Førstegangs - hodet ikke festet til termin

ChunkyMonkey

Glad i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Var på kontroll i dag hos jordmor og hodet var ikke festet enda, har termin imorgen og er førstegangs :arghh: kjente jeg ble skikkelig demotivert og redd for at jeg kommer til å gå mye over pga dette… Noen andre som har opplevd samme men at de ikke gikk langt over og hadde normal fødsel likevel?

Det å evt skulle gå 12 dager til nå kjenner jeg er veldig umotiverende :banghead:

Mini var ikke 100% festet før jeg ble igangsatt og de sa det ikke gjør noe fordi mange ikke fester seg før fødsel. Hun beveget seg fint gjennom bekkenet og ned i fødekanalen fordeom. Hadde allikevel mye nedpress før fordi hun lå langt nedi.

Mini var ikke 100% festet før jeg ble igangsatt og de sa det ikke gjør noe fordi mange ikke fester seg før fødsel. Hun beveget seg fint gjennom bekkenet og ned i fødekanalen fordeom. Hadde allikevel mye nedpress før fordi hun lå langt nedi.
Håper egt å sleppe å bli igangsatt :arghh: Gikk du langt over?

Ble igangsatt 40+2. Fødte 40+4. Ble igangsatt pga blodtrykk og liten vekst på baby (til tross for genetisk). Hadde hatt modningstegn lenge før da og var moden når ballong ble satt inn. Krysser fingrene for deg!
Skal tilbake til jordmor på mandag og evt strippes da om jeg ikke føder før det! Her er baby litt stor, beregna til å være ca 3,8-3,9 til termin men ellers ingenting som tilsier at jeg trenger å settes i gang. 3. feb føles litt vel lenge til ift. igangsettelse da :dead:

Skal tilbake til jordmor på mandag og evt strippes da om jeg ikke føder før det! Her er baby litt stor, beregna til å være ca 3,8-3,9 til termin men ellers ingenting som tilsier at jeg trenger å settes i gang. 3. feb føles litt vel lenge til ift. igangsettelse da :dead:
Var egentlig bare inne på ctg pga lite liv dagen før termin og hadde svangerskapshypertensjon. Alt skjedde så fort og plutselig var jeg i gynstol og fikk ballong satt inn bra jeg tok med fødebaggen lol

Jeg gikk til 40+5 med første og han hadde ikke festet seg. Startet med at vannet gikk tidlig på morningen, og når vi kom inn på føden oppdaget de at han var uoppdaget sete. Allikevel spontant start på fødselen :)

Nr 2 nå så var jeg ikke moden ved 40+0 så de skulle strippe meg, og da gikk vannet. Han hadde heller ikke festet seg, men fikk masse hjelp under aktiv fødsel til forskjellige posisjoner som fikk han stadig lengre ned i kanalen :)

Vet det er vanskelig, men stol på jordmødrene og kroppen din. Spontan start er 10 ganger bedre enn igangsettelse. Ihvertfall min erfaring

Var på kontroll i dag hos jordmor og hodet var ikke festet enda, har termin imorgen og er førstegangs :arghh: kjente jeg ble skikkelig demotivert og redd for at jeg kommer til å gå mye over pga dette… Noen andre som har opplevd samme men at de ikke gikk langt over og hadde normal fødsel likevel?

Det å evt skulle gå 12 dager til nå kjenner jeg er veldig umotiverende :banghead:
Jeg vet ikke om dette har noe å si i det hele tatt for når du føder. For flergangsfødende er det jo vanlig at hodet ikke fester seg før under selve fødselen. Om hodet er festet eller ikke er vel mest noe de undersøker fordi det har en betydning dersom vannet går før det er festet, hvis fødselen din f.eks. starter med at vannet går.

Jeg vet det er lett å få katastrofetanker nå når du har nådd termin. Forrige gang jeg var gravid lå jeg og gråt hele dagen i senga da jeg var 39+6 fordi jeg var overbevist om at fødselen ikke ville starte av seg selv og at jeg måtte gå til maks overtid og igangsettes. Den dagen startet riene :)

Gjør ingenting at det ikke er festet. Kanskje det fester seg når fødselen starter? Hvis hen ikke tar helomvendinger så blir det neppe tverrleie eller setefødsel. Jeg har min tredje i magen og han har ligget med hodet ned i over en måned, men det er ikke festa. Men han har det så trangt, og det er helt naturlig at de søker seg med hodet ned, så det er veldig tvilsomt at han vil snu seg innen fødsel om en måneds tid.

Om det så skulle være at din snur seg en annen retning enn med hodet først, kan man fint gjennomføre naturlige fødsler uten intervensjoner. På positive fødsel sine sider og Instagram har de flere positive fødselshistorier med blant annet seteleie.

Back
Topp