Fadder på 14 år..?

Sebastians*mamma

Elsker forumet
Er halvveis i graviditeten, men jammen har ikke den ene tanten min allerede "insistert" på at hennes datter, da min kusine som kun er 14 år, skal være fadder.. [8|] Blir så irritert når noen skal legge seg oppi alt, og ikke kan la folk bestemme selv... Jeg skal ikke ha henne uansett, har et par andre jeg mye heller ønsker å ha og er ikke redd for å si ifra om det, men alltid like festelig når familie blir fornærmet og det ender opp med sure miner over noe som skal være hyggelig.... [;)] Hva syntes dere, og hvor syntes dere "aldersgrensen" bør gå...?

(fant ut hun var 14 [:D], men blir nok 15 innen noen dåp)

må være komfirmert for å få være fadder da.. [8|]

Jeg mener at en fadder bør være myndig før dem får en slik oppgave. 

Tror ikke en blir registrert som fadder før en er konfirmert, og tror i alle fall en må være konfirmert for å være gudmor/far, da det var da folk liksom var "voksne" før..

ORIGINAL: Azrael

Det ble hun i våres. Så hun er vel 14 da.. men uansett.

ORIGINAL: nica85

ORIGINAL: Azrael

Er ganske sikker på at man være det.. [8|]

man MÅ det.. søstera mi kunne ikke væra det siden hun ikke var konfirmert...

Hun har da ikke noe som helst med hvem dere velger som fadder???
Nei, vet du hva!

Kusinen til mannen min sa hun vill være fadder (gudmor som de kaller det) hvis vi fikk jente, men det var litt på tull, for hun har 3 gutter selv.

DERE og kun dere velger faddere utifra hvem dere mener passer til oppgaven!

Det er nå min mening da!

Når vi døpte Sebastian var det to andre unger også der.. Og den ene hadde to faddere som var 3 og 5 år..
Men leste noe om det en gang, aldersgrensen..
Gå inn på kirken.no og se der [:D]

Det er en ære å bli spurt om å være fadder. Mange ganger vil fadderne tilhøre den nære familie og representere ulike generasjoner. For andre er det naturlig å velge venner av familien. Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Fant dette på kirken.no

Klippet fra kirken.no

Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

En 14-åring kan ikke vær fadder, av den enke grunn at nedre aldersgrense er 15.

Men, at en fadder skal kunne ta seg av barent om det skjer noe med deg, det er helt grunnleggende absolutt feil. Å være fadder har ikke noe som helst med det å gjøre. En fadder har om oppgave å bidra til å gi barnet en kristen oppdragelse, sammen med foreldrene, men hvem som tar over ansvaret for barna dersom foreldrene skulle dø er absolutt ikke knyttet til fadderrolle i det hele tatt.

Når det er sagt: Det er DERE som bestemmer hvem som skal være fadder, ikke noen andre. Ingen kan bestemme at de eller deres datter skal være fadder til ditt barn. Det er det dere som foreldre som bestemmer. Uansett om hun rekker å fylle 15 eller ei.

Men ikke bruk argumentet om å overta foreldrerollen, for det er irrelevant.

Du kan ha unger tilstede ved døpefonten, men de blir ikke faddere. (og du må ha to faddere som oppfyller kravene, for hvert barn) Dog, en fadder trenger ikke være tilstede.

Som jeg skrev i det første innlegget mitt, så skal det ikke bli henne uansett.. Har flere kjempe fine voksne mennesker (som har barn selv) å velge mellom. Blir bare så frustrert når folk skal prøve å bestemme noe de ikke har noe med [8|]

ORIGINAL: *Stella*

Klippet fra kirken.no

Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

En 14-åring kan ikke vær fadder, av den enke grunn at nedre aldersgrense er 15.

Men, at en fadder skal kunne ta seg av barent om det skjer noe med deg, det er helt grunnleggende absolutt feil. Å være fadder har ikke noe som helst med det å gjøre. En fadder har om oppgave å bidra til å gi barnet en kristen oppdragelse, sammen med foreldrene, men hvem som tar over ansvaret for barna dersom foreldrene skulle dø er absolutt ikke knyttet til fadderrolle i det hele tatt.

Når det er sagt: Det er DERE som bestemmer hvem som skal være fadder, ikke noen andre. Ingen kan bestemme at de eller deres datter skal være fadder til ditt barn. Det er det dere som foreldre som bestemmer. Uansett om hun rekker å fylle 15 eller ei.

Men ikke bruk argumentet om å overta foreldrerollen, for det er irrelevant.

Du kan ha unger tilstede ved døpefonten, men de blir ikke faddere. (og du må ha to faddere som oppfyller kravene, for hvert barn) Dog, en fadder trenger ikke være tilstede.

Det var ikke et argument, men et spørsmål [;)] 
Men takker for svar [:)]

Må bare si at det er ikke meningen at faddere\gudmor\gudfar skal ta seg av barnet om foreldrene dør! Det er lenge siden den skikken ble borte.

Jeg personlig syns faddere i dag bare er til pynt, deres egentlige oppgave er å hjelpe dere å oppdra barnet i "kristen tradisjon". Men jeg syns det virker som mange, kanskje de fleste, fadderene ikke tror på det de lover å gjøre en gang, så det oppdraget tror jeg mange faddere feiler stort på...

Syns dere skal velge den dere syns passer best.[:)]

ORIGINAL: #GG#

Jeg mener at en fadder bør være myndig før dem får en slik oppgave. 

Ja det kunne jeg nesten veddet på at de måtte være[8|]

Men hallo også lissom, så lenge det er ditt barn som skal ha en fadder må jo du bestemme og ikke kusina di[8|][:)]

ORIGINAL: Overrasket83

Det var ikke et argument, men et spørsmål [;)] 
Men takker for svar [:)]

Den er grei, bare mente at du ikke burde bruke det som et argument ovenfor dem (eller nevne det for dem i det hele tatt), men rett og lett at dere bestemmer. Og ikke nevne dette, da de lett kunne finne på å argumentere tilbake på den.

For det ER foreldrene som bestemmer hvem som er fadder, ingen andre, og det er grunnleggende veldig hårreisende at din tante "bestemmer" at hannes datter skal være fadder. Det er rett og slett ufattelig at noen kan få seg til å gjøre noe slikt. Det reagerer jeg mye sterkere på enn en 14-åring i fadderrollen (bortsett fra at man altså må være 15 for å lovlig være fadder)

Storebroren min er fadder til min sønn, og han meldte seg ut av statskirka for MANGE år siden.
Gikk helt fint det.
Hadde jo 3 andre som er medlem da.

Back
Topp