Faddere i dåp/navnefest

Snoopy!

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Inspirert av den andre tråden her inne. :) Hvem spør dere egentlig om å være faddere? Må det være kun familie? Vi tenker litt på gode venner av oss også, som vi vet kommer til å ha mye å gjøre med barnet. Noen tanker om temaet? :)

Vi skal ha barnets tanter og onkler (4 stk), og to veldig gode venner av oss. Vi vurderer også svogeren til mannen som fadder. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er fadder til et par venninner og jeg syns det har vært vanskelig å følge opp. Pga venneforhold er alltid endring. Å vi har så mye på vær våres kant. Så personlig har jeg lyst å velge familie :) skal hvertfall ha min tante :D

Termin 22 Desmeber 2014
Venter Gutt

Bruker App

Vi har snakket litt om faddere og synes det er vanskelig. Det er viktig at det er noen vi har et godt forhold til og som vi vet kommer til å være der for barnet. Samboeren har en kompis fra ungdomsskole tiden han vil ha som fadder. Så har jeg ei barndomsvenninne jeg har tenkt litt på. Har en onkel jeg også har tenkt på.

Når elstemann døpte seg skulle jeg og BF velge en fadder hver. Jeg valgte søsteren min og han valgte en barndomskompis (som jeg ikke tror har sett ungen siden dåpen)

Denne gang blir det i allefall søsteren til mannen og min søster. Usikker om det er nødvendig med flere!

Forrige gang valgte vi venner av oss, da tanter og onkler allerede er nettopp tanter og onkler. Vi kommer til å gjøre det samme nå. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

På datteren vår er bestemødrene, søsteren min, to gode veninner av meg og ei barndomsveninne av mannen faddere :) så no har eg store problem med å finne ut kem som ska være faddere for lillebror :P

Sent from my iPad using BV Forum

Vi har barnets tanter og onkler:). Vennskapsforhold er stadig i endring, og man er på forskjellige steder i livet, og da ser jeg for meg at kontakten mellom barnet og fadderne kan bli litt så som så.

Sent from my iPad using BV Forum

Forrige gang valgte vi venner av oss, da tanter og onkler allerede er nettopp tanter og onkler. Vi kommer til å gjøre det samme nå. :)

Dette gjør vi også. Tanter og onkler skal få være nettopp det, mens faddere blir nære venner av familien. Er selvsagt aldri sikker på at vennskapet fortsatt er der om 10-20 år, men søsken blir også uenige, eller flytter langt vekk.

Sent from my GT-S5830i using BV Forum mobile app

Ville egentlig ha noen utenom familien. For familien er alltid der. Men så er det igjen at faddrene skal være en del av livet. Så da tenker vi svigersøstra og typen. Men så kommer spørsmål 2... blir dem sammen. Krysser alt jeg har for at dem skal holde sammen. :/ dilemma. ..

Venter på årets Julegave<3

Jeg har en god venninne. En barndomsvenninne, søsteren og broren til barnefaren.

Denne gang blir jeg å spørre mine søstre og muligens svigersøsteren min og kjæresten hennes. De har vært sammen i mange år og det går mot giftemål.
Og skulle de bryte opp er han likevel et godt valg med gode verdier og holdninger og skulle vi falle fra så vil de være et naturlig valg for oss til å være veiledere for barnet. :)

Her blir det bare familie :) Nesten alle jeg har snakket med som valgte venner angrer, nettopp på grunn av at vennskap forandrer seg og de endte opp med å ikke ha noen kontakt med barnet.. :)

Vi hadde ikke navnefest eller dåp, ei heller faddere. Men vi har valgt min søster til å ta over vesla (og etter hvert lillebror) om det skulle skje oss noe.

Takk for mange svar. :) Kanskje vi revurderer venner, men på en annen måte så er vi jo ikke garantert at vi kommer til å ha god kontakt med familie for alltid heller. Men det er vel mer sannsynlig enn venner kanskje.

Her er det søsteren min, Onkelungen til gubben, søskenbarne m/kone til gubben og et vennepar av oss.
Når vi valgte vennene våre så tenkte vi at HVEM er det som vi stoler mest på og føler er de rette til å evt kunne ta seg av ungene OM noe skulle skje med oss. Det måtte være noen vi virkelig følte vi kunne stole på. Som vi viste at om det skjer noe så er de der for ungene. Det føler vi at vi har fått. Å vi gjør det enkelt. Vi har de samme fadderne til alle ungene. :)

Ta de du vil;) personlig har jeg ikke tenkt på det;)

Hun eldste har besteforeldrene som faddre. Minstejenta har min eldste lillebror og sambo og bror og søster til min samboer. Denne gang skal vertfall min minste bror som ikke var konfirmert da minsta ble døypt.

Jente 2010 & 2012 <3
Overraskelse i des/jan :)

Har rett og slett ingen anelse. Tror jeg jeg sambo må snakke litt sammen om hvem vi ønsker :P

Vi skal ha 3 faddere. Denne gangen er det min tur til å velge to som jeg vil ha og mannen sin tur til å velge gudmor/gudfar :) Sist var det omvendt.
Og vi har brukt både venner og familie, med andre ord de som står oss nærmest ;)

Back
Topp