Faddere? Gudmor? Gudfar? ???

Cathis

Elsker forumet
Hva er egentelig det? eller altså hva er forskjellen?
Samboern min har allerede spurt en god venn om han vil være "gudfar" meeeen... alt han veit er at det er noe som heter det, ikke hva en gudfar gjør/er-- og skal man ha båååde gudfar/gudmor og faddere? eventuelt hvor mange??

er ikke fadder og gudmor/gudfar det samme?

Gudmor/gudfar er den som bærer barnet til dåpen. 

ORIGINAL: TauZa

Fikk jeg svar på det =)
hihi

Det er det samme mener jeg. Bare forskjellig kjønn da:p I min familie sier vi fadder[:)]

Jeg kan være på tynn is her,og bare ha fått med meg en brøkdel med det, men;

Før var oppgavene til faddere å sørge for at barnet ble oppdradd i kristen tro, og om noe skulle skjedd med foreldrene hadde det vært fadrenes ansvar å ha barna videre.

I dag har fadre samme oppgave mtp kristen tro. Har inntrykk av at det er mer sympolsk nå. Men, fortsatt en stor ting, så velg noen dere stoler på, og regner med kommer til å være tilstede i livet til barnet[:)]
Vi velger selv ikke personer som er helt imot kristendommen[:-]

oi.. ja de er det samme altså? da synes jeg nesten at det e bedre å kalle det faddere enn gudmor og gudfar egentelig jeg.. mm.. Får et stort dilemma da om hvem som skal bære barnet... Siden gudfar blir en god nær venn av samboern mens gudmor har vi blitt enige om at min søster skal være... ,mmm... Stoler litt mer på min søsters evne til å bære enn han sin.. hehe...

Det er vel forskjellig[;)] ?!Jeg er vant til at pappaen bærer barnet [:)]

ORIGINAL: Cathis

oi.. ja de er det samme altså? da synes jeg nesten at det e bedre å kalle det faddere enn gudmor og gudfar egentelig jeg.. mm.. Får et stort dilemma da om hvem som skal bære barnet... Siden gudfar blir en god nær venn av samboern mens gudmor har vi blitt enige om at min søster skal være... ,mmm... Stoler litt mer på min søsters evne til å bære enn han sin.. hehe...

Som jeg nettopp sa rett over her- så er jeg vant til at far bærer barnet, da det er lov til å ha opp til 6 faddere, og det kan bli vanskelig å velge [:)]

aaaah.. I see! Herlig!! Takk for svar.. Da skal nok samboern pent se seg nødt til å bære så slipper vi noen diskusjoner [:)][:)][:)]

Må legge på denne jeg fant jeg hehe...

"Noen velger faddere nokså tilfeldig, uten å tenke over hva en fadders oppgave er. Men de er viktige! Fadderen skal nemlig hjelpe foreldrene med å gi barnet en kristen oppdragelse, og hvis foreldrene faller bort, overtar fadderne det åndelige ansvar for barnet. Ikke minst skal fadderne be for dåpsbarnet. Det er derfor av stor betydning for barnet selv å få bevisste og gode faddere!"

Men, da mange ikke er praktiserende kristne, så er det vel mest sympolsk i dag jeg er fadder til mine tre tante barn og føler meg æret over å ha blitt valgt iallefall[:)][;)]

ORIGINAL: gulen

Det er vel forskjellig[;)] ?!Jeg er vant til at pappaen bærer barnet [:)]

Ja om Papsen bærer en han gudfar. Mange som vil bære barnet sitt selv.

Vi skal ha 6 fadderer til vårt barn.

Min far
min eldste lillesøster  hun skal bære jeg bærte min niese [:)]
min nest eldste lillesøster

sambos mor
sambos eldste lillebror
sambos bestevenn

Min sønn har 4 faddere, mine to bestevenniner er gudmødre og bf sine to beste venner er gudfedre..

Denne gangen så blir jeg å velge i alle fall en av mine bestevenniner, kanskje min eldste bror..men vi har egentlig ikke diskutert det..vet at han har en kompis som han har pratet om evt til gudfar...

Her sier vi gudmor og gudfar når vi prater om fadderene til sønnen min.. han sier gudmor *navnet hennes*...[;)] sier vel egentlig ikke faddere i noen sammenhenger..[8|] 

Gudfar/gudmor:  er som regel den som bærer ungen til dåpen.. Og holder den under sermonien..

Luemor/luefar: er den som tar av luen til barnet

Fadder: er de som står rundt.. haha.. om du skjønner..

Men ellers så er det ingen forskjell på rollene om du skjønner hva jeg mener..

heheh.. luemor.. tihi.. var søtt navn...

Vi har Luemor til Noah.. Og hun syns det var såååå stas å få være det.. he he..

Jeg er gudmor på kusinen min - det var jeg som bar henne.
Og så er jeg fadder på en annen.

Her hos oss er det ikke det samme[:)]

Back
Topp