Førstegangs svangerskap.

marthemarie86

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg er første gang gravid, og er veldig nervøs fordi jeg er litt overvektig. Er redd for å miste siden det er bare 6+5 i dag. Jeg lurer litt på om noen har tips til ett vellykket svangerskap. Gjerne høre med andre hvordan det går underveis eller har gått.

Gratulerer med ditt første svangerskap! Jeg var veldig overvektig da jeg ble gravid med eldsta, og det gjorde at jeg var veldig bevisst på kostholdet mitt. Spiste riktig i forhold til kroppen min og de anbefalte kostrådene. Unngikk mye søtt og spiste så sunt jeg klarte.... Dette gjorde at jeg ikke gikk opp så veldig mye (gikk opp ca 10 kg, hvorav mye var unge og vann :-)). Gikk raskt ned igjen etterpå også, og ble fort 15 kg lettere enn da jeg ble gravid. La på meg noe av det igjen, og siden jeg ikke var like flink med kosten min og unte meg mye mer av søtt, fett og godt i andre svangerskap gikk jeg opp mye mer. Slet også en god del mer og lengre med å få av disse kiloene igjen etterpå. Så  - mitt beste råd er å være bevisst på hva man spiser. Spis sunt og variert, men unn deg noe innimellom, man skal ha lov til å kose seg også

Må si meg enig i å tenke på hva man spiser... Jeg slet sist med at jeg var så himla kvalm og sulten konstant og vips så hadde jeg gått opp 10kg :( Endte på 20kg totalt. Gikk ned 12 ganske kjapt etter fødselen, men de andre satt som limt på....
Håper jeg klarer å unngå 20 kg denne gangen også.

Tusen takk for rådet. skal høre me legen på fredag ang tips t kosthold og slikt. begynte så smått å skifte før jeg ble gravid, gikk vel ned ett par kilo bare på d, og så begynte.å trene så smått før graviditetrn. men nå er jeg litt nervøs for å presse meg så mye på treningen som før, dtarta å tren ca 1 mnd før jeg fant ut at jeg var gravid.. leste så mye på nettet at man skal ikke konsentrere seg om å slanke seg under graviditeten, for d ligg lagret div giftstoffer i fettcellene, er d sant noe av d? Jeg har ikke slitt me noe ille svangerskaps plager, kun ekstra trøtt og ømme bryst. men d plage meg ikke. Håper jeg slapper av mer etter jeg har vert til legen.

Jeg er veldig overvektig nå. Jeg prøver å være bevisst kostholdet mitt, men det har blitt alt for mange utskeielser i det siste. Det er litt blandet informasjon ang de giftstoffene du snakker om. Noen sier at vektnedgang er bra, mens andre mener at det ikke er fullt så bra. Snakk med legen din, det skal jeg gjøre:) btw: jeg var overvektig med nr2 også, svangerskapet gikk bare bra:)

Takk:-) d hjelpe å høre at d har gått bra:-) roe mæ litt ned. skal til legen fredagen så tenke æ får slappa av litt mer etter det besøket:-)

Back
Topp