Førstekontroll i ule 16-18

• Trådstarter Trådstarter SecondChance
  • Opprettet Opprettet
S

SecondChance

Guest
ringte fastlegen for å bestille time til første svangerskapskontroll. Første ledige time er jeg i uke 16 etter tul-termin, uke 18 etter EL/mens-termin.
Var FØRSTE ledige....

Synes dette var skrekkelig lenge til. Kommer jo ikke til å få time til oul før om vinter og vår ettersom det er etter første kontroll hun sender henvisningen..

Det hørtes ikke helt bra ut.. I fastlegeforskriften står det at man i prinsippet skal få time innen fem arbeidsdager. Jeg ville ringt og hørt om å fremskynde, evt stå på liste ved avbestillinger.

Skal de ikke ta blodprøver og diverse i uke 12 da? Og jevnlige urinprøver?
Jeg har allerede vært på to svangerskapskontroller hos lege, fått første time hos jordmor og fått time til OUL. Synes du bør kreve å få time tidligere [emoji23]

Jeg har nå snakket med både JM-kontoret og legesenteret på nytt.
JM kunne ikke hjelpe, for her i kommunen er reglene slik at førstekontroll MÅ skje hos lege pga blodprøvene og registreringen. De henviste meg til å «mase» på legekontoret ang å få fremskyndet timen.
Ringte dit igjen. 5-dagers regelen gjaldt ikke for normal svangerskapsoppfølging. Timen jeg har fått er om 6 uker. Legger jeg mens-termin til grunn (det er jo utelukkende den de vil forholde seg til før oul) er jeg da 17+4. På tul har jeg fått antydet 9 dager kortere.

Blir litt frustrert, er jo aldri hos legen, men nå må jeg jo. Fastlegeordningen her i kommunen er sprengt, å bytte er derfor ikke et alternativ :banghead:

Jeg ville ringt sykehuset du skal føde ved og spørre om de vil ordne time til oul uten henvisning. Forklar situasjonen og håp at de kan gjøre unntak og være litt forståelsesfull.

Og så ville jeg ringt legekontoret hver morgen for å høre om de hadde noen avbestillinger. Litt for å poengtere for dem at dette blir for dumt. Og for å prøve å være heldig å få komme tidligere. 6 uker er veldig lenge å vente til nå som du allerede er et godt stykke på vei.

Når det gjelder blodprøvene burde du også kunne få komme på legekontoret og tatt dem nå. Det er jo legesekretæren som tar blodprøvene, så de burde dem i alle fall hjelpe deg med å få tatt, samt at du får levert urinprøve.

Det var vel litt i det seneste laget, da er det jo straks tid for 2 kontroll:wideyed: Det går ikke an å ta blodprøver og registrering en annen plass enn hos fastlegen, så kan du heller ta samtalen og få henvisning til oul hos jordmor??

Legen min satt opp første kontroll i slutten av uke 12, det syntes han var i tidligste laget...? Står da vitterlig 8-12 på de fleste plasser:shifty: Noen leger..!:arghh:

Back
Topp