Faddere

Apeloffen

Forumet er livet
Hvem har dere valgt til faddere på deres barn, og hvorfor akkurat dem?
Snart skal Elias døpes, og jeg håper bare vi har valgt de riktige fadderne til han..

Vi har valgt mine to brødre og ett vennepar..
vi mener at de som tar på seg rollen som faddere burde være der for barnet helt fra begynnelsen, og kunne følge barnet i oppveksten. Vi har ikke bare delt ut noen titler til tilfeldige mennesker i vår omgangskrets...

Og til dere som allerede har dpøt sine små: er dere i ettertid fornøyde med valget av faddere ?

klem til dere [:D]

Hei.
Vi har tilsammen 5 søstre så vi har valgt 3 av dem og ei god venninde...
Men lurer på om vi skal ha en gudmor også eller blir det for mye?
Er jo veldig fint å ha syns jeg da.
Velger heller ikke tilfeldige faddere. Må være sikker på at det er noen som kommer
til å være i livet til den lille i maaange år fremover.

Nå er ikke jeg gravid en gang enda, men har tenkt en del på det alikevel. Kommer til å spørre to av mine kusiner. Er kjempe nære de og vet at de kommer til å stille opp 100% for den lille.

Vi valgte 4 nære og gode venner av oss begge. Det er viktig for oss å vite at de alltid kommer til å være der og alle har gode verdier som vi kan "lene" oss på. En annen ting som var viktig for oss var å ikke velge par, da de kan skille lag senere i livet, og skape "problemer" for vår lille i form av liten oppfølging... Ellers holdt vi oss borte fra familie denne gangen, fikk råd fra presten om at familie har ofte nok med den tittelen de allerede har (tante, onkel, bestemor etc).

Litt om våre tanker!

vi valgte de fleste i vår nære familie...

da jenta mi ble døpt så hadde vi valgt et familiemedlem fra hver familie, og en venn/ venninde.
4 faddere tilsammen. i dag er hun 5 år, og har godt kontakt med 3 av dem. så en angrer vi på at vi valgte.
er litt usikker på om vi kommer til å døpe gutten vår. mulig det blir navnedag i stedefor.

er det vanlig med 4 faddere???[8|] har bare 2 vi i tankene...søskenbarnet til barnefaren og ei go venninne av meg

du kan vel ha opp til seks stykker trur eg.. me skal ha 5 stykk.. 3 onkler.. ei venninde av meg og oldemor til amalie..

Synes jeg husker noen sa at en kunne bli skrevet inn som fadder når de ble konfirmert...?
Vi vil gjerne ha tanteungen min som fadder, men hun er bare 11 år nå (veldig voksen og ansvarsbevisst).

Har ingen barn selv da, men har tenkt litt på det med faddere. Vi er selv faddere på en liten gutt, og for oss er det viktig med jevnlig kontakt og "oppfølging" både med han og familien. Når vi selv skal velge faddere kommer vi helst til å satse på "fjernere" familie og venner, fordi jeg har ei søster og sambo en bror, altså vil barna vår ha bare et sett med tante/onkel. Og vi vil ha et større nettverk rundt barnet vårt, og derfor velge faddere "utenfra"... Men må selvsagt velge noen vi tror kommer til å holde kontakten. Vil ikke at de bare skal bli et navn på en gavemerkelapp...

Ja, de kan skrives inn som faddere fra fylte 15 år[:)]

ORIGINAL: Pelota

Ja, de kan skrives inn som faddere fra fylte 15 år[:)]

Supert! [:D]
Hun kommer til å bli overlykkelig og megastolt!

vi har tre faddere for marcus.ene søstra mi,ene søstra til samboeren og min beste veninne.vet at de stiller opp 100% for han.og vi er veldig fornøyd med de vi valgte.

Vi skal døpe vår datter nå i desember og har valgt min bror, og min samboers søster til faddere,samt en venninne og en venn av hver av oss.Dette fordi vi begge er enige i at fadderne skal være der for datteren vår fra første stund av og at vi kjenner alle svært godt.Disse er jo de man ønsker skal ta seg av barnet hvis foreldrene går bort i ung alder etc., så derfor bør det være noen som både kjenner barnet og foreldrene godt.Tror nok vi blir svært fornøyd siden vi begge er faddere til søsterens barn:)

Jeg synes det er lurt å velge søsken, hvis man har,, eller veldig nære venner som en har hatt i mange mange år, og som en vet en kommer til å ha kontakt med...

Dumt å velge ei venninne en plutselig mister kontakten eller blir uvenner med..

Lurt å velge noen en kan stole på..

Ei venninne av meg har kun valgt venner til babyen sin, for å utvide nettverket til babyen, da hun kun har en bror..

Men dette er så opp til hver enkelt..vi kommer til å velge søsken :-))

Klem

Vi har ikke diskutert det enda, men jeg vet hva jeg vil. Mamma, søstera mi og mor og søster til sambo. Da blir det den nærmeste familien, som jeg vet ungen vår kommer til å ha masse kontakt med. (Selv om jeg ikke føler noe stort behov for å døpe barnet, så vet jeg jo at samboer vil det. Hans to tidligere barn er døpt)

Takk for alle svarene jenter.. [:)]

Håper bare vi ender opp med å være enige i at vi gjorde de rette valgene av faddere.
Synes det er viktig å ikke velge feil, slik at lille Elias vil få ett godt forhold til sin gudmor og tre gudfedre...[:D]

Jeg har valgt min svigerfar, mest pga at Sander er oppkalt etter deres ene barn som døde for snart 8 år siden tror jeg... Sander heter Joachim til mellomnavn. Så valgte jeg min egen far, syntes han fortjente det [:)]
Så valgte jeg min svoger, eldste broren til kjærsten og man kan vel også si atdet er bestekameraten, bare 1 år mellom dem.
Også valgte jeg tanta mi, hun er min gudmor og hun er liksom den andre mammaen min.

Neste gang skal skal mødrene våre være faddere i stedet og slikt [:)]
Hadde faktisk planer om å spørre søstra til typen også, men da hun fant ut at vi hadde spurt broren hennes og ikke henne så ble hun helt gal. Sa at ungen vår sikkert måtte trenge psykolog og slikt og at Tom Stian (typen) kom til å slå han og sånn... At det går an???!!! Så da valgte jeg selvfølgelig å ikke ha henne til fadder og det tviler jeg på at hun noengang får være...
Når man er 18 så sier man ikke sånt!!

Vi valgte søsteren min og hennes mann, broren til samboeren min, min beste venninne gjennom 20 år og samboerens beste kamerat. Vi er veldig fornøyde med valget. Vi trengte ikke å tenke på saken for disse personene var veldig riktige for oss og lille Frida.

[:D]Som faddere valgte vi min svigerfar,min svoger,min far og min bror. Michael har egentlig to fornavn, Michael-etter svigerfar og Sverre etter min far... Det var to stolte bestefedre som bar sin lille "navne" til dåp. Med to like stolte onkler ved siden av.

Back
Topp