Førstegangsprøver etter prevensjonsslutt

håpefull.fp

Andre møte med forumet
Hei! Tok ut pstav for litt over en måned siden. Ikke fått mensen enda men har siden da testet for EL jevnlig. Fikk positiv ELtest for 8 dager siden. Hadde også eggløsningsslim dagen etter jeg testet positivt. Testet negativt dagene etter. Siden da har jeg hatt ømme bryster og brystvorter, oppblåst mage samt stikkinger i ny og ne, sure oppstøt, treg mage. I går hadde jeg kjempe vondt i nedre del av magen - så har derfor en del spørsmål som må luftes ut for å forhåpentligvis få svar.
- hvis det stemmer at jeg hadde EL for 8 dager siden, hva er da min dpo? Og når kan jeg teste meg med graviditetstest?
- kan dette være pms? Hadde regelmessige blødninger før pstav, men kjente aldri noe mensensmerter.. (har hatt pstav i litt over 5 år, uten mens om dette er av betydning)
- hvilke tidlige symptomer hadde du, og når testet du positivt på graviditetstest?

Last edited:
Hei :)
Når man tester med EL tester, så regner man eggløsning dagen etter positiv, som da blir "0 dpo". Så, om du hadde positiv EL den 14 mars, så vil 15 mars ha vært EL dagen, og du vil da i dag være 7 dpo.
Du kan teste med tidligtest allerede i morgen, i så fall, men de færreste får positiv så tidlig. Om du klarer, så vil 10 dpo være bedre; og om du kan vente helt til 14 dpo, så vil det være mye mer sikkert.

symptomene du har nå, er nok mest sannsynlig pms, ja. Et eventuelt egg ville ikke ha festet seg før tidligst 6-7 dpo, så det er nok ikke gravidsymptomer.
Etter prevensjonsslutt, kan symptomene være litt på grunn av at kroppen prøver komme i balanse etter å ha vært lenge uten å produsere hormonene sine selv..

Jeg har ikke selv testet positivt så tidlig; antydning på kveld 9 dpo, men svake streker noen dager frem.
Ikke så mye symptomer å skryte av sånn sett. :)

Back
Topp