter !

Å nå må vi bruke alt på ustyr. å nesten ikke noe til mat.

Jeg er veldig redd å frustrert for vi har jo ikke penger til alt dette [:(]
jeg er så sliten av å gå med disse besymringene, Det var jo tros alt de på nav som ba meg om å levere en egensøknad om støtte til utsyr.

jeg veit at jeg ikke får engangsstødene å foreldrepenger samtidig. Men siden jeg har jobba som lærling i nesten 2 år så hadde jeg ikke grav på den engangsstødene.
å får derfor foreldrepenger i stede. som ligger på 7 300 i månen, som skal holde til 3 stykker snart.

Ja, men du har jo ikkje rett på støtte frå NAV, så eg skjønner ikkje heilt kva som er problemet? Klart det er kjedeleg og stressande å ha så dårleg råd, men så lenge du har foreldrepengar har du vel heller ikkje krav på støtte?  Det er jo ikkje "Faens Nav" sin feil at du har vore lærling og tenar lite? 

sorry, men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du mener du bør få mer penger .. kan ikke mannen din jobbe? og man får kjøpt mye fint brukt, så det er ikke sikkert du trenger å bruke alle de 20000 ..

men om dere ikke klarer dere så må dere nesten søke sosialhjelp da..

Jeg fikk selv førstemann når jeg var lærling, Men var på det høyeste Lønnstrinnet da...
Når du er under opplæring skal du ha måntlige utbetalinger fra Lånekassen, Siden samboeren din ikkje tjener noe skal du vel ha ca 10.000 hver måned fra Lånekassen, Så du har vel sikkert fått etterbetalt for 2 måneder nå? Jeg fikk og noe sånt, Du må søke om dette, Men det har du kanskje gjort siden du har fått en utbetaling? Ring di og spør om hvilken søknad du skal bruke til det[:D]

Du kan gjerne klage, men får man plutselig 20 000 i hånda når man går på sosialstønad så kan man ikke søke om eller velge å bruke det på barneutstyr... Da må man bruke de pengene å leve for.. Dette gjelder ALLE sosialstønadsmottakere.. At du får lite i foreldrepenger er jo ikke nav sin skyld? At samboeren din ikke har jobb er heller ikke nav sin skyld? Ærlig talt, ta ansvar for deres eget liv, barn og økonomi... Hvordan tror du andre som skal få foreldrepenger gjør det? Man har riktignok kanskje mere i inntekt, men med mere inntekt følger også mye mer i utgifter!!! Slettes ikke alle som sitter igjen med så mye etter at regningene er betalt men de må SPARE for å få råd til barneutstyr - kan love deg at nav ville flirt hardt og lenge om man skulle kommet og bedt om ekstra stønad pga man har lite til overs å bruke på barneutstyr..
Utstyr til babyen koster IKKE 20 000, og du kan ikke sammenligne engangsstønad og den summen (som du skal være veldig takknemlig og glad for at du får) du får, de som mottar engangsstønaden må bruke deler av den summen på livsopphold for de 3 ukene før termin og 6 ukene etter fødsel som mor MÅ ta ut permisjon. Er man sosialhjelpsmottaker og mottar engangsstønad istedet for foreldrepenger kan man altså ikke "sløse" bort 35 000 kr på utstyr til barnet med navs velsignelse..
Noen gode råd til deg; grow up, ta ansvar for eget liv, samboeren din må sporenstreks få seg jobb (uansett hva, jobbe i butikk, vaske rumper på gamlehjem u name it - her kan man ikke være kresen), se på utgiftene deres - kan noe kuttes så kutt hardt, finles www.finn.no og annonser i aviser (som du kan lese gratis på bibilioteket f.eks) for barneutstyr som gies bort eller selges billig.. Det er ikke så mye utstyr man trenger til en liten baby, litt klær, en seng og madrass, sengetøy, bleier og litt kremer.... Senk kravene 10 hakk eller så, bli litt takknemlig for at dere faktisk FÅR hjelp og slutt med denne "kreve, kreve, kreve" innstillingen din...

Jeg får selv god hjelp via nav som ufør, men har selvfølgelig hatt mine runder med frustrasjon. men her ser det desverre ut til at frustrasjonen din er mer over økonomien deres enn på Nav sine retningslinjer..

Skjønner ikke hvordan samboeren din kan bo her i Norge og ikke tjene en eneste krone?? Vi har da gode støtteordninger som arbeidsledighetstrygd osv? og en eller annen jobb må han da klare å få om enn ikke for å bare dra inn litt penger?

Skjønner godt at det er frustrerende å havne i en situasjon med dårlig betalt svangerskapspermisjon. men det er som nevnt over bedre enn å kun få 35000kr som skal vare til babyen blir passet av noen andre så du kan jobbe videre...!

jeg forstår ikke problemet desverre. jeg har å vært lærlig da jeg gikk ut i permisjon med førstemann, var siste halvåret, å da hadde jeg 10000 i mnd,
Mannen min er student å får 6000 i mnd, vi klarte oss fint til tross for 8500 i husleie.
Det blir jo trangt å leve på lærlignslønn og en arbeidsløs mann.

Har dere kanskje prøvd å få bostøtte via kommunen? er mulighet om man har dårlig råd.

Det er jo ikke NAV som lager reglene da!!

Back
Topp