Førstegangsgravid og veldig nervøs...

Maibarn18

Andre møte med forumet
Heisann alle!

I dag var jeg hos legen for å få bekreftet at jeg er gravid, og det var jeg, i 6.uke. Pga min høye alder er jeg kjemperedd for at det skal være noe galt med barnet, og har derfor bestilt NIPT-test i Gøteborg i uke 10. Håper at skuldrene senker seg litt etterpå, for akkurat nå er jeg redd for å både miste barnet og at barnet skal være sykt. Kjenner på gleden innimellom også, men er mest redd, og det er fryktelig slitsomt! Er veldig, veldig trøtt, men utenom det har jeg ingen symptomer, og det stresser meg også litt, selv om jeg vet at jeg ikke trenger å stresse over det. Griner for hver minste ting gjør jeg også :rolleyes: Håper disse første ukene går fort, men har en følelse av at de kommer til å gå fryyyktelig sent...
 
Gratulerer så mye [emoji173] det går nok kjempe bra! Det og være trøtt er jo et kjempe tegn! Og følsom [emoji1303]
 
Gratulerer så mye! [emoji4] Prøv å senke skuldrene! Og nyt at du er gravid [emoji173]️
 
Heisann alle!

I dag var jeg hos legen for å få bekreftet at jeg er gravid, og det var jeg, i 6.uke. Pga min høye alder er jeg kjemperedd for at det skal være noe galt med barnet, og har derfor bestilt NIPT-test i Gøteborg i uke 10. Håper at skuldrene senker seg litt etterpå, for akkurat nå er jeg redd for å både miste barnet og at barnet skal være sykt. Kjenner på gleden innimellom også, men er mest redd, og det er fryktelig slitsomt! Er veldig, veldig trøtt, men utenom det har jeg ingen symptomer, og det stresser meg også litt, selv om jeg vet at jeg ikke trenger å stresse over det. Griner for hver minste ting gjør jeg også :rolleyes: Håper disse første ukene går fort, men har en følelse av at de kommer til å gå fryyyktelig sent...

Sniker fra april.

Du vet du har krav på duotest i Norge dersom du er over 38 ved terminen? Og så kan du jo ta en privat ul i påvente av duotesten. [emoji4]
 
Gratulerer [emoji173] Håper du klarer senke skuldrene og nyte graviditeten. De bekymringene kommer vi nok ikke foruten! Uansett om det er første eller femte barnet! Puuh , masse lykke til[emoji106] Hold oss oppdatert på hvordan det går!
Vi har ikke bestemt oss for om vi ønsker duotest enda, siden jeg kommer til å være 38 ved termin!
 
Spar de pengene å ta en duotest og blodprøve i uke 12,er de i tvil der får du NIPT-testen her mener jeg og ha hørt:) så kan du jo høre med fastlege å be om blodprøve 2 ganger med 2 dagers mellomrom for å se om det er stigning:) det gjør jeg..skal ta siste blodprøve i dag og får svar i morgen. Det hjelper meg veldig i hvertfall..så tar jeg en ul i uke 8-9 når man er over de verste ukene:) så duotest i uke 12:) lett å si man skal slappe av men kanskje dette vil berolige deg litt❤
 
Spar de pengene å ta en duotest og blodprøve i uke 12,er de i tvil der får du NIPT-testen her mener jeg og ha hørt:) så kan du jo høre med fastlege å be om blodprøve 2 ganger med 2 dagers mellomrom for å se om det er stigning:) det gjør jeg..skal ta siste blodprøve i dag og får svar i morgen. Det hjelper meg veldig i hvertfall..så tar jeg en ul i uke 8-9 når man er over de verste ukene:) så duotest i uke 12:) lett å si man skal slappe av men kanskje dette vil berolige deg litt[emoji173]
Jeg er under 38, så får ikke duotest.
 
Uff ja, de er lange og nervepirrende de første ukene! Man må bare stole på sin egen kropp, rett og slett overlate kontrollen til kroppen. (Lettere sagt enn gjort så klart..) Men kroppen er jo ganske så fantastisk da! [emoji4] Jeg var veldig nervøs i mitt første svangerskap og hadde nær sagt ingen symptomer de første tolv ukene. Innen det var tid for TUL i uke 12 hadde jeg greid å overbevise meg selv om at det ikke var liv der inne, for så lite var det vel ikke mulig å kjenne?! Ble noen gledestårer da jeg så den lille reka sprette rundt på skjermen. [emoji4] Håper alt går bra og at du får gode nyheter i uke 10! [emoji256]Sannsynligheten for at det går bra er jo større enn for at det ikke går bra. [emoji106]
 
Er selv 36 å jeg får...snakk med fastlegen,har du en grei fastlege så sender han henvisnig:)
Får jeg spørre hvor/hvilket sykehus henvisningen er sendt siden du har fått det innvilget? Jeg er også 36. Jeg fikk avslag selv om jeg er i en av de andre kategoriene (under), begrunnelsen var fordi det er 90%sannsynlighet for at alt var bra uansett. Jeg ble helt sjokkert, fatter ikke hvordan han kunne vurdere det til det uten å vite noe. Jeg misstet så det ble ikke aktuelt uansett å forfølge det videre. Vurderer "fritt behandlingsvalg" nå, så hadde vært greit å vite hvor det er lurt å sende henvisningen i stede, for det er jo liten vits å sende samme plass, der samme person skal ta avgjørelsen....

HVEM FÅR TILBUD OM FOSTERDIAGNOSTIKK?

• Gravide som vil være 38 år eller eldre ved termin.

  • Gravide, i de tilfeller der kvinnen selv eller hennes

    partner
    • – tidligere har fått et barn eller foster med alvorlig

      sykdom eller utviklingsavvik. Et eksempel er

      kromosomfeil.

    • – har økt risiko for alvorlig sykdom hos fosteret,

      dersom tilstanden kan påvises. Eksempler er en

      del arvelige sykdommer.

    • – bruker medisiner som kan skade fosteret, for

      eksempel ved epilepsi hos mor.
  • Gravide som har fått påvist tegn til utviklingsavvik

    hos fosteret ved en ultralydundersøkelse.

  • I spesielle tilfeller, gravide som er i en vanskelig livs-

    situasjon og mener at de ikke vil klare den ekstra belastning et sykt eller funksjonshemmet barn kan medføre.
 
Får jeg spørre hvor/hvilket sykehus henvisningen er sendt siden du har fått det innvilget? Jeg er også 36. Jeg fikk avslag selv om jeg er i en av de andre kategoriene (under), begrunnelsen var fordi det er 90%sannsynlighet for at alt var bra uansett. Jeg ble helt sjokkert, fatter ikke hvordan han kunne vurdere det til det uten å vite noe. Jeg misstet så det ble ikke aktuelt uansett å forfølge det videre. Vurderer "fritt behandlingsvalg" nå, så hadde vært greit å vite hvor det er lurt å sende henvisningen i stede, for det er jo liten vits å sende samme plass, der samme person skal ta avgjørelsen....

HVEM FÅR TILBUD OM FOSTERDIAGNOSTIKK?

• Gravide som vil være 38 år eller eldre ved termin.

  • Gravide, i de tilfeller der kvinnen selv eller hennes

    partner
    • – tidligere har fått et barn eller foster med alvorlig

      sykdom eller utviklingsavvik. Et eksempel er

      kromosomfeil.

    • – har økt risiko for alvorlig sykdom hos fosteret,

      dersom tilstanden kan påvises. Eksempler er en

      del arvelige sykdommer.

    • – bruker medisiner som kan skade fosteret, for

      eksempel ved epilepsi hos mor.
  • Gravide som har fått påvist tegn til utviklingsavvik

    hos fosteret ved en ultralydundersøkelse.

  • I spesielle tilfeller, gravide som er i en vanskelig livs-

    situasjon og mener at de ikke vil klare den ekstra belastning et sykt eller funksjonshemmet barn kan medføre.
Vet ikke hvor du hører til i landet men her sendes henvisningen til Rikshospitalet. Er vel kun de store sykehusene tror jeg som utfører den. Det skal sies at jeg fødte en gutt i senabort da de fant ut at han manglet nyrer og var uforenlig med liv. Men det var ingen genetisk feil da vi begge ble testet etterpå. Så da jeg ble gravid i fjor så krevde jeg å få den testen for å roe nervene og bli mer betrygget. Var ikke noe problem,men virker som man må treffe på riktig lege om man er under 38..Synes det er merkelig viss du hører til blant kravene deres.men jeg vet flere som går privat og som får den henvisningen sendt derfra.. er jo trist at både Sverige og Danmark har kommet lenger enn Norge å tilbyr nipt-test..en enkel blodprøve liksom..jeg klarer ikke en gang til å igjennom en senabort over halvveis i svangerskapet..da vil jeg heller vite i uke 12.
Hvilket sykehus hører du til?
 
Vet ikke hvor du hører til i landet men her sendes henvisningen til Rikshospitalet. Er vel kun de store sykehusene tror jeg som utfører den. Det skal sies at jeg fødte en gutt i senabort da de fant ut at han manglet nyrer og var uforenlig med liv. Men det var ingen genetisk feil da vi begge ble testet etterpå. Så da jeg ble gravid i fjor så krevde jeg å få den testen for å roe nervene og bli mer betrygget. Var ikke noe problem,men virker som man må treffe på riktig lege om man er under 38..Synes det er merkelig viss du hører til blant kravene deres.men jeg vet flere som går privat og som får den henvisningen sendt derfra.. er jo trist at både Sverige og Danmark har kommet lenger enn Norge å tilbyr nipt-test..en enkel blodprøve liksom..jeg klarer ikke en gang til å igjennom en senabort over halvveis i svangerskapet..da vil jeg heller vite i uke 12.
Hvilket sykehus hører du til?
Jeg hører til Rikshospitalet jeg også, mulig fastlegen min skrev en for tjapp og kortfattet henvisning. Blir så skeptisk til å sende samme plass igjen, redd for avslag, man har jo ikke så god tid om man må henvises til andre etter avslag, så vurderer å få den sendt til et annet sykehus en Rikshospitalet.
 
Jeg hører til Rikshospitalet jeg også, mulig fastlegen min skrev en for tjapp og kortfattet henvisning. Blir så skeptisk til å sende samme plass igjen, redd for avslag, man har jo ikke så god tid om man må henvises til andre etter avslag, så vurderer å få den sendt til et annet sykehus en Rikshospitalet.
Men tror det bare er riksen som har duotest..jeg spurte om jeg ikke kunne ta på Ahus da det er nærmere for meg,fikk til svar at det kun var riksen som utførte den.
Ikke gi deg,be fastlegen om å sende en ny henvisning der han utdyper bedre grunnen til at du vil ta en. Kan jo være noe misforståelser. Søk kanskje på nett å se hvem sykehus som utfører testen på Østlandet å send til et annet også for sikkerhets skyld.
 
Back
Topp