Førstegangsgravid og kjenne liv

Kamillete

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
It's gonna be May 2019
Septemberlykke 2021
Når jeg var på TUL i uke 13 fikk jeg vite at jeg har foranliggende morkake. Fikk da beskjed av jordmor om at jeg ikke kom til å merke noe bevegelse før rundt halvveis i svangerskapet. Jeg er også gravid for første gang og derfor har jeg slått meg til ro med at jeg må vente en stund.

Men i det siste har jeg kjent små "rykninger" eller hva jeg skal kalle det. Det kjennes ut som en liten svak poke, eller som en litt kraftig følelse av leamus (som bare kommer en gang). Har prøvd å slå det litt fra meg at det kan være den lille gutten min, men jeg syns det blir vanskeligere og vanskeligere å ikke tro det er liv jeg kjenner. Kommer ofte når jeg sitter lent litt fremover. Jeg er 14+5

Så det jeg lurer på til dere som kjenner liv nå og/eller har vært gravide før (med eller uten foranliggende morkake), kan man kjenne liv tidlig? Når kjente du første gang du var gravid?

Det er fullt mulig det. Flere her inne som alt har kjent liv. Meg inkludert. Iallefall mener jeg det er liv jeg kjenner. Små popp eller som du sier, dirring.
Men kan jo aldri vite helt sikkert så tidlig tenker jeg. Kan like gjerne være tarmen så tidlig.

Det er fullt mulig det. Flere her inne som alt har kjent liv. Meg inkludert. Iallefall mener jeg det er liv jeg kjenner. Små popp eller som du sier, dirring.
Men kan jo aldri vite helt sikkert så tidlig tenker jeg. Kan like gjerne være tarmen så tidlig.

Det er det som er så frustrerende, at jeg ikke vet om det er liv eller noe annet:shifty: Får det nok bekreftet/avkreftet når det blir mer vanlig å kjenne liv utover i svangerskapet:) Men hadde slått meg til ro med at jeg måtte vente litt lenger, så det er stas hvis det er han jeg merker allerede nå :Heartred

Man må nok bare smøre seg med tålmodighet ;)

Jeg hadde morkaken foran første gang og har det samme denne gang. Du kjenner liv selv ganske tidlig,sånn innvendig, jeg kjenner selv og er 13+2. Det er som de små rykninger som du beskriver, jeg kjenner det ofte når jeg ligger på siden og slapper helt av.
Ca uke 21 kunne jeg kjenne det med hånden utpå magen, men det gikk lang tid før samboer fikk kjenne noe, hver gang han skulle kjenne ble det stilt .

Mener at venninnen min kjente i uke 14-15 med samme tilfelle, så syns da ikke det skal være helt umulig i ditt tilfelle :happy:

Jeg hadde også morkaka foran, og tror jeg kjente (sånn at jeg var helt sikker) i uke 16\17.

Jeg har morkaken foran og kjenner liv :)
Siden jeg har barn fra før så er jeg sikker(pluss synlig bevis på ul for 4 dager siden):happy093Jeg er i uke 15 nå og har kjent liv en ukes tid , så jeg tror det er stor sannsynlighet for at det er babyen du kjenner ..
Fikk beskjed om at det kunne ta litt tid før andre kan kjenne på magen...

Har også foranliggende morkake. Er 13+4 nå, men lille i magen ble målt til å ligge en uke foran vekstskjemaet da vi var på kontroll på Risken tidligere i uken, så tilsvarende 14+4.
Kjenner helt klart liv. Det kiler fra innsiden. Kjennes nesten ut som små maur som kryper under huden. Høres koseligere ut med en liten fisk eller sommerfuglvinger, men jeg syns maur er mer beskrivende.
Eventuelt som om en tråd med mykt garn stryker over naken hud (for oss strikkere som kjenner den følelsen).
Forrige graviditet kjente jeg det mye over hele magen. Den gangen hadde jeg morkaken på bakre vegg. Denne gangen har jeg kun kjent det på sidene.

Har også foranliggende morkake. Er 13+4 nå, men lille i magen ble målt til å ligge en uke foran vekstskjemaet da vi var på kontroll på Risken tidligere i uken, så tilsvarende 14+4.
Kjenner helt klart liv. Det kiler fra innsiden. Kjennes nesten ut som små maur som kryper under huden. Høres koseligere ut med en liten fisk eller sommerfuglvinger, men jeg syns maur er mer beskrivende.
Eventuelt som om en tråd med mykt garn stryker over naken hud (for oss strikkere som kjenner den følelsen).
Forrige graviditet kjente jeg det mye over hele magen. Den gangen hadde jeg morkaken på bakre vegg. Denne gangen har jeg kun kjent det på sidene.
Det er på sidene jeg har merket det også, og det har gjort meg litt usikker men det gir jo mening når du skriver det :happy::Heartred

Diskuterte dette på en annen tråd her inne for litt siden, og da var jeg usikker på om det jeg kjente var leamus eller bevegelser fra baby. Siden den tid har bevegelsene blitt sterkere og hyppigere og jeg er nå ganske overbevist om at det faktisk er liv jeg kjenner.

Spark er det ikke, men mer at babyen snurrer rundt der inne. Jeg er også ganske tynn fra før og har gått ned 3 kg i svangerskapet. Kjenner livmoren tydelig når jeg ligger flatt.

Den garn-beskrivelsen var god! Enig :)

Back
Topp