Førstegangsfødende

Lykkelig2016

Flørter med forumet
Hei.

Jeg er førstegangsfødende og kjenner jeg er ganske nervøs (redd) for fødselen. Har dere noen gode råd, tips, bøker++?

Setter så stor pris på å få være med her på forumet!
 
Jeg og gruet meg veldig ved første fødsel, vi skal ha andre nå og er egentlig luke nervøs:p
Men det som hjalp meg veldig sist var at jeg var på besøk hos sykehuset og fikk tittet litt rundt meg.Jeg skrev et laaaangt ønskebrev til fødsel som jeg hadde med meg i baggen min når jeg kom inn til fødsel. Der skrev jeg ned alt jeg ville og ha ikke ville ha, jeg skrev spesielt at jeg ikke ville revne ol, og de gjorde alt de kunne for at det ikke skulle skje. Min ble holdt igjen litt bga at jeg da ikke skulle revne ol. Så anbefaler jeg akupunktur. Jeg fikk fra 4-10cm på under 30min etter jeg fikk det, håper det var det som gjorde det for det prøver jeg igjen ;) alt gikk bra og jeg fikk ett pyntesting. Så gjør det samme denne gang, og håper jeg får oppleve det samme. Jeg villa ha lystgass men det rakk de ikke ;)
 
Det viktigste jeg lærte etter første var at aldri hør på folk som skal forklare deg hvordan fødsel er og hvordan det føles. Det er totalt forskjellig.

Og jeg lærte det at uansett hvor mye jeg måtte grue meg i begynnelsen, på slutten er jeg desperat etter fødsel. Hver gang. For på slutten er du intenst lei.

For min del kan jeg ikke planlegge noe, jeg vil bare ha alt åpent og ta det som det kommer. Har aldri skrevet brev osv. Men du må kjenne på hva du vil. Vil du planlegge litt? Badekar? Smertelindring?

Om du virkelig har angst så kanskje det kan hjelpe å gå i samtale med flere som sliter? Om de har noe sånt der du bor :)
 
enig med MI-87 ☺

din fødsel, dine ønsker og behov, du bestemmer.
ta det som det kommer, alle opplever det forskjellig.
 
Ikke planlegg noe under fødselen. For hvis noe ikke går som planlagt så kan man få litt panikk:p Husk å puste deg igjennom. Hjalp meg utrolig mye sist, også prøvde jeg å holde meg positiv hele veien :) Hjelper veldig med å tenke at det går bra, da har man et godt utgangspunkt :)
 
Hei.

Jeg er førstegangsfødende og kjenner jeg er ganske nervøs (redd) for fødselen. Har dere noen gode råd, tips, bøker++?

Setter så stor pris på å få være med her på forumet!

Jeg er også førstegangs preggers og har alltid vært nysgjerrig på hvordan det er å føde og hva det går ut på sånn med kroppen og greier. Så jeg har ingen egen erfaringer ift selve fødselen, men jeg har lest mye og har gjort meg opp noen tanke som jeg føler forbereder meg så mye det kan forberedes på det ukjente.
Jeg har planer om å fokusere på å slappe av og la kroppen gjøre det den må uten at jeg stritter i mot. Ut ifra det jeg leser så er det mer vondt å stritte i mot enn å go with the flow. Jeg tenker å prøve ut noen metoder for å klare å slappe av i smertesituasjoner som feks pusteøvelser, yoga/meditasjon et eller annet what it is called slappe av øvelser og ro.

Som de over her sier så er alle fødsler forskjellige og det kan hende at alle planer man legger ryker til 100 meter skogen og blir der til fødselen er over, men jeg har trua på at det å kjenne sin kropp og gå inn i det med ro er et bra utgangspunkt. Ikke gå inn i det med frykt.
Jeg har lest alt fra sykehusfødsler til hjemmefødsler og lest flere forskjellige måter å føde på og hva slags opplevelser og egen oppfattelse på hvordan det gikk for de forskjellige. Har sett ekstremt mange fødselsvideoer opp igjennom åra (hvor enn sykt det høres ut...Men jeg er veldig interessert i graviditet og fødsler. Jordmor er drømmeyrket ;) ), og der får man jo et inntrykk av de forskjellige fødslene. Men vær klar over at enkelte utenlandske sykehus har en tendens til å sette i gang fødsler litt enklere enn hva dem burde.

Gå på biblioteket og finn alle bøkene om graviditet og fødsel også finner du en bok som kan virke interessant. Jeg mener at den beste måten å bekjempe frykten er kunnskap ;) Hvor enn nørdete det er å si ;)
 
Ikke planlegg noe under fødselen. For hvis noe ikke går som planlagt så kan man få litt panikk:p Husk å puste deg igjennom. Hjalp meg utrolig mye sist, også prøvde jeg å holde meg positiv hele veien :) Hjelper veldig med å tenke at det går bra, da har man et godt utgangspunkt :)

Sier meg enig her. Andre gang her
. Du kan aldri sammenligne dine venners fødsler for din vil uansett Være unik. Den kan ikke forklares men den må oppleves :) jeg skrev ned noen få ønsker på fødebrevet de fikk da jeg kom inn. Der stod det noe om ønske om ingen studenter, lystgass men helt slippe epidural om de ikke ser at jeg trenger det osv. :p mitt beste råd er å ta det som det kommer. Lytt og til jordmor for hu har noen gode råd og kan dette. Hele fødselen min ble stort sett styrt av hennes råd og jeg kunne ikke bedt om en bedre fødsel. Ja det er et smertehelvete men jeg Gjør med glede igjen.. makan for en flott opplevelse :D
 
Det er mye mindre smerter knyttet til det å være trygg og fokusert på jobben. Det merket jeg veldig godt sist. Jeg kom helt ut av alt da de begynte å stresse og flytte på meg, mye skjedde men ingen fortalte meg hva. Litt som med første. Dette resulterte i frykt, og det ble forferdelig vondt da kroppen jobbet uten meg på laget. Men når jeg kom tilbake til meg selv og klarte å fokusere igjen, helt rått :)

Det eneste de fleste opplever likt første gang er at det tar lang tid, at det blir mye mer venting enn man trodde.
 
Hei. Tusen takk for gode råd.

Har hørt om flere som anbefaler å skrive et brev til jordmor! Så gjør nok det :)
Samtidig tar jeg absolutt med meg rådene om å ikke være låst på noe jeg har skrevet i brevet og være med på det som kroppen gjør der og da!
 
Tror det beste du kan gjøre er å ta det som det kommer :) les deg opp på fødestillinger, smertelindring osv, så du vet om alle alternativene dine, så finner du ut hva som er best for deg under fødsel :-D

Med fødsel nr 2 var jeg fast bestemt på å føde i vann, så når ungen bestemte seg for å bæsje før ho kom ut, mista jeg all motivasjon på å føde, ba om epidural å ga opp xD Så ingenting kan planlegges dessverre :-/
 
Mitt beste tips er å ikke har forventning til noe.

Jeg leste "Smertefri fødsel" av Anja Bay og gikk på yoga/fødselsforberende. Jeg var så forberedt som jeg kunne. Hadde en drømmefødsel, omtrent uten smerte (fikk ikke smertelindring).
 
Mitt beste tips er å ikke har forventning til noe.

Jeg leste "Smertefri fødsel" av Anja Bay og gikk på yoga/fødselsforberende. Jeg var så forberedt som jeg kunne. Hadde en drømmefødsel, omtrent uten smerte (fikk ikke smertelindring).
Hvordan går det Ann å ha en SMERTEFRI fødsel? :p er det veldig alternativt? :)
 
Hvordan går det Ann å ha en SMERTEFRI fødsel? :p er det veldig alternativt? :)

Hva er alternativt?
Jeg slitet med migrene, det er hundre ganger verre en enn fødsel.

Hvis du mener boka, så nei. Går på mentall trening. Litt sånn som idrettsutøver bruker.
 
Mitt beste tips er ikke planlegg noe særlig for ikke sikkert det blir slik du planlegger. Jeg så for meg mange hvilepauser mellom rier og at jeg kunne sove litt innimellom slagene da "alle" sa at som førstegangsfødende kom fødselen til å vare lenge. Gikk 2 timer og 43 min fra første ri til ungen var ute så ikke mye til til verken soving eller å slappe av. Ta det som det kommer og hør på jordmor:)
 
Sier som de andre; ikke planlegg fødselen. Ta det som det kommer. Du kan jo selvfølgelig forberede deg på ulike måter osv, men når du først kommer til det kan det godt hende at det ikke blir som du har planlagt, og da er det også mange som føler at de har feilet, noe som ikke er en god følelse på noe som egentlig bare skal være positivt. Snakk også med mannen din om hva du tenker og ønsker så han kan snakke for deg om det trengs. Jeg er litt sånn som trekker meg inn når jeg har veldig vondt, så da var det greit at han visste hva jeg ville og tenkte osv i forkant.

Jeg ville egentlig på omvisning på sykehuset bare, for å vite hvor jeg skulle og hvordan det var der. Følte at det da ville føles litt tryggere. Så hadde jeg en samtale med jordmor om all smertelindring som var mulig å få så jeg visste hvilke alternativer jeg hadde, selvom jeg i utgangspunktet ville klare meg uten så godt lot seg gjøre.

Prøv å ikke tenke så mye på det, og hvertfall ikke at det er en negativ ting. Jeg gleder meg bare til neste gang :)
 
Hva er alternativt?
Jeg slitet med migrene, det er hundre ganger verre en enn fødsel.

Hvis du mener boka, så nei. Går på mentall trening. Litt sånn som idrettsutøver bruker.
Ok. Uff da. Da er jeg veldig glad jeg ikke har migrene :/ vet hvordan heftig grusom hodepine er og hvis migrene er Verre enn det unner jeg ingen det.

Mental trening er interessant. Kanskje jeg burde lese den boka :) med alternativt rundt fødsel så jeg for meg røkelse og stearinlys og masse ritualer :p
 
Ok. Uff da. Da er jeg veldig glad jeg ikke har migrene :/ vet hvordan heftig grusom hodepine er og hvis migrene er Verre enn det unner jeg ingen det.

Mental trening er interessant. Kanskje jeg burde lese den boka :) med alternativt rundt fødsel så jeg for meg røkelse og stearinlys og masse ritualer :p

Nei, jeg fødte på vanlig sykehus. Jeg er ekstremt lite alternativ, men ønsker å føde hjemme neste gang :)
 
Jeg hadde en fantastisk første fødsel. Vondt ja, men veldig veldig fint.

Hadde lest mye og gjort meg opp litt meninger, men var veldig åpen for at under en fødsel skjer det ting som en ikke styrer og at ting ikke blir helt som en har planlagt.

Dette går nok helt strålende!
 
Jeg leste småen blir født av gro nylander. En veldig fin bok:)
 
Back
Topp