Faddere til dåpen

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Er det noen som har tenkt på, eller bestemt seg for, faddere til dåpen? Hvor mange faddere skal dere ha, og hvem har dere valgt? :-)

Her hos oss ser det ut til at det blir 4 stk, min bror og søster, kusina mi og barndomsvennen til mannen.

Vi skal ha navnefest så da er det ikke faddere. Men om vi skulle hatt ville det nok blitt min bror, og hans søstre samt en kompis av han tror jeg :)

Har ikke bestemt oss for alle enda, men har noen klare. Storesøster har 5, så det blir nok mellom 4 og 6 på lillebror også.

Pappa sin samboers ene datter og en venninne av meg er de som er bestemt. Har ikke spurt dem enda, men regner med de begge takker ja til den "jobben" :)

Ellers så er det ikke usannsynlig at det blir søsknene til samboeren, de er også faddere på storesøster ;)

De som skal ha brødre eller søstre, tek de "med følge" då, eller er det vanlig å ha berre han eller ho som er søster eller bror?

Blir begge søskna til samboer, og søstera mi;) lillebroren min er for ung til å være fadder. Storebroren min bor for langt unna til å være fadder syns jeg. Så skal jeg ha fetteren min men usikker på om jeg skal tA med følge hans så skal jeg ha ei venninne :) er d noen grense for hvor mange faddere man kan ha ?

De som skal ha brødre eller søstre, tek de "med følge" då, eller er det vanlig å ha berre han eller ho som er søster eller bror?

Nå er det bare broren til samboeren som har følge. Da storesøster ble døpt valgte vi uten følge fordi forholdet var relativt ferskt, de hadde vært sammen i under et år og det føltes ikke helt naturlig å skulle velge henne som fadder. Nå er de samboere, vi kjenner henne bedre og jeg føler at det da blir mer riktig å velge dem som et par ;) Men dette må man nesten kjenne litt på selv, hva som føles riktig ;)

Blir begge søskna til samboer, og søstera mi;) lillebroren min er for ung til å være fadder. Storebroren min bor for langt unna til å være fadder syns jeg. Så skal jeg ha fetteren min men usikker på om jeg skal tA med følge hans så skal jeg ha ei venninne :) er d noen grense for hvor mange faddere man kan ha ?

Man kan ha mellom 2 og 6 om man har kristen dåp iallefall :) Så maks 6 med andre ord :-)

De to andre har 6, så regner me det blir opp mot det på lillemor også :)
Har spurt et vennepar av oss og de har sagt ja :) åsså skal vi ha en veldig god venninne av meg, hun har også sagt ja :)

Skal også spørre tantegutten min på 17år (håper og tror han sier ja)
Har også veldig lyst å ha tantejenta min, men hun fyller ikkje 15år før ca6mnd etter dåp, så det kommer ann på hva presten her sier om vi får bruke henne (søster sier jenta sjøl garantert sier ja)!
Vi har noen flere kandidater, men ikkje bestemt oss enda....

Morsomt å høre hvordan dere andre tenker når det gjelder faddere :-) Vi hadde egentlig bestemt oss for å ha fire faddere, men nå står vi med seks stykker og klarer ikke velge bort noen. Så da blir det nok seks stk :-) Hadde seks faddere selv, og hadde et bra forhold til alle sammen, så tror det blir veldig greit :-)

De vi skal spørre er:
- Et vennepar (opprinnelig min venninne, men nå henger vi sammen som par siden samboeren min og hennes har fått god kontakt)
- Søskenbarnet mitt og mannen hennes (jeg er gudmor for sønnen deres)
- Samboers bestekompis (har spurt han allerede, og han har sagt ja)
- Samboers gammeltante (har vært mer en nær tante, siden samboer ikke har noen onkler eller tanter.. så hun har alltid stilt opp for han og søskenene. I tillegg er hun barnløs, så tror hun blir veldig glad for det :-) ).

Back
Topp