Fadder, uten og stille i kirka eller feiring?

*UtspyttaLaban*

Forumet er livet
VIP
Går det an, og hvordan fungerer det?[:)]

Jeg er spurt om og være fadder for gutten til ei vennine av meg.
Jeg er ikke medlem av statskirken.
Jeg har problemer med og stille i kirka, pga lillegutt. Han tar ikke flaske, og han skal ikke være i store folkemengder.

Ho mente jeg kunne være fadder uten og stille i kirken, men vi skulle snakke om det litt senere.
Nå spørr jeg her, for jeg vil vite, nemeligt![8D][:)]

Hmm, aner ikke. tror ikke det, så lenge de skriver under ett papir ellernoe? [8|]
Er jo trist å ikke kunne gå, men kan man ikke kan man ikke.

Ja, ene fadderen til jenta vår hadde ikke mulighet til å komme men han er fortsatt fadderen hennes. [:)]

Ene fadderen til min sønn kunne ikke komme. Men dersom du ikke er medlem av statskirka pleier man ikke å få lov til å være fadder.

Du kan fint være fadder uten og stille i kirka. Tror de sier at det skal være ihvertfall 2 faddere i kirka når babyen blir døpt. Så hvis det er tre faddere f.eks så må de 2 andre møte.

ORIGINAL: LittleJ.

Hmm, aner ikke. tror ikke det, så lenge de skriver under ett papir ellernoe? [8|]

Ja regner jo med jeg må skrive under på et eller annet da, men det skal jeg klare[:)]

ORIGINAL: Bleiemos

Ene fadderen til min sønn kunne ikke komme. Men dersom du ikke er medlem av statskirka pleier man ikke å få lov til å være fadder.

Det er presten som bestemmer om en som ikke er medlem av statskirka kan være fadder. Jeg og broren min er ikke medlem av statskirka men han er fadder til jenta mi og jeg er fadder til dattera til bestevenninna mi!!

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

ORIGINAL: LittleJ.

Ja regner jo med jeg må skrive under på et eller annet da, men det skal jeg klare[:)]

Du behøver ikke å skrive under på noe. Det blir bare notert hvem som er faddere så vidt jeg vet. Vi hadde dåp for to uker siden og ingen faddere måtte skrive under på noe[:)]

Jeg er allerede fadder til en gutt da[:)]
Virker som det der er forskjellig fra kirke til kirke. Eller rettere sagt fra prest til prest[8|]

En av mine faddere var ikke til stede under dåpen. De hadde noen andre som var der i stedet, husker ikke hva det heter, men det betyr vel noe sånn som stand in, reserve, eller noe?

Når sønnen vår ble døpt, var det bare 2 av 4 faddere som var i kirka. De andre er faddere uansett.
Men er usikker om det er noen 'regler' når det gjelder medlem/ikke medlem av statskirka.

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

Jeg er allerede fadder til en gutt da[:)]
Virker som det der er forskjellig fra kirke til kirke. Eller rettere sagt fra prest til prest[8|]

Ja det er det helt sikkert!![:)] Jeg ønsket selv å ha søskenbarnet mitt som fadder. Hun er aktivt kristen, men ikke medlem av statskirken fordi det var ettelleranna styr med statskirken de var uenige i. Hun fikk desverre ikke lov siden hun ikke var medlem, og presten sa at det var veldig sjeldent man kunne stille som fadder da..[&o]

Det går an å være fadder uten å stille i kirka og uten å være medlem i statskirka. Men jeg tror presten bestemmer om dere får lov, så snakk med presten først.

ja ene fadderen til snuppen kunne ikke komme i dåpen, men hun er fremdeles fadder [:)]

Trodde man måtte være medlem av statskirka for å være fadder i det hele tatt jeg? [:)]

Jeg er fadder for nevøen min selv om jeg ikke hadde mulighet for å komme i dåpen.
Måtte ikke skrive under på noe.
Mener det sto på nettsiden til kirken vår når vi skulle døpe småen, at faddrene ikke kan være medlem av et trosammfunn som forkaster dåp. Så i teorien skal man kunne være fadder om man ikke er medlem av statskirken, men kommer vel an på presten...

Jeg var fadder 2 uker etter fødsel og da sa venninna mi at det betydde mer for henne at vi kom i selskapet enn i kirka så vi gjorde det bare slik. [:)]

Og jeg er medlem av et trosamfunn som bruker voksendåp og ikke barnedåp. Ikke noe vi ropte høyt om da, for jeg kunne fint stå i kirka og love å være med på å oppdra barnet i kristen tro likevel. Presten spurte aldri heller så da anså vi det for å være en personlig sak mellom foreldrene og meg. [:)]

her går det ikke an og være fadder om man ikke er medlem av statskirken.
Men du kan jo fortsatt være fadder og fungere som det selv om det ikke stå i kirkeboka da [:)]

Stemmer. Noe som er ganske naturlig også da, siden en del av faddernes oppgaver er å oppdra/lære opp barnet i den kristne tro..

Edit; så nå at du har fått vært fadder tidligere. Men det var iallefall slik der jeg hadde dåp.

ene fadderen til snuppa var ikke i kirka eller på feiringa. Han jobber på båt og hadde ikke mulighet til å være med på dagen, men det var helt greit det. Jeg tenkte som så at han skal jo være fadder lenge, så om han går glipp av en dag så spiller det egentlig ingen rolle. Hun hadde jo de andre fadderne der[:)]

Back
Topp