Førstegangsgravid

Lillemy2906

Flørter med forumet
Hei
Ville bare høre litt om deres erfaringer fra da dere var gravid første gangen? Ganske sikker på at de fleste her inne har flere barn, og sitter med fler erfaringer enn meg :smiley-angelic002 Kunne dere sagt litt om:

-Alder når dere var gravid første gang
-Hvor lang tid det tok før dere trodde på graviditeten?
-Når sa dere det til andre?
-Dro dere på ultralyd privat eller ventet til offentlig time?
-Evt om dere ble skikkelig dårlig?

Jeg starter i ny jobb neste mandag og frykter at jeg vil bli kjempedårlig om noen uker. Jeg er litt kvalm på morgenen nå, men det er helt overkommelig. Har også en mann som ikke ser behov av å betale for tidlig ultralyd, da vi prøver å spare inn der vi kan. Jeg har ikke et kjempebehov for tidlig ultralyd, men vi skal hjem til hans foreldre i oktober på høstferie og da hadde det vært koselig med ultralydbilde. Det er akkurat i grenseland på uke 11/12 tror jeg.

Beklaager lang post, men dere virker så kloke og herlige
 
Svangerskap 1 (2017/2018):
23år, trudde på det med ein gong. Venta til det var gått 3 månadar. Kun ordinær UL (veke 18). Ikkje dårleg, men sleit ein del med bekken/rygg utover. Sjukmeldt gradert eller heilt frå veke 24 utover trur eg.

Svangerskap 2 (2020):
25 år, trudde på det med ein gong, men tok privat UL veke 11-12 fordi svigerinna mi hadde MA året før (skulle egentlig få det offentleg, men covid kom..). Var sjukmeldt frå veke 7 på grunn av rygg/bekken, men ikkje dårleg. Fortalte det etter veke 12.

Svangerskap 3
29/30 år, sleit med å tru på det, men no gjer eg det. Blir privat UL veke 7 fordi eg vil, og så OTUL (offentleg/ordinær tidleg ultralyd) veke 11-14 og OUL rundt 18. Foreløpig ikkje dårleg (og trur ikkje eg blir det - bank i bordet), men spent på når bekken og rygg melder seg då eg nettopp er frisk frå ein prolaps :p Ventar til veke 12 denne gongen også!
 
Last edited:
Jeg var 19 når jeg ble gravid (året jeg fylte 20). Fant det ut veldig sent, typ mellom uke 9-10, da jeg gikk på Cerazette, så hadde ikke hatt mensen på mange år.
Da det var vanskelig å fastslå termin, fikk jeg dekt UL på sykehuset. Jeg sa det til mamma med en gang, og selvfølgelig viste samboeren min på den tiden det også, da det var han som kjøpte test fordi jeg bare sov :hilarious:
Jeg trodde vel ikke på det før jeg kjente spark (uke 15).

Jeg var skamdårlig fra uke 11-20 med oppkast flere ganger om dagen (jente), var kjempe trøtt fra start av, sov mye og hadde ømme bryster.
Med nummer to var jeg ikke dårlig (gutt), brakk meg mye av mat bare, men kastet ikke opp en eneste gang.

Jeg syns det er veldig betryggende å ta privat UL før uke 12/13. Da blir det litt mer realistisk. Men tok noen runder med mannen her før han ble med på det, måtte forklare han hvorfor jeg mente det var nødvendig. Da i forhold til ny jobb jeg starter i, barna vi har hjemme etc. Vil ikke fortelle det før jeg vet alt ser bra ut:) Kommer derfor ikke til å fortelle det til en sjel før TUL er tatt.
 
Hei Silje ❤️ Jeg var gravid for første gang da jeg var 26 år, og for meg gikk det nesten ikke opp for meg før babyen var ute, da jeg hadde så lite symptomer.. :hilarious: Brukte nesten litt tid på å få det til å gå opp for mer etter babyen var kommer ut også egentlig.. for dette er jo en svært surrealistisk og unik opplevelse! ❤️ Med andre var jeg 28 år og hadde litt den samme opplevelsen da også egentlig.. :hilarious: Skikkelig rart å være gravid. Gikk kanskje litt opp for meg da babyen sparket og jeg var på ultralyd - ellers fløt jeg bare på en rosa sky og tok alt som det kom ❤️

Med første var jeg i uke 18 tror jeg, fordi jeg syntes det var så gøy å holde det hemmelig. Med andre klarte jeg ikke å holde meg mer enn til uke 12/13. Tenker å holde meg til 12/13 nå også - det kommer sååå an på om magen popper ut før jeg er klar :angelic:

Jeg tok tidligtidlig ultralyd i uke 7/8 med begge, og falt da til ro med at det kanskje var noe inni der. Stressa litt før ultralyden da jeg var så redd det ikke var noe liv. Mulig jeg tar privat nå også, da det er så lenge å vente til uke 12/13/14..

Jeg var kun litt uggen på kveldstid helt i starten på begge, samt litt murringer, ligamentsmerter og kynnere utover svangerskapene. Fikk også litt bekkenproblemer med andremann. Foreløbig har jeg kun litt murringer nå å da ❤️

Masse lykke til med svangerskapet ❤️
 
Jeg fikk første barnet mitt i 2022, da var jeg 31-32år. Jeg trodde på det fra første positive test! Hadde ingen tanke i hodet om at det kanskje ikke kom til å gå bra :angelic: jeg hadde lyst å roooope til hele verden at jeg var gravid, så klarte ikke holde det hemmelig et sekund. Vi hadde to private ultralyder, en rundt uke 12 og en rundt uke 14. grunnen til det var at samboeren min skulle være bortreist da vi hadde fått time til ordinær ul, og han ville så gjerne være der når vi fikk vite kjønn.
Så hadde jeg også en ul i uke 6-7, i forbindelse med celleprøvetaking. Men det var på sykehuset, så måtte ikke betale for det.
Jeg ble kjeeempe dårlig… var konstant følelse av å være fyllesjuk. Grusomt var det. Våkna så mye på natta og var så dårlig, hang over vasken og prøvde å få i meg en tørr brødskive eller en halv banan. På dagtid var jeg plaga med magen og måtte fly på do i tide og utide. Nå går jeg bare å venter på det samme :banghead: håper jeg slipper unna denne gangen….
 
Heisann :)

Du har en spennende tid i vente <3

Min første er en liten bryllupsgave - kom 9 mnd etter bryllupet og da var jeg 27 år. Jeg ble så revet med at jeg ringte min far med en gang, hehe. Mannen min ble ikke sååå happy for det for han ville at han og jeg skulle dele det kun vi to litt lenger, men jeg ble veldig revet med som sagt. Og så delte vi med nærmeste i kort tid etter det. Vi hadde vært sammen i 8 år så kom ikke akkurat som et sjokk på folk uansett, hehe.

Jeg bestilte tidlig UL hos min faste gyn i uke 8, tok privat i uke 12, 14 og 17. Var så spent og ville se hele tiden. Hadde ikke all verdens inntekt da vi heller, men var også for å roe nerver for var jo litt redd i tilfelle jeg overså noe. Men alt gikk bra, og i dag har jeg en utrolig kul, morsom og spennende 2 klassing i hus.

Andre barnet fødte jeg 4 uker før jeg fylte 30. Der delte vi kun med nærmeste bestevenner, men ikke familie. De fikk vite 3 mnd senere på min manns feiring av fullført doktorgrad. Tok flere ultralyder da også, for er jo veldig spent. Har en morsom, sjarmerende skuespiller i hjemmet idag som snart blir 5 og har lenge ønsket seg enten et søsken, eller en valp.

Jeg var veldig dårlig med nr 2, og det varte lenge. Men var ikke sykemeldt med noen av dem. Håper ikke jeg blir dårlig nå heller.

Eldste kom to dager før termin, mens minsten kom 8 dager etter termindato. :cool:
 
Heisann :)

Du har en spennende tid i vente <3

Min første er en liten bryllupsgave - kom 9 mnd etter bryllupet og da var jeg 27 år. Jeg ble så revet med at jeg ringte min far med en gang, hehe. Mannen min ble ikke sååå happy for det for han ville at han og jeg skulle dele det kun vi to litt lenger, men jeg ble veldig revet med som sagt. Og så delte vi med nærmeste i kort tid etter det. Vi hadde vært sammen i 8 år så kom ikke akkurat som et sjokk på folk uansett, hehe.

Jeg bestilte tidlig UL hos min faste gyn i uke 8, tok privat i uke 12, 14 og 17. Var så spent og ville se hele tiden. Hadde ikke all verdens inntekt da vi heller, men var også for å roe nerver for var jo litt redd i tilfelle jeg overså noe. Men alt gikk bra, og i dag har jeg en utrolig kul, morsom og spennende 2 klassing i hus.

Andre barnet fødte jeg 4 uker før jeg fylte 30. Der delte vi kun med nærmeste bestevenner, men ikke familie. De fikk vite 3 mnd senere på min manns feiring av fullført doktorgrad. Tok flere ultralyder da også, for er jo veldig spent. Har en morsom, sjarmerende skuespiller i hjemmet idag som snart blir 5 og har lenge ønsket seg enten et søsken, eller en valp.

Jeg var veldig dårlig med nr 2, og det varte lenge. Men var ikke sykemeldt med noen av dem. Håper ikke jeg blir dårlig nå heller.

Eldste kom to dager før termin, mens minsten kom 8 dager etter termindato. :cool:
Så fint å høre at du ikke ble sykemeldt, det gir håp hehe:happy093
 
Back
Topp