Faens NAV! Nå er jeg så forbanna lei!

Mammaen_til_Marcus

Elsker forumet
Fikk avslått engangsstønadsøknaden min fordi bekreftelsen ikke er stemplet etter jeg er i uke 26!!![:@][&:][:(] Går d faen meg an å være så jævla pirkete!

Jeg var å skrev og leverte den den 22 mars og den jeg leverte til sa at alt er iorden! Så ringer jeg ytterligere dagen etter for å høre om den er kommet rett plass....så ringer jeg på mandag og får beskjed om at den blir utbetalt innen i morgen!

Så i dag får jeg beskjed om avslåt søknad![:(]

Faens nav asså...de greier virkelig ikke å få ting riktig til de? Ikke greier de å gi like beskjeder og ikke greier de å kommunisere seg imellom slik at vi får rett beskjed[&:]

Så nå må jeg få legen til å skrive enda en bekreftelse der det skal stå termindato 30 juni- og hvor langt jeg er på vei -27+2 og dato og underskrift på den....og datoen kan ikke være stemplet imorgen feks..da får jeg avslag IGJEN[:@] Den må være stemplet samme dag som det står at jeg er så så langtpå vei selvfølgelig fikk ikke hun tid til å bruke tre min på å gjøre d før helgen!!!!.....er det faen meg mulig å være så forbanna pellete?!

Ååååh...nå hadde jeg fått tre beskjeder om at den blir utbetalt denne uka..og tok meg råd til tannlege i går som kosta skjorta[X(][>:][&:] Og nå....kommer de ikke før om en måned måtte jeg regne med[:(] Og nå har vi ikke penger til husleie....skikkelig dumt å bruke dem...jeg vet...men jeg måtte til tannlegen og de nekta å sende faktura..så jeg tok sjangsen...men dette er siste gang jeg stoler på nav på noen måte...herremoses asså...til og med når man ringer for å forsikkre at alt er greit og søknaden er på vei til å bli ferdig og slikt og alt....neivetumeghva[:-][:'(][:@]

Så da sitter man her da..skikkelig i klisteret og risikerer å miste både leilighet og alt som er[:(][:(][:(]

Jegvet jeg sikkert fortjener kjeft...ikke bare roter jeg det til økonomisk for familien min men jeg beviser at jeg ikke kan ta vare på ungen in engang ved å gjøre slik...nå har vi særiøst ingenting å leve av helt til den 20 april....herregud jeg vet ikke hva vi gjør nå...ingen vi kjenner kan låne oss noe heler...gud altså...[:(][:(]

Jeg ringte nav idag får å høre hvordan det gikk med søknaden. De hadde mottatt den og sendt meg ett brev. Der stod det at de måtte ha en ny bekreftelse siden den ikke var skrevet etter 26. svangerskapsuke! De er rimelig pirkete ja!
Så jeg må ringe legen for å få en ny, og så sende den tilbake. Men det skulle vist gå ganske kjapt etter de hadde mottatt den bekreftelsen...Kjipt men....

hei,

forstår godt at du er frustrert. Jeg ble selv frustrert på NAV pga jeg ble sykemeldt 1 des og har vært sykemeldt så og si siden det. men jeg prøvde å jobbe noen dager etter at sykemeldingen gikk ut i januar før jeg ble sykemeldt igjen. Dette var tydeligvis et stort problem for NAV og ente med at jeg nettopp fikk utbetalt penger fra NAV og da hadde jeg gått uten å få noe siden jeg ble sykemeldt i desember. ALtså jeg ventet i ca 3 måneder på at det skulle ordne seg. Dette pga hver gang jeg ringte inn sa de at de manglet ett eller annet papir eller bekreftelse. Så ble det sendt inn og da manglet de plutselig noe annet. Så det er ikke alltid så lett å få utbetalt sykepengene fra nav.

Når det kommer til engangsstønad så forstod jeg at den er for folk som ikke har hatt nok inntekt til å få penger under svangerskapspermisjonen, stemmer det? Uansett kjipt å ikke få det utbetalt enda med tanke på at det er et såpass stort beløp. Jeg har ikke begynt å ordne noen papirer i forhold til permisjon eller noe enda, så må nok snart få gjort det.

Vet om en venninne som tok med seg regninger og bankutskrift til NAV for å dokumentere at hun virkelig ikke hadde nok til å betale de mest nødvendige utgiftene. Viste også at hun hadde lav inntekt og lavt forbruk og at det ikke var grunnen. Da hadde NAV betalt noen av regningene for henne slik at hun kunne ha noe å leve av. Men husker ikke hva hun kalte den støtten hun fikk. Men kanskje det er et alternativ for deg i den situasjonen du er i nå?

Hvis ikke er det et alternativ som jeg selv er skeptisk til. Det er å bruke kredittkortet for å dekke det mest nødvendige siden du vet at du kommer til å få pengene. Men ville ikke gjort det hvis du er usikker på om du kvalifiserer til å få engangsstønad.

Håper det ordner seg enten ved hjelp av NAV, venner, kjente, familie eller i verste fall kredittkort. (noe jeg nesten ikke tør å bruke selv pga redd for å få gjeld med høy rente).

Uansett, lykke til!

Tragiske nav...like suppehuer som de pleier å være [:)]
Jeg bare lurer på noe ang den engangsstønaden. Den er jo på 35000 eller no..det er jo penger man bruker mer eller mindre til vogn, seng osv osv om man ikke har det fra før.. men jeg bare lurer på... Siden man da ikke får foreldrepenger, hva får man av penger de mnd man går hjemme da a?? Lever man bare på inntekten din mannen da??
Leser meg opp og ned og grønn av sidene på nav, men skjønner ingenting forde.

ORIGINAL: julitrulta

Jeg bare lurer på noe ang den engangsstønaden. Den er jo på 35000 eller no..det er jo penger man bruker mer eller mindre til vogn, seng osv osv om man ikke har det fra før.. men jeg bare lurer på... Siden man da ikke får foreldrepenger, hva får man av penger de mnd man går hjemme da a?? Lever man bare på inntekten din mannen da??

Da får man ingenting, med mindre man studerer. Så da må man enten leve på mannen, eller få overgangsstønad hvis man er aleneforelder.

Skjønner du blir drittlei!!! Ja det er ganske nøye det der... Å dem driter i hva og hvem det går utover.
Men når det gjelder penger så kan jo løsningen være å skaffe seg ett mastercard frem til pengene kommer!
Jeg personlig hater slike kort og vil ikke ha det.
Men for dere tror jeg det er eneste løsning! Bruk det bare til det dere må ha for å få ting til å gå rund. Når engangsstønaden kommer så betaler du inn igjen på kortet og klipper det i tooo!!!

Skikkeleg bale dette ja!

Skjønar godt du blir oppgitt, sint og frustrert!!!!

Trudde eigentleg ungen måtte vere født før ein fekk utbetalt eingangsstøtten, men skjønar no at eg tar feil.

Er så heldig at eg er i jobb, og får perm.pengar når den tid kjem.

Hadde eg vore deg ville eg gått på sosialen. Dei kan hjelpe i denne vanskelege situasjonen de no er i.

Ellers har du faktisk krav på å få refundert noko av det du har betalt i tannlege-rekning, no når du er gravid. Anar ikkje kor mange prosent. Men det er desverre Nav du må snakke med då òg..

Lykke til!!!

Jeg sendte mail for å høre om dette med stempla bekreftelse etter uke 26. Jeg fikk da til svar: Når det gjelder bekreftelsen fra jordmor så er den helt ok så lenge det står en termindato fra henne.
Tenkte å skrive ut denne mailen å legge ved søknaden. Så før vi se hvordan det går. Skal få sendt inn søknaden neste uke sånn jeg har god tid å ordne ny bekreftelse hvis det skulle bli problemer likevel.

ORIGINAL: halt0

ORIGINAL: julitrulta

Da får man ingenting, med mindre man studerer. Så da må man enten leve på mannen, eller få overgangsstønad hvis man er aleneforelder.

Altså...jeg får os nå..men når babyen kommer får jeg noe sosialgreier om vi da har for lav inntekt etter alt aav utgifter er betalt..men regner med at mannen har god inntekt innen den tid.

ORIGINAL: lilla123

Jeg sendte mail for å høre om dette med stempla bekreftelse etter uke 26. Jeg fikk da til svar: Når det gjelder bekreftelsen fra jordmor så er den helt ok så lenge det står en termindato fra henne.
Tenkte å skrive ut denne mailen å legge ved søknaden. Så før vi se hvordan det går. Skal få sendt inn søknaden neste uke sånn jeg har god tid å ordne ny bekreftelse hvis det skulle bli problemer likevel.

Neei ikke gjør det...det er ikke nok hvis du ikke er i uke 26 enda[X(]

ORIGINAL: Mammaen_til_Marcus

Hva må da stå på denne bekreftelsen? termindato, underskrift og?

Synd at du har fått feil informasjon fra nav, men når man skriver under på en søknad har man selv et ansvar for å lese gjennom hva man skriver under på og det står helt klart og tydelig i vedlegget til søknaden at man må levere med terminbekreftelse datert etter uke 26.. Nav kan ikke bruke skjønn på dette når det er satt en så spesifikk "grense" for når bekreftelsen skal være datert..

"Termindato skal bekreftes av lege eller jordmor, og må være datert etter 26 svangerskapsuke. Det samme gjelder eventuell kopi av helsekort. "

Om du har lav inntekt kan det være at du kvalifiserer til sosialstønad. Husk at engangsstønaden ikke bare skal gå til utstyr til babyen men også skal dekke livsopphold i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som mor MÅ ta permisjon... Man vil ikke motta sosialstønad i denne perioden..

Men vennen, hvorfor søker du om engangsstønad?
Er det ikke mye bedre å få penger når du går i permisjon?
Hva gjør dere da?

Utrolig synd dette, og hadde jeg hatt muligheten til å låne deg så hadde jeg gjort det.
Håper du får ordnet det med nav på mandag og får de til å skynde på.
Dere kan jo ikke stå blakke heller...

Krysser fingrene for at alt ordner seg.
stooor klem

[:(][:(][:(]
Må bare si at jeg er lei meg på dine (og dere andres) vegne, som har hatt trøbbel med Nav, men må spørre om dere virkelig mener det at alle som jobber der er suppehuer og at de driter i hva og hvem det går ut over, osv?

Jeg jobber selv i Nav, søkte meg dit fordi jeg faktisk ikke trodde på alt det alle sier om Nav-ansatte og fordi jeg ville være med å gjøre en forskjell!
Veldig mange ansatte er også oppgitte over at Nav har blitt Nav og ikke er som det var tidligere, men hva skal man gjøre da? Man må bare gjøre så godt man kan, det er politikerne som lager lovene og reglene her i landet, ikke Nav...

Etter å ha jobbet noen måneder i Nav, så har jeg i hvert fall erfart at det er utrolig mange flinke folk som jobber i Nav, ingen kan alt men alle kan mye! Man er nødt til å kunne VELDIG mye for å gjøre en jobb hos Nav! De som jobber der er stort sett enten er de som er "overført" fra de gamle etatene (trygdeetaten, aetat, og sosialtjenesten), eller de "nye" (som meg selv) som har blitt ansatt etter at Nav ble Nav. De "overførte" kan utrolig mye om sine områder, men dessverre ofte veldig lite om de andre områdene. De "nye" må ofte lære seg "litt om alt" samtidig som de helst skal kunne spesielt om et område/ytelse (forventet fra ledelsen), samtidig som de også skal kunne alt om alt (forventet fra overraskende mange brukere)...

Kunne sikkert brukt en uke på å prøve å forklare Nav og forsvare Nav-ansatte generelt, det er rett og slett utrolig komplekst og sammensatt hele greiene!
Men, jeg skulle ønske at folk etter hvert ville begynne å forstå at det er politikerne som lover, og ofte så lover de ting de ikke har peiling på og ting som i teorien ser veldig bra ut på papiret, som overhodet ikke fungerer i praksis. Det er også politikerne som lager lovene her i landet, og Nav jobber jo for politikerne og er nesten bare nødt til å følge lovene (akkurat som vi mennesker er nødt til å følge reglene til våre arbeidsgivere)... Sikter nå til det dere sier om at Nav er pirkete, men de følger egentlig bare en eller annen paragraf som de er PÅLAGT å følge.

Trenger vel ikke forklare sammenhengen mellom stor pågang med søknader og altfor få ressurser (i mange tilfeller i alle fall), de fleste skjønner nok det tror jeg[:)]

Dette ble langt og er imponert over de som har lest hele dette innlegget[;)], men er nødt til å få med en ting til som kanskje ikke så mange tenker over...
Nav mottar SVÆRT mye kritikk, både gjennom media som fremstiller enkeltsaker, generelle kommentarer om at "Nav er no dritt" uten at det utdypes noe videre, en eller annen facebookstatus eller -kommentar eller på forum slik som dette, men ikke minst gjennom direkte kontakt med brukere! Jeg har jobbet i Nav i 7mnd og greide meg ganske så bra i starten, men jeg må si at nå holder jeg på å gå på veggen! Jeg teller dagene til jeg skal ut i permisjon og det skal mye til for at jeg orker å gå tilbake i den jobben etter permisjonen (og dette er pga all kjefta jeg får fra brukere). Dessverre er det mange som tenker som meg, og det er de flinkeste som lett kan finne seg en annen jobb, som velger å slutte! Det må stadig ansettes og læres opp nye og dette igjen går ut over brukerne som møter desto mindre kompetanse i kontakt med Nav...

Vi er bare mennesker.

Hva må da stå på denne bekreftelsen? termindato, underskrift og?

jeg fikk beskjed om at du må være fullgått 26 uker og datoen bekreftelsen er stemplet med må være etter du er 26 uker ass..stemplet etter fullgått 26 uker...også må legen eller jordmor skrive at du har termin da o da og at du har vært på sjekk og babyen er frisk osv...utrolig mye mer komplisert enn da jeg søkte sist men...jaja[&:]

ÅÅÅÅÅÅÅ stakkar!
Sender deg masse tanker og klemmer!!!!
( Fikk beskjed av NAV selv om å ikke søke før rundt uke 26, og at jeg må ha stemplet etter uke 26 det var viktig...)

ORIGINAL: Buffeluremamma

Men vennen, hvorfor søker du om engangsstønad?
Er det ikke mye bedre å få penger når du går i permisjon?
Hva gjør dere da?

Utrolig synd dette, og hadde jeg hatt muligheten til å låne deg så hadde jeg gjort det.
Håper du får ordnet det med nav på mandag og får de til å skynde på.
Dere kan jo ikke stå blakke heller...

Krysser fingrene for at alt ordner seg.
stooor klem

sendte deg pm jeg.[:)]

ORIGINAL: Lillemaje

Må bare si at jeg er lei meg på dine (og dere andres) vegne, som har hatt trøbbel med Nav, men må spørre om dere virkelig mener det at alle som jobber der er suppehuer og at de driter i hva og hvem det går ut over, osv?

Jeg jobber selv i Nav, søkte meg dit fordi jeg faktisk ikke trodde på alt det alle sier om Nav-ansatte og fordi jeg ville være med å gjøre en forskjell!
Veldig mange ansatte er også oppgitte over at Nav har blitt Nav og ikke er som det var tidligere, men hva skal man gjøre da? Man må bare gjøre så godt man kan, det er politikerne som lager lovene og reglene her i landet, ikke Nav...

Etter å ha jobbet noen måneder i Nav, så har jeg i hvert fall erfart at det er utrolig mange flinke folk som jobber i Nav, ingen kan alt men alle kan mye! Man er nødt til å kunne VELDIG mye for å gjøre en jobb hos Nav! De som jobber der er stort sett enten er de som er "overført" fra de gamle etatene (trygdeetaten, aetat, og sosialtjenesten), eller de "nye" (som meg selv) som har blitt ansatt etter at Nav ble Nav. De "overførte" kan utrolig mye om sine områder, men dessverre ofte veldig lite om de andre områdene. De "nye" må ofte lære seg "litt om alt" samtidig som de helst skal kunne spesielt om et område/ytelse (forventet fra ledelsen), samtidig som de også skal kunne alt om alt (forventet fra overraskende mange brukere)...

Kunne sikkert brukt en uke på å prøve å forklare Nav og forsvare Nav-ansatte generelt, det er rett og slett utrolig komplekst og sammensatt hele greiene!
Men, jeg skulle ønske at folk etter hvert ville begynne å forstå at det er politikerne som lover, og ofte så lover de ting de ikke har peiling på og ting som i teorien ser veldig bra ut på papiret, som overhodet ikke fungerer i praksis. Det er også politikerne som lager lovene her i landet, og Nav jobber jo for politikerne og er nesten bare nødt til å følge lovene (akkurat som vi mennesker er nødt til å følge reglene til våre arbeidsgivere)... Sikter nå til det dere sier om at Nav er pirkete, men de følger egentlig bare en eller annen paragraf som de er PÅLAGT å følge.

Trenger vel ikke forklare sammenhengen mellom stor pågang med søknader og altfor få ressurser (i mange tilfeller i alle fall), de fleste skjønner nok det tror jeg[:)]

Dette ble langt og er imponert over de som har lest hele dette innlegget[;)], men er nødt til å få med en ting til som kanskje ikke så mange tenker over...
Nav mottar SVÆRT mye kritikk, både gjennom media som fremstiller enkeltsaker, generelle kommentarer om at "Nav er no dritt" uten at det utdypes noe videre, en eller annen facebookstatus eller -kommentar eller på forum slik som dette, men ikke minst gjennom direkte kontakt med brukere! Jeg har jobbet i Nav i 7mnd og greide meg ganske så bra i starten, men jeg må si at nå holder jeg på å gå på veggen! Jeg teller dagene til jeg skal ut i permisjon og det skal mye til for at jeg orker å gå tilbake i den jobben etter permisjonen (og dette er pga all kjefta jeg får fra brukere). Dessverre er det mange som tenker som meg, og det er de flinkeste som lett kan finne seg en annen jobb, som velger å slutte! Det må stadig ansettes og læres opp nye og dette igjen går ut over brukerne som møter desto mindre kompetanse i kontakt med Nav...

Vi er bare mennesker.

Moren min jobber også i nav..så joda..ikke alle er suppehuer[X(] men jeg har d med å treffe de værste[&o]

men ja..dette som har skjedd er vel bare min egen feil da...men jeg spurte og gravde til både lege og de på nav før jeg leverte inn søknaden om alt var greit og om bekreftelsen var rett osv..så jeg synes faktisk nav bør ta dette på sin kappe...men jeg får se imorgen hvordan det går...jeg skal ivertfall sørge for at de får alt de ber om i detaljer![:-][8D]

ORIGINAL: Lillemaje

Vi er bare mennesker.

Moren min jobber også i nav..så joda..ikke alle er suppehuer[X(] men jeg har d med å treffe de værste[&o]

men ja..dette som har skjedd er vel bare min egen feil da...men jeg spurte og gravde til både lege og de på nav før jeg leverte inn søknaden om alt var greit og om bekreftelsen var rett osv..så jeg synes faktisk nav bør ta dette på sin kappe...men jeg får se imorgen hvordan det går...jeg skal ivertfall sørge for at de får alt de ber om i detaljer![:-][8D]

Leger informerer dessverre feil innimellom, og er mange ganger ikke oppdaterte på endringene som skjer i andre instanser, deriblant Nav...
Jeg vet jo ikke så mye konkret om saken din, om du har snakket med forvaltningen eller lokalkontoret osv, men jeg vet at i mange tilfeller så har man ikke mulighet til å se det faktiske papiret som du har sendt inn... Det er heller ikke meninga av de som jobber i førstelinja skal gå inn å se/vurdere noe av det som står i søknaden din, fordi det er forvaltningen sin jobb. Høres jo ut som d har skjedd en misforståelse, der du har forstått "alt ser ok ut" som "du kommer til å få innvilget søknaden din på bakgrunn av den informasjonen vi har fått"...

Men jeg vet jo ikke mer enn du har skrevet, godt mulig de faktisk har gjort feil i ditt tilfelle altså...
Ellers er jeg enig med Pearl skriver, også får vi håpe at du får utbetalt engangsstønaden din raskt etter at du har levert ny søknad[:)]
Lykke til[:)]

Uff så dumt[&o]
Håper det ordner seg for dere!
*klem*

Back
Topp