Førstegangsfødende - Ulik smertelindring og avdelinger

Fruflis

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Hei!

Jeg er førstegangsgravid og har hørt mye forskjellig vedrørende fødsel når det gjelder å føde i badekar, få epidural, ligge på forskjellige avdelinger osv.

Jeg skal føde på kvinneklinikken Haukeland i Bergen, og er veldig usikker på hva som egentlig finnes av fødselstilbud, ulik smertelindring og forskjell på de ulike fødeavdelingene på KK. Har du noen tips og råd til meg vedrørende dette? Og hvor lenge får man som førstegangsfødende ligge på kvinneklinikken hvis alt er gått fint med mor og barn under og etter fødsel? Er så redd for å bli sendt hjem for tidlig.
 
Hei og gratulerer så mye!



Anbefaler å gå inn på hjemmesidene til Haukeland, Kvinneklinikken, de har en utfyllende siden, med mye god informasjon om sine tre fødeavdelinger, smertelindring, når du skal ringe til sykehuset hva du kan forvente deg av tiden du er på føden og deretter på barsel. Der tror jeg du vil finne svar på det meste du lurer på.

De har tre fødeavdelinger 1. Storken, som er en normalenhet der friske gravide som ikke ønsker medikamentell smertelindring, Føde 1 og Føde 2 som er vanlig fødeavdelinger men også for de som har kompliserte svangerskap, fødsler og ønsker medikamentell smertelindring. Haukeland har et godt tilbud, da de både har jordmorstyrt enhet (Storken) og normal fødeavdelingen. De tilbyr alt av smertelindring, som lystgass, epidural og Pudendal blokade. På nettsidene deres kan du lese mer om de foskjellige typer smertelindring,

Hva du vil ha behov for og hva som er den rette avdelingen for deg vil jeg anbefale om du snakker med din jordmor som kjenner deg og din historie litt bedre. Når det kommer til fødsel kan behovene endre seg underveis og det er da godt at du har kunnskapen om hva som finnes.

Så ta en titt på hjemmesiden deres, snakk med jordmoren din som kjenner sykehuset og deg godt:)

Når det kommer til liggetid på barsel kan dette variere litt fra sykehus til sykehus, det normalt med ca 2 døgn hvis alt er noramalt, noen velger å reise hjem før, og har en utfordringer er det noen som blir lengre. Du skal føle deg tygg og har du ekstra behov tilknyttet dette ta det opp med jordmor så dere sammen kan legge en plan og evt henvise deg til en samtale på Haukeland.

Ønsker deg masse lykke til!
 
Hei Fruflis!

Her kan du lese litt om Haukeland, og da spesielt andre fødene sine erfaringer https://forum.babyverden.no/threads/haukeland-universitetssjukehus.1578865/

Vi har ett eget underforum her på forumet som heter Fødesteder i Norge. Men full oversikt over alle landets fødsesteder. Kort info om alle fødestedene i hovedinnlegget på hver tråd. Deretter har de som har født der skrevet inn sine egne erfaringer. Og mange som skal føde på de forkjellige stedene har også lagt inn spørsmål her.
Ta gjerne en titt
 
Back
Topp