FAAN!! kjenner jeg blir SUR.. 3åring vil ikke sove....

mai*mamma*09

Glad i forumet
ja, eller jeg blir ikke sur, bare oppgitt og VELDIG slite, her legger minstemann seg kl 18.
Og når han er lagt begynner vi stellet på eldste som er 3år.
Vi setter på ett lite lys på rommet hans, synger nattasang og nusser godnatt..
Men så snur det helt:
han slamrer igjen døra si, står å hamrer på døra og roper på mamma.. sånn fortsetter det helt til jeg har gått inn 10283473 ganger til han løpet av
4 timer.. Er vi heldige, sovner han kanskje før 23.00:O
kjenner jeg blir så sliten og frustrert..

er det noen som har noen gode råd?

hilsen en fortvilet mamma..

Jr. har litt tendenser dit, varierer fra kveld til kveld.
Hva skjer om dere sitter hos ham til han sovner?
Noen ganger er Jr. så giret opp at dersom jeg legger ham og går ut tar det plutselig 1 1/2 time med tull før han sovner; om jeg derimot setter meg ved sengekanten og holder ham i hånden (sånn at han ikke setter seg opp) så sovner han på fem minutter.
Og da ofrer jeg gjerne de fem minuttene. [;)]

Andre kvelder går det i "Nå snakker jeg ikke med deg mer" - da ser jeg ikke på ham, snakker ikke med ham, reagerer ikke på det han sier, bare tar ham i hånden og leier ham inn i seng og brer dyna over ham, evt. bærer ham inn i seng.
Raskt, "upersonlig", evt. med et kjapt "Natta, sov godt" når jeg går ut.
Da er det ikke like gøy.
Dørhamring o.l. må enten ignoreres helt, eller så må du gå inn og legge ham under dyna uten å gi ham noe oppmerksomhet.
Kommer til å ta noen netter, men vanligvis slutter det å være gøy å stå opp/bråke etter et par omganger.

Når står han opp?
Sover han om dagen?
Har dere prøvd å vekke ham tidligere/kutte dagsøvn for å se om han blir så trøtt at han slukner på kvelden?

ORIGINAL: Minerva

Noen ganger er Jr. så giret opp at dersom jeg legger ham og går ut tar det plutselig 1 1/2 time med tull før han sovner; om jeg derimot setter meg ved sengekanten og holder ham i hånden (sånn at han ikke setter seg opp) så sovner han på fem minutter.

Andre kvelder går det i "Nå snakker jeg ikke med deg mer" - da ser jeg ikke på ham, snakker ikke med ham, reagerer ikke på det han sier, bare tar ham i hånden og leier ham inn i seng og brer dyna over ham, evt. bærer ham inn i seng.
Da er det ikke like gøy.
Dørhamring o.l. må enten ignoreres helt, eller så må du gå inn og legge ham under dyna uten å gi ham noe oppmerksomhet.
Kommer til å ta noen netter, men vanligvis slutter det å være gøy å stå opp/bråke etter et par omganger.

Når står han opp?
Sover han om dagen?
Har dere prøvd å vekke ham tidligere/kutte dagsøvn for å se om han blir så trøtt at han slukner på kvelden?

Han står opp ca kl 7 hver dag, han sov i bhg da han begynte der i august, gikk fra to timer til en time rett før jul, da var det helt ekstremt å legge han. tenkte vi skulle prøve å holde han våken i bhg noen dagen bare sånn for å se hvordan det går om kvelden da..

tingen er den at han er så trøtt (overtrøtt) at han ikke en gang gidder å tenke tanken på å legge seg :S

ville prøvd å droppet dagsoving.

ORIGINAL: mai*mamma*09

ORIGINAL: Minerva

Da er det ikke like gøy.

Når står han opp?
Sover han om dagen?

Han står opp ca kl 7 hver dag, han sov i bhg da han begynte der i august, gikk fra to timer til en time rett før jul, da var det helt ekstremt å legge han. tenkte vi skulle prøve å holde han våken i bhg noen dagen bare sånn for å se hvordan det går om kvelden da..

tingen er den at han er så trøtt (overtrøtt) at han ikke en gang gidder å tenke tanken på å legge seg :S

Da må dere legge ham tidligere.

ORIGINAL: MorraTeFreja

Jeg er ingen fan av klistremerker og "holde-i-hånden" Jeg misliker sterkt dill og dall med unger når det kommer til legging, smokk, trass, sutring osv...

Han er 3 år, det betyr at han forstår konsekvenser. Og om han ikke gjør det, så er det på tide.
Jeg hadde satt meg ned med han, forklart at når det er natt, så er det nettopp det. Om han ikke legger seg fint, så fjerner jeg "goder" som bamse, smokk, klut etc - og i siste ende lyset.
Å returnere til rommet utallige ganger i løpet av en kveld hadde jeg aldri funnet meg i. Han terroriserer dere - og han ser at det funker. Han får oppmerksomhet.

De gangene (som har vært få) min datter har tullet på kvelden får hun klar beskjed om hva som vil skje om hun fortsetter - og at jeg ikke vil snakke med henne før i morgen. Det funker.

Forskjellen på meg og mange andre mødre, er at mitt "mammahjerte" tåler godt å høre ungegråt [8D]

Og før dere går løs på meg, jeg snakker om friske barn som trasser/gråter/sutrer uten grunn.

Dagduppen i bhg må utgå!

Thank you darling <3

MorrateFreja - jeg ser den, og er tildels enig.
Men jeg er sliten og trøtt og lider av søvnløshet og kort lunte, og når Jr. turner rundt på andre timen opplever jeg at fem minutter med en varm barneneve i min er en bedre løsning enn at han turner rundt i en time til, eller blir hysterisk (enten av latter eller gråt), og jeg blir verdens verste kjeftesmelle-surmage-nazimamma.
Det blir altså vel så mye en fokusendring for min del som for hans - at nå ligger slipper jeg sinne, frustrasjon og planer en liten stund, setter meg godt til rette med en bok i hånden, og holder ham i hånden (gjerne til tross for høylydte protester, siden han helst vil krabbe rundt i senga) til han blir liggende stille og sovner.
Stort sett tar det fem minutter, og det sparer meg for å hale en morgentrøtt unge med søvnmangel ut av senga neste morgen... [;)]

De fleste kveldene er han imidlertid flink og legger seg pent etter et par nattasanger.
Om man ser bort fra 2-5 toalettbesøk første timen, da. [8D][:D]

Enig med MorraTeFreja

Hvis barnet ditt er 3 år gammel og fortsatt sover lur på dagtid, ja..da er det ikke rart at han ikke vil sove når klokken er 19 !
Jeg ville kuttet ut dagssovingen, så skal du se at sønnen din får snudd litt på døgnet iløpet av en ukes tid !
Lykke til [:)]

Ps: Hvis du tror han blir overtrøtt av å vente til kl 19 med å legge han hvis han ikke skal sove lur på dagtid, Prøv å legg han samtidig som du legger den minste..feks kl 18.

ORIGINAL: MorraTeFreja

Jeg er ingen fan av klistremerker og "holde-i-hånden" Jeg misliker sterkt dill og dall med unger når det kommer til legging, smokk, trass, sutring osv...

Han er 3 år, det betyr at han forstår konsekvenser. Og om han ikke gjør det, så er det på tide.
Jeg hadde satt meg ned med han, forklart at når det er natt, så er det nettopp det. Om han ikke legger seg fint, så fjerner jeg "goder" som bamse, smokk, klut etc - og i siste ende lyset.
Å returnere til rommet utallige ganger i løpet av en kveld hadde jeg aldri funnet meg i. Han terroriserer dere - og han ser at det funker. Han får oppmerksomhet.

De gangene (som har vært få) min datter har tullet på kvelden får hun klar beskjed om hva som vil skje om hun fortsetter - og at jeg ikke vil snakke med henne før i morgen. Det funker.

Er sååå enig!!! Her er det ingen dilldall heller, hun ble 3 år på lørdag, og når hun har kommet i seng er det ikke noe mer kontakt!
Har ikke vært noe "tull" siden hun var 7-8 mnd faktisk! Natta er natte, lese og kose gjør vi i stua før hun er i seng..

Men jeg merker jo om hun er veldig våken, da drøyer vi litt lenger [:D] Legger henne 1930, da er hun stort sett trøtt.. gråter hun og er sutrete før
det så er det bare å legge seg. Hardt mot hardt! 

Jeg tror det kan være lurt å gi han litt oppmerksomhet etter at minstemann er i seng, litt "storebror-tid" med dere alene, så avtale at nå
er det natt etc. Lykke til [8D]

Sove på dagen har ikke min gjort siden i sommer forresten, så det må du nok slutte med.. sover hun, legger vi henne ikke før 22!!

- kutte ut dagsoving
- forberede, forberede, forberede I GOD TID (ikke bare verbalt, men også i handling-som å roen ned ol)

Dagsoving må fjernes, det er helt klart. Ellers så har vi dagens kosestund i sengen før hun sovner her.
Og som regel sovner hun på 10 min om vi ligger ved siden av henne. Trygt og godt. Handler ikke om å dille eller noe, men dette funker her :)

Min er 3 år og har ikke sovet på dagen på lenge.

Vi slet med at han styra like lenge som han sov om han sovnet i barnehagen.

Jeg ville kuttet ut sovingen på dagen. Lagt han tidligere.

Holder han fremdeles på så sett deg på rommet hans lengst unna senga, helst ved døra sitt med ryggen til han.
Går han ut av senga så sier du første gang. " nå er det natta, du skal sove. God natt"

HVER GANG han går ut av senga etter det så tar du han bare i hånden og fører han tilbake. Ikke si et ord.
Han vil til slutt skjønne poenget.

IKKE si et ord til han. Samme hvor mye han bråker og styrer. ER bare for å få kontakt. ikke se på han heller før han er like ved deg.

I løpet av noen dager så skal du ha kuttet ned på tiden med tull

Jeg vil bare legge til at jeg mener det viktigste arbeidet gjøres i forkant (som i alt arbeid - jobbe forebyggende). Har du gjort et godt forarbeid, bør resten være kort og greit. Jeg ser ingen grunn til at hovedjobben (når det gjelder en 3 åring) skal gjøres UNDER leggingen (bruke masse tid og krefter her). Pass på at barnet har vært i nok aktivitet i løpet av dagen, fått frisk luft, nok/riktig mat/drikke, litt kvalitetstid med foreldrene, roet seg før leggingen, fått nok - ikke for lite/mye søvn osv osv. Har du gjort et godt stykke arbeid i forkant, er det god grunn til at prosessen bør være så kort som mulig, jf MTF

Back
Topp