Facebook og andre sosiale medier?

mammatildennis2014

Betatt av forumet
Tidligere har jeg ikke tenkt så veldig mye over når jeg har delt bilder og lignende på Facebook og Instagram, men etter å ha overhørt mamma og noen andre startet jeg å tenke.. Den dagen jeg fikk lappen var det noen som gratulerte meg før jeg hadde rukket tilbake på skolen etter oppkjøring.. Sånn skal det ikke bli med babyen.. Jeg synes vertfall nærmeste familie skal få telefon fra oss før det begynner å dukke opp gratulasjoner!
Jeg har veldig mange venner i hele Norge og Norden pga at både jeg og mannen har jobbet med håndball og reist land og strand rundt. Dette fører jo til at vennelista på Facebook var blitt veldig lang. Min hadde passert godt over 1000 personer, og mange som jeg husker, men kunne ikke plassere de. Så jeg bestemte meg for at nå skal dette bli en slutt på, jeg skal vite godt hvem alle jeg har dær er, og satte meg ned og sletta.. Nå er det bare litt over 500 igjen! Må si jeg er stolt over meg selv! I tillegg gjorde jeg sånn at man må være venn med meg for å se bildene mine, for jeg har et ønske om å dele bilder av lillegutt med familie og venner :-)
I tillegg til opprydding på Facebook sperret jeg Instagram kontoen min og slettet alle jeg ikke viste hvem var. Det at jeg da må godta folk der har siste tiden vært en rar opplevelse, for det er rart hvor mange som blir nysgjerrige når du skal ha barn! Har avslått alle uønskede, for eksempel x-antall venner av søstera mi på 13. Og ikke minst siste døynet har jeg fått forespørsel fra en og samme person mer enn 10 ganger.. (Jeg måtte til slutt rapportere han fordi det ble for mye.) det er en grunn til at jeg sperrer profilen, og det må bare folk respektere! Greit nok at da jeg var 16-18 så var jeg den som skulle få med meg alt selv, og ville være venner med alle på Facebook, men fikk jeg avslag når jeg sendte venneforespørsel så sendte jeg ikke ny.. Så barnslig kan man ikke oppføre seg :-)

Hva er deres erfaringer?

Har dere merket økt pågang av venneforespørsel på Facebook?

Og hva tenker dere ang. Å dele bilder av barna på Facebook og andre sosiale medier?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg deler bilder, men skriver mindre enn før. Jeg har en sønn med en skjelden genfeil fra før og det har vært flere tunge år med mye sykdom og sykehus. Det har lært meg mye ifht sosiale medier og hva man bør og ikke bør dele. I tillegg er jeg aktiv i foreningen for hjertesyke barn og har fått venner i hele landet som også har mange utfordringer. Sosiale medier kan være et sted for støtte og dialog, men det er viktig å tenke på hvordan barna skal ha det om 20 år med det jeg har delt..

Sent from my iPhone using BV Forum

Har merket økt forespørsler av perifere nyskjerrige mennesker. Jeg har sperret veggen på facebook, men kommer også til å deaktivere brukeren dagen jeg settes i gang og kommer til å be mannen sperre profilen sin også. Det skal ikke legges ut bilder av lillegutt på facebook :-) ønsker også og annonsere fødselen selv.

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Hvis noen går på den brøleren og gratulerer meg via facebook så blir de slettet for godt.. De som jeg har som venner der, er gamle kjenninger, som ikke ville fått det med seg til "vanlig" og trenger ikke å få det med seg nå heller.. Liker å lese litt rundt om hva de skal (f.eks birøkterkurs, litt dill ifra hva de jobber med, reiser til og slår meg av og til på en diskusjon eller kommer med fine ord) men har skjult de som maser om lillegull er 4uker i dag, lillegull spiser banan for første gang osv.. det blir mas når jeg egentlig ikke kjenner dem engang.. Det hender jeg deler et bilde av mine, men sletter det etter en stund hvis fjes synes veldig godt.. årets første lam blir alltid opplastet som invitasjon til de nermeste at nå har morroa begynt.. ellers er det nokså stille ifra meg.. (bortsett fra en skjult gruppe med jobben)

brukte mye fb i forbindelse med utdanning, men nå er jeg bare innom for å spionere på andre :P. Har lagt ut 1 bilde de siste 4 årene, og det var i bryllupsstasen nå i sommer. Bilder der jeg er med ber jeg andre om å slette. I det minste ikke tagge. Veggen er deaktivert, kommer ikke til å legge ut bilder av barnet nå eller senere. Er av den oppfatning at man ikke eier sine barn og dermed ikke bilder av dem heller. Fb og liknende medier stjeler jo de bildene som blir lastet opp. Man vet aldri hva fremtiden bringer, jeg er svært føre var ifht fb og liknende.

Er bare venn med folk jeg faktisk kjenner på fb. Legger ut bilder og skriver litt, men det er kun venner som kan se de bilder som legges ut.
Om noen skulle gratulere før vi legger ut selv, så blir jeg nok ganske sur!
Mannen min var veldig rask å legge ut sist, og det har han fått beskjed om ikke å gjøre denne gangen. Alle i familien skal informeres først!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Sniker og chatter for det meste på facebook, heheh.
Har ikke behov for å dele alt med folk jeg har gått i klasse med her og der, osv. Men syns det er en grei måte å opprettholde kontakten på.

De som deler for mye info, ja det får bli deres problem.
Men her skal det ikke ut noe gratulasjoner og nyføddbilde mens jeg enda ligger og skrever med beina på føden liksom...
Det er noe sambo og jeg er helt enige om. Å kunne (forhåpentligvis da) få nyte de første timene sammen før vi forteller familien og de nærmeste. De er forøvrig informert om "ingen facebook" regelen:P

Det er kun venner som kan se bildene mine. Har ikke lagt ut så mye om graviditeten på facebook så der er det lite spm om fødsel foreløpig. La ut et ul bilde i uke 18 thats it. Ingen gravid oppdateringer. Kommer nok til å legge ut en status og bilde når hun er født men selvfølgelig etter familie og venner er informert.

Jeg har bare 162 venner på facebook, å vet godt hvem alle er;).. Jeg deler uansett veldig lite, legger ut bilde av frøkna i ny og ne, men sikkert ikke mer enn kanskje 5ganger i året, samme med statusen, den oppdateres sjelden - bare hvis jeg har noe viktig å komme med;).. Bruker egentlig facebook mest for nysgjerrighetens skyld, chatting med venner og er med i endel grupper, men føler ikke for å dele alt med alle der:)..

Instagram profilen min har vært så jeg må godkjenne de som får se bildene mine hele tiden. Er litt mer aktiv med å legge ut bilder der, men jeg vet jo hvem som har mulighet til å se bildene mine:).. Liker også bedre å dele hverdagsbilder der, enn å spamme ned facebook med alt mulig;).. Bildene jeg har på instagran er sikkert 97% av alle bildene av frøkna da;)..

Når det kommer til fødsel, velger vi å ikke fortelle noen at det har skjedd, før vi/jeg er såpass oppegående at jeg klarer å trykke frem en status om det selv, før noen andre får mulighet:).. Det kommer nok jeg til å gjøre omtrent samtidig som sambo ringer foreldrene våre, og sender melding til de andre som bør ha mulighet til å få vite det før "alle" har sett det:p

Jente født juli 2011 ~ termin med lillebror, i april 2014 :)

Jeg ventet veldig lenge før jeg publiserte på facebook at vi ventet nr 3. Var vel etter at permisjonstia hadde startet ;)

Vi har snakket med familie tidligere om at vi selv ønsker å publisere på facebook at lillen har kommet når han har kommet.

Håper at de respekterer det denne gangen også.

Sniker her...

Vi sa at vi ikke vil at rykte skulle spres på face før vi hadde sagt fra til de nærmeste selv, og postet på Facebook. Men neeeeei da, bare noen timer etter fødsel lå gratulasjoner på facebook, uten at vi hadde gitt beskjed til vedkommende. Da gikk mange av våre venner ut å postet linker på veggen vår om at foreldre skal få fortelle selv :-)
Likte den støtten, og masse andre FB venner likte disse linkene.

Jeg er en av de som ikke legger ut bilder av barnet mitt (ansikt) de skal få slippe å se barndommen sin (privatlivet) på nett da de blir store.

Februar -14 mamma <3

Back
Topp