Førstegangsgravid som trenger hjelp

Grisaiboka

Glad i forumet
Hei.
Jeg er 10 uker på vei, var hos legen sist uke, men føler jeg får så lite informasjon av hun. Lurer nesten på om jeg er den første gravide hun har vært borti, det føles som jeg kan mer enn henne

Det jeg lurer på er egentlig hvordan få bedre oppfølging enn av legen? Hvem skal jeg da kontakt med? Er det helsestasjon, jordmor eller noen andre? Og er det slik at jeg bare ringer eller er det meningen at legen skal ha sendt noe henvisning eller noe? Og det samme er det med oul, må jeg bestille det selv?

Tusen takk

Hei! Jeg vet ikke hvor du bor, men alle kommuner skal ha en jordmor. I større byer kan du også bruke jordmødre på private legesentre. Du kan selv velge om du vil gå til jordmor, lege eller begge to. Det avhenger selvfølgelig også av din og babyens helsetilstand. Du kan ta kontakt med jordmor selv, i alle fall på private legesentre. Oul bestilles av jordmor eller lege. Det mest vanlige er vel at man bruker jordmor til vanlige svangerskapskontroller, og lege dersom det er noe utover vanlig kontroll. Ring til legesenteret ditt og spør sekretærene om du trenger henvisning til jordmor. Hvis så, kan legen henvise deg uten at du kommer til time, hun vet jo at du er gravid.

Hei på deg.

Jeg blir alltid både oppgitt og skuffet når jeg hører historier som din! Og jeg kan godt forstå at du kjenner deg både usikker og dårlig informert.

Den som har den første kontrollen av en gravid kvinne skal informere om veldig mange ting. Som gravid kan man selv velge om man vil gå til lege, jordmor eller en kombinasjon av begge.
Som skrevet ovenfor, så kontakter du kommunen der du bor og ber om å snakke med jordmortjenesten. Du trenger ingen henvisning. Den som har første kontroll har også ansvar for å sende henvisning til ultralyd og til å informere kvinnen om det!

Så essensen er: Kontakt jordmor snarest og be om all den informasjon som ligger i en første kontroll.

Masse lykke til videre - jeg håper du finner deg en god jordmor så du kan føle deg godt informert og ivaretatt :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Tusen takk for svar.
Jeg får "manne" meg opp å ringe. Ikke altfor glad i telefoner, men forstår jo at det er noe jeg må bli vant med når man er gravid.

God helg!

Hei :happy10
Jeg føler også at jeg har fått utrolig dårlig informasjon av legen. Så jeg tenkte jeg skulle besøke jordmor og kanskje få mer informasjon der, men nå har jeg prøvd å ringe til mange forskjellige numre som skal være til jordmor og kommer bare til opptatt signal :schocked028

skal det virkelig være sååå vanskelig å få skaffet serg en jordmor ? :/ Jeg er førstegangsfødene, så jeg stresser over ingenting og da hadde det vært fint å kunne fått lettet stresset innimellom og sbakket med jordmor :)

Hilsen en urolig førstegangsfødende <3

Back
Topp