Faddere/gudforeldre

ønskebarnet 81

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Må bare spørre etter noe...Vi hadde dåp for vesla for en stund siden.Vi valgte 6 faddere til datteren vår og ba broren til min samboer bære barnet vårt.Så sier svigermor at det er den personen som bærer barnet til dåpen som blir gudfar/gudmor og de andre bare er faddere....Er ikke fadder det samme som gudmor/gudfar???

Last edited:
Må bare spørre etter noe...Vi hadde dåp for vesla for en stund siden.Vi valgte 6 faddere til datteren vår og ba broren til min samboer bære barnet vårt.Så sier svigermor at det er den personen som bærer barnet til dåpen som blir gudfar/gudmor og de andre bare er faddere....Er ikke fadder det samme som gudmor/gudfar???

Nå er visst ikke gudforeldre en egen "tittel" lengre og alle kalles egentlig fadder, men før var det paret som bar som var gudforeldre og resten faddere. Men ja, det din svigermor sier stemmer

Nå er visst ikke gudforeldre en egen "tittel" lengre og alle kalles egentlig fadder, men før var det paret som bar som var gudforeldre og resten faddere. Men ja, det din svigermor sier stemmer
Men dette gjelder ikke nå lenger?Så svogeren min kan ikke kalles gudfar siden de ikke praktiserer det lengre?

Trodde sånn gudfar/mor var mer sånn katolsk praksis? Vi har aldri brukt det utrykket. Her er det bare oldemor/onkel/mamma bar deg til dåpen. Ikke noe spesiell tittel med mindre det er en som er fadder i tillegg som bar. Da blir det jo ene fadderen som bar.

Her gjorde jeg alt selv, å glad for det! For han var illsint ca hele dåps seremonien :p

Stemmer det, og den som tok av luen er luemor/luefar. For de fleste av oss er dette bare titler og jeg kjenner få som skiller mellom de ulike faddere annet enn at det står i dåpsboken.

Her er min søster gudmor og hans bror gudfar. Ville ikke falt meg inn å kalle de for gudmor og luefar.. Høres ut som "han som har kontroll på alle luene":facepalm:

Men dette gjelder ikke nå lenger?Så svogeren min kan ikke kalles gudfar siden de ikke praktiserer det lengre?

Vi sier gudmor og gudfar til de som bar barna, så det er opp til hver enkelt. Men kirka registerer alle som faddere. Før i tiden var det jo også det er hvis foreldrene døde, så skulle det være gudforeldrene som overtok barnet, men det er ingenting sånt lengre, men det var derfor man valgte ett par med gudforeldre og resten ble kaldt faddere.

Jeg har en svigermor som blander seg oppi dette og er MEGET opptatt av dette.Har ført til en stor krangel nå og hadde jeg visst dette så hadde vi fått noen andre til og gjøre det....

Jeg har en svigermor som blander seg oppi dette og er MEGET opptatt av dette.Har ført til en stor krangel nå og hadde jeg visst dette så hadde vi fått noen andre til og gjøre det....
Når ble jeg nysgjerrig. På hvilket måte er det noe å blande seg i eller mulig å lage krangel om? Skjønner om det blir personlig og at du kanskje ikke vil svare.

Hun er meget opptatt av tradisjoner i familien.Hun ble meget fornærmet under dåpen fordi vi sa gudforeldre om fadderene til datteren våres og ville at det skulle bli skrevet opp hvem som bar dattren våres til dåpen.Jeg mener at dette har ikke hun noe med og gjøre og at det er ikke er noe og diskutere men hun lar det ikke ligge.Hun er en dame som har vært vant til og si akkurat hva hun vil og det får hun ikke med meg og blir da meget fornærmet over dette.

Tradisjonen er at den som bærer barnet til dåpen er gudmor/far og resten er faddere. På papirer kalles også de som bærer, for faddere, på lik linje med de andre. Men er man gudmor/far, har man båret barnet.

Hun er meget opptatt av tradisjoner i familien.Hun ble meget fornærmet under dåpen fordi vi sa gudforeldre om fadderene til datteren våres og ville at det skulle bli skrevet opp hvem som bar dattren våres til dåpen.Jeg mener at dette har ikke hun noe med og gjøre og at det er ikke er noe og diskutere men hun lar det ikke ligge.Hun er en dame som har vært vant til og si akkurat hva hun vil og det får hun ikke med meg og blir da meget fornærmet over dette.
Ok. Da forstår jeg. Er vant til at det registreres, men syntes ikke det er noen krise om man bruker rollene om hverandre. Og er helt enig med dere at det ikke er noe hun skal bry seg med.

Har inntrykk av at tradisjonen der har variert litt fra sted til sted. Alle fadrene mine har jeg kalt gudmor/gudfar.

Er selv fadder for nevøen min, der var det mor selv som bar barnet til dåpen. Tror da ikke hun tenker på seg selv som gudmor av den grunn :p

Uansett er det bare fadder som brukes nå, så er jo opp til en selv hva man vil kalle dem.

Det har jo absolutt ingen praktisk betydning whatsoever, så hvorfor ikke bare si at alle er gudforeldre, og ferdig med det?
Jeg hadde gjort det på trass, hvis denne "tittelen" er så viktig for denne kranglefanten..

Det har jo absolutt ingen praktisk betydning whatsoever, så hvorfor ikke bare si at alle er gudforeldre, og ferdig med det?
Jeg hadde gjort det på trass, hvis denne "tittelen" er så viktig for denne kranglefanten..
Det var det vi og tenkte.Er jo som sagt ikke noe forskjell på gudforeldre og fadder lenger og vi sier bare gudmor og gudfar til de fadderne vi har valgt.

Har inntrykk av at tradisjonen der har variert litt fra sted til sted. Alle fadrene mine har jeg kalt gudmor/gudfar.

Er selv fadder for nevøen min, der var det mor selv som bar barnet til dåpen. Tror da ikke hun tenker på seg selv som gudmor av den grunn :p

Uansett er det bare fadder som brukes nå, så er jo opp til en selv hva man vil kalle dem.
Det er det vi også har praktisert.Er selv fadder til 3 barn og vi sier alle sammen gudmor om meg til barna,selv om jeg ikke har bært de til dåpen...

Back
Topp